The LEGO Ninjago Movie

The LEGO Ninjago Movie biedt een prachtig, kleurrijk vormgegeven avontuur, maar voor de volwassen kijker is dit de minste LEGO-film tot dusver.

The LEGO Ninjago Movie is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Het begint haast een traditie te worden: de Oscarnominaties worden onthuld en iedereen vraagt zich af waarom er geen LEGO-film is genomineerd als ‘Beste animatie’. Het gebeurde eerder al met The LEGO Movie en dit jaar nog met The LEGO Batman Movie. Toch was die laatste niet de enige LEGO-film van 2017, maar wij begrijpen best dat niemand het meer heeft over The LEGO Ninjago Movie.

De veiligheid van Ninjago City ligt in een aantal kleine gele handjes. Lloyd (Dave Franco) is de zoon van superschurk Garmadon (Justin Theroux), maar heeft gekozen voor een hele andere carrière. Samen met zijn vrienden Jay (Kumail Nanjiani), Kai (Michael Peña), Cole (Fred Armisen), Zane (Zach Woods) en Nya (Abbi Jacobson) beschermt hij de stad tegen Garmadons boosaardige plannen. Maar de groep staat naast hun ninja-avonturen ook een veel groter gevaar te wachten: de middelbare school.

LEGO Ninjago Foto: Warner Bros, The LEGO Group

Over de vormgeving van The LEGO Ninjago Movie kunnen we kort zijn, deze is weer dik in orde. Net als de voorgangers omarmt de Ninjago-film haar roots en verwijst het op charmante wijze naar de zelfgemaakte filmpjes die LEGO-bezitters al jarenlang maken. De computeranimatie vermommen als stop-motion blijft een geniale zet die aansprekend is voor jong en oud. Een constante factor die de films van het Deense speelgoedmerk uniek en herkenbaar maakt. De manier waarop zowel ouderen als jongeren door de verhalen worden aangesproken, leek ook zo’n kenmerkende eigenschap, maar dit blijkt niet zo te zijn.

Binnen de LEGO-wereld is Ninjago een relatief nieuw merk en dat is ook te merken wanneer we naar de filmversie kijken. De The LEGO Ninjago Movie richt zich vooral op de jongere kijkers: het inhoudelijke extraatje om de film ook voor een ouder publiek interessant te maken, is ditmaal afwezig. Waar de eerste film iets had te zeggen over jeugdige creativiteit en de plichten van het ‘volwassen zijn’ en LEGO Batman verwees naar maar liefst zestig jaar Batman-historie, voelt The LEGO Ninjago Movie een stuk meer kinderachtig en eenvoudig. Voor de kleine kijkers is er genoeg plezier te beleven aan het kleurrijke avontuur, maar voor volwassenen is dit de minste LEGO-film.