Monster Energy Supercross

Wie de MXGP-serie kent, weet wat er van Monster Energy Supercross valt te verwachten. Het is een vergelijkbare motorcross-game in een nieuw jasje. Vermakelijk crossgeweld met een toegankelijke track-editor als ideale bonus.

Liefhebbers van motorcross kunnen de laatste jaren steevast terecht bij de MXGP-serie van Milestone Games, maar wie liever de Supercross-tak van de sport ziet, waarbij technische stadioncircuits centraal staan, kan nu ook weer aan zijn trekken komen. Dezelfde ontwikkelaar heeft onlangs namelijk Monster Energy Supercross – The Official Videogame uitgebracht.

Zoals de titel doet vermoeden, is dit spel volledig gelicenseerd en bevat het alles wat je van een Supercross-game mag verwachten. Je kan snel een losse race starten, maar er zijn ook timetrials en een complete carrière-modus. Hierbij zijn 23 rijders beschikbaar die allemaal herkenbaar zijn nagemaakt. Datzelfde geldt voor de circuits, waarvan er zeventien aanwezig zijn. De presentatie van dit alles is prima in orde; vooral de filmpjes die elke race introduceren zien er een stuk beter uit dan bij het recente MXGP3.

Natuurlijk is het ook mogelijk om een geheel eigen coureur maken. De game zit bomvol personalisering en alle bekende merken komen voorbij, maar een optie die de speelduur vooral zal verlengen, is de track-editor. Deze laat je op een zeer toegankelijke manier je eigen doldwaze circuits maken.

Gameplaytechnisch heeft de game veel te bieden. Het is duidelijk voelbaar dat dit een titel van de MXGP-makers is, want de psychics voelen nagenoeg hetzelfde. Ook zijn er weer verschillende moeilijkheidsgraden en instellingen die naar eigen wens kunnen worden aangepast. Hierdoor is Monster Energy Supercross toegankelijk voor de beginner, maar ook een spannende uitdaging voor de meer ervaren speler. Dit wordt afgemaakt met een terugspoelfunctie, zoals we die ook kennen uit MXGP, waardoor je altijd nog kunt beslissen om een bepaalde actie wel of niet over te doen.

Hiermee biedt Monster Energy Supercross een erg compleet pakket, maar helaas komt dit niet zonder gebreken. De psychics zijn soms niet helemaal waterdicht, waardoor motoren en hun berijders soms behoorlijk rare fratsen uithalen. De terugspoelfunctie maakt dit gelukkig een minder heikel punt. De grootste irritatie komt in de vorm van de laadtijden, die wel een doorspoelfunctie hadden kunnen gebruiken. Voor elke race zit je haast een minuut te wachten en de track-editor maakt het wel heel bont.

Wie bekend is met de MXGP-serie, en vooral het laatste deel, weet wat hij kan verwachten van Monster Energy Supercross. Het is nagenoeg dezelfde game in een ander jasje. Gelukkig heeft dit vooral veel voordelen. Daarnaast biedt de track-editor veel mogelijkheden om de speelduur te verlengen. We zijn benieuwd wat de community allemaal in petto heeft.