Preview: The Council

Aloys van Outersterp, 13 maart 2018
Profiel

De laatste jaren zien we een opkomst in zogenaamde ‘Narrative Role Playing Games’. Vooral ontwikkelaar Telltale is bekend met dit genre, waarin een verhaalgedreven ervaring centraal staat, met games als The Walking Dead, The Wolf Among Us, Tales from the Borderlands en Batman. Een nieuwe speler in dit genre is Big Bad Wolf Games, die binnenkort hun eerste game The Council zullen uitbrengen in episodische vorm. Wij konden alvast met de eerste aflevering aan de slag; hieronder lees je onze impressie.

De eerste aflevering heeft de titel ‘The Mad Ones’ en speelt zich af in 1793. Spelers krijgen de controle over Louis de Richet, een soort detective en lid van een mysterieus gezelschap. Hij wordt door ene Lord Mortimer uitgenodigd voor een bijeenkomst op zijn privé-eiland, waar ‘toevallig’ de moeder van Louis vermist is geraakt. Op het eiland treft hij bijzondere gasten aan, zoals Napoleon Bonaparte en George Washington, die er allemaal hun eigen verborgen agenda’s op nahouden.

Games in dit genre staan ook wel bekend als ‘choose your adventure’-verhalen; als speler heb je invloed op het verhaal door bepaalde keuzes te maken. Deze verschijnen aanvankelijk in de vorm van twee opties, waar je een keuze tussen moet maken. The Council valt hiermee eerder te vergelijken met een game als Late Shift dan met de Telltale-titels, waarin je vooral dialoogopties krijgt en het vaak ook mogelijk is om stil te blijven. Later is het mogelijk om extra mogelijkheden vrij te spelen. Deze zijn afhankelijk van de manier waarop je je personage ontwikkeld, zo kun je hem bijvoorbeeld een manipulator, allesweter of stille speurder laten zijn. Afhankelijk van je persoonlijkheid is het mogelijk om eigenschappen van andere personages te ontdekken en uit te buiten. Een interessante manier om voor diepgang te zorgen; we zijn benieuwd wat voor invloed dit in verdere afleveringen gaat hebben.

Verder maakt The Council alvast een goede indruk. Technisch loopt het allemaal prima, zonder de framedrops die Telltale-games té vaak hebben. De 1793-setting is erg sterk weergegeven door mooi ontworpen interieurs die sfeervol worden belicht. Het enige minpunt is de gezichtanimaties. Deze zijn vaak nogal houterig, wat de ervaring niet ten goede komt. The Council zou er baat bij hebben als je als speler meer emoties bij de personages zou kunnen aflezen, subtiele hints zoals L.A. Noire die ooit mooi wist te brengen.

De eerste indruk is goed, maar of The Council echt de moeite waard is, zullen we waarschijnlijk pas na afloop kunnen bepalen. Games in dit genre kunnen vaak een goede illusie van keuze geven, terwijl dit uiteindelijk behoorlijk tegenvalt. We kunnen immers pas na afloop bekijken wat de invloed van de speler nou echt is. Maar ondertussen kijken we alvast uit naar het verdere verloop van dit spannende verhaal.