Muziekservice Maandag: Spotify en Apple Music afspeellijsten

Stefan Manenschijn, 12 februari 2018
Profiel

De komende weken gaan we op maandag een kijkje nemen naar de op dit moment grootste online muziekdiensten. Spotify is in ons kleine kikkerlandje zonder twijfel de grootste, maar ook Apple probeert ons sinds een paar jaar te verleiden met haar service. Wij hebben Spotify en Apple Music vergeleken en zetten de grootste voors en tegens voor je op een rijtje. Zo gaan we je helpen om de voor jou meest geschikte muziekdienst te kiezen.

Nadat we inmiddels zowel de mobiele- als desktopapplicaties hebben beschouwd, zullen we ons deze keer focussen op de afspeellijsten die beide partijen te bieden hebben.

Spotify

Op de landingspagina van Spotify is meteen duidelijk dat de dienst behoorlijk inzet op unieke afspeellijsten. Zo zijn er dagelijkse thema-lijsten, waaronder Discover Weekly en New Music Friday die bedoeld zijn om je nieuwe muziek te leren kennen op basis van je voorkeuren. Hier komen we in een later artikel nog terug. Na de thema’s volgt nog een groot overzicht met verschillende stemmingen waaronder ook weer meerdere afspeellijsten vallen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je niet snel iets kunt vinden om te luisteren. Het fijne is dat de dienst niet alleen voor de veilige weg kiest, maar ook veel nog onbekende nummers aan haar lijsten toevoegt.

Een ander ding waar Spotify groot op inzet zijn de door gebruikers gecreëerde lijsten. Niet alleen de doorsnee luisteraar kan daardoor zijn eigen favorieten delen, we zien ook dat festivals, radio dj’s en andere muziek-gerelateerde organisaties wel een of meerdere afspeellijsten verzorgen. Perfect dus als je je wilt voorbereiden op een evenement dat je gaat bezoeken.

Apple Music

Ook bij Apple Music springen de afspeellijsten meteen in het oog met een prominente plek op de landingspagina, al is dat wel in veel mindere mate dan bij Spotify. Om de echte keuze in afspeellijsten te zien moet je naar het tabblad “Ontdekken” en dan naar de subpagina “Afspeellijsten”. Daar vinden we een vergelijkbare op stemming gebaseerde keuze als bij de concurrent al is de keus wel iets beperkter.

Waar Spotify een gigantisch aantal door gebruikers gecreëerde afspeellijsten heeft is dat bij Apple Music totaal niet het geval. Apple zet voornamelijk in op gecureerde afspeellijsten wat inhoudt dat bekenden uit de muziekwereld deze samenstellen. Het grote nadeel hiervan is dat er flink minder keus is en we bijvoorbeeld geen festival-lijsten zien, iets waar we bij Spotify veelvuldig gebruik van maken. Inmiddels verschijnen ook bij Apple Music wel gebruikerslijsten, maar de aantallen die de concurrentie heeft zijn nog heel ver weg. Het feit dat Spotify flink wat meer gebruikers heeft zorgt er ook voor dat Apple die achterstand waarschijnlijk nooit meer inhaalt.

Wat betreft afspeellijsten pakt Spotify de winst. Door vanaf het begin in te zetten op door gebruikers gecreëerde lijsten heeft de dienst een voorsprong opgebouwd die de concurrentie praktisch gezien niet meer inhaalt. Hoewel de lijsten van Apple Music zeker niet slecht zijn en we fan zijn van de keuzes die zij ons bieden haalt deze dienst het op dit gebied gewoonweg niet bij haar Zweedse concurrent.