Kerbal Space Program: Making History-uitbreiding

De Kerbal Space Program: Making History-uitbreiding biedt veel nieuwe missies en uitdagingen voor bezitters van het origineel. Voor mensen die de moeilijkheidsgraad van het spel interessant vinden en behoefte hebben aan meer variatie, voegt de uitbreiding meer dan genoeg toe.

Kerbal Space Program is al sinds 2015 beschikbaar op Steam na een periode van Early Access. De game draait om het ontdekken van het heelal door middel van zelfgemaakte voertuigen. Dankzij het succes op de pc is de game ook op de consoles uitgebracht. Wij mochten met de Kerbal Space Program: Making History-uitbreiding aan de slag die vanaf vandaag verkrijgbaar is. Lees hier onze bevindingen over deze toevoeging. Voor een korte introductie van het originele spel kun je hieronder de trailer van de console-versie bekijken.

Wat Kerbal Space Program siert, is de hoge aanpasbaarheid van de voertuigen en de uitnodiging om raketwetenschap te leren, zodat je steeds beter wordt in het bereiken van je bestemming en het laten overleven van de bemanning. Hier hangt echter ook een hoge moeilijkheidsgraad en instapdrempel aan, waardoor het spel niet voor iedereen weggelegd is. Zodra je deze barrière doorbreekt, liggen er uren aan speeltijd in het verschiet. Er ontstaan zo serieuze pogingen om de maan te bereiken, maar ook absurde voertuigen die puur bestaan voor vermaak.

De uitbreiding Making History voegt een aantal missies toe, waarin de speler historische ruimtereizen kan nabootsen. Hier zal je beroemde missies moeten tackelen met eigengemaakte ruimtevoertuigen. Denk daarbij aan missies zoals het maken van een eerste satelliet of materiaal van de maan naar de aarde brengen. Nu heb je de kans om deze iconische gebeurtenissen, en meer, zelf na te spelen met je eigen creaties. Ook kan je eigen missies maken met de nieuwe ‘Mission Builder’. Deze kunnen online gedeeld worden en hierdoor wordt de levensduur van het spel bijna oneindig verlengd.

Kerbal Space Program: Making History

Het enige gemis aan de uitbreiding is dat er geen nieuwe onderdelen zijn, wat niet per definitie slecht is. In een spel waar je zo creatief mogelijk kan zijn met bouwen, is het altijd leuk wanneer daar nieuwe onderdelen aan worden toegevoegd. Anderzijds is het wel zo dat je nu met dezelfde bouwstenen juist andere creaties dient te bedenken. Dit is op zichzelf een nieuwe uitdaging en dat is exact waar Kerbal Space Program: Making History in uitblinkt. Het weet juist met bestaande onderdelen weer compleet nieuwe levels te bieden die toch fris aanvoelen. Een aantal missies zou je wellicht kunnen halen door middel van eerder gemaakte voertuigen, maar het zal nodig zijn om andere ideeën te gebruiken om de nieuwe missies te voltooien. Hierdoor is de afwezigheid van nieuwe onderdelen toch eigenlijk weer een sterk punt geworden.

Dankzij de Making History-uitbreiding is Kerbal Space Program nog uitgebreider dan hiervoor. Mocht je getwijfeld hebben over het aanschaffen van de game, dan heb je met deze uitbreiding geen excuus meer om het niet te kopen. Als de moeilijkheid van het spel je tegenstond, wordt dat probleem niet verholpen met deze update. Sterker nog, bij bepaalde missies wordt je intelligentie meer op de proef gesteld dan hiervoor. Zelfs wanneer je het originele spel al volledig hebt uitgespeeld, biedt Kerbal Space Program: Making History veel nieuwe missies die je nog een flink aantal uren bezig zullen houden. Voor weinig geld voeg je een hoop meer speelplezier toe aan een toch al behoorlijk uitgebreid spel.

Kerbal Space Program: Making History