Toki Tori 2+: Nintendo Switch Edition

Toki Tori 2+ is een heel goed puzzelspel. Het ziet er kleurrijk en vrolijk uit, maar vergis je niet: de puzzels zijn soms frustrerend moeilijk.

Niet alle vermakelijke games worden in het buitenland gemaakt. Denk bijvoorbeeld eens aan de AAA-titel Horizon Zero Dawn dat gemaakt is door Guerrilla Games. Ook ontwikkelaar Two Tribes komt gewoon uit Nederland, Amersfoort. Het bedrijf is vooral bekend geworden door de Toki Tori-franchise die begon in 2001 voor de Game Boy Color. In 2013 kwam deel twee uit, maar dat bleek financieel niet een heel erg groot succes. De teleurstellende verkoopcijfers droegen bij aan het faillissement van de gamestudio. Gelukkig bleef de publishingtak bestaan en kwam dit jaar een verbeterde versie van deel twee naar de Nintendo Switch in de vorm van Toki Tori 2+.

Het is geel en je kunt er op stampen? Een kuikentje; Toki Tori om precies te zijn. In Toki Tori 2+ kruip je in de huid van dit schattige gele wezentje en zul je verschillende puzzels moeten oplossen om het level tot een goed einde te brengen. Maar heel veel handelingen kun je niet uitvoeren, twee maar om precies te zijn. Met de eerste knop kun je fluiten en met de tweede kun je heel hard op de grond stampen. Niet heel veel mogelijkheden zul je denken, maar niets is minder waar. Je kunt namelijk verschillende melodietjes fluiten die weer verschillende uitwerkingen hebben. Een van de eerste zorgt er bijvoorbeeld voor dat je het level reset, erg handig wanneer je vast komt te zitten. Wat ook erg handig is, en ontbrak bij de versie uit 2013, is de melodie voor het creëren van een checkpoint. Zo hoef je niet steeds te wachten tot je het level voltooid hebt. Het fluiten lijkt in eerste instantie vrij beperkt, maar blijkt een legio mogelijkheden met zich mee te brengen.

Ook het stampen is iets dat eenvoudig lijkt, maar op meerdere manieren kan worden ingezet. Zo kun je dwars door zwakke stukken grond heengaan, beesten een bepaalde richting opsturen, zorgen dat vogels dingen uit hun bek laten vallen en kikkers dwingen om een bel te blazen. Alle bovengenoemde voorbeelden zul je moeten gebruiken om de lastige puzzels op te lossen. Vaak is het ook nog een combinatie: zo moet je bijvoorbeeld een insect laten vallen die in de bek van een vogel zit, zodat de kikker deze kan opeten. Door nogmaals te stampen, blaast de kikker een bel en kun je een hoger gelegen platform bereiken. Alle handelingen zijn in principe vrij simpel, echter maakt de aaneenschakeling van de juiste handelingen het juist heel lastig. Natuurlijk zijn er momenten dat je onze gele vriend liefkozend “geel stinkkuiken” noemt, maar de oplossing ligt altijd binnen handbereik.

Wat betreft graphics en audio zit het wel goed met Toki Tori 2+. Het ziet er erg vrolijk uit en de muziek past perfect in het plaatje. Of je het nu speelt in de handheld-modus of op de televisie, de felle kleuren springen van het scherm. Dat maakt je gelukkig ook weer rustig, mocht je geïrriteerd zijn door de lastige puzzels.

Toki Tori 2+ is de beste versie van het spel dat je op dit moment kunt krijgen. De puzzels zijn slim bedacht en dagen je behoorlijk uit; helaas is het daardoor niet geschikt voor iedereen. De mooie felle kleuren maken het zeer prettig om naar te kijken en ook de audio past perfect in het plaatje. Voor iedereen die opzoek is naar een goede puzzelgame voor de Switch, is dit een must-have.