Surviving Mars
Cindy van Gerwen
Cindy van Gerwen

Surviving Mars is een leuke en uitdagende citybuilder met een flinke portie strategie. De game zou perfect zijn als er iets meer overzicht en management in zou zitten.

Wat is er nodig om van Mars een leefbare planeet te maken? Een groepje drones, wat dappere kolonisten en een heerlijk radiomuziekje op de achtergrond, volgens de game Surviving Mars. De ontwikkelaar van onder andere Tropico 5 en Cities: Skylines introduceert een game waarin je op Mars een nieuw leven start. En dan kan het zeker een uitdaging zijn voor een citybuilder om een realistische en ontspannende game te creëren. Toch weet Surviving Mars spelers uit te dagen en hetzelfde gevoel te creeeren als bij Cities: Skylines en ooit SimCity.

Op het eerste gezicht lijkt Surviving Mars vrij eenvoudig: je start met een raket gevuld met wat drones en materialen om te kunnen bouwen. Daarnaast heb je vooraf een aantal keuzes die de game gemakkelijker maken, bijvoorbeeld een boost waarbij 5 technologieën al onderzocht zijn. Of je kunt jezelf juist uitdagen door bijvoorbeeld een sponsor te kiezen die minder geld en raketten beschikbaar heeft. Eenmaal op Mars kies je een goede plek en dan begin je met bouwen. Het doel is om zo snel mogelijk kolonisten vanaf de aarde naar Mars te kunnen brengen, dus een aantal zaken zoals zuurstof, water en elektriciteit hebben prioriteit. Ook is het belangrijk om zelf zo snel mogelijk op zoek te gaan naar bronnen, aangezien materialen schaars zijn en raketten ook.

Surviving Mars

Surviving Mars draait voornamelijk om (micro-)management. Onder het genot van de relaxte mars-radio kijk je toe hoe schattige drones al het werk verzetten, terwijl je zelf bezig blijft met het ontwikkelen van nieuwe technologieën. Deze zorgen ervoor dat nieuwe gebouwen beschikbaar worden of andere gebouwen efficiënter gaan werken. Ook het managen van je kolonisten is belangrijk om zo iedereen gelukkig te houden. Net zoals in het echte leven gaan deze hun eigen gang, terwijl het wel belangrijk is om mensen met een specialisatie op de juiste werkplek neer te zetten. Een engineer die in de landbouw werkt, zal er namelijk voor zorgen dat alle gewassen mislukken en er dus geen eten op tafel komt. Het is belangrijk om goed na te denken over je strategie en de verdeling van taken.

Het lijkt erop alsof de ontwikkelaars op sommige gebieden wel en op andere weer totaal niet geslaagd zijn in het management-gedeelte. Een van de fijne zaken is dat gebouwen een bepaalde prioriteit toegewezen kunnen krijgen. Dat betekent dat drones eerder reparaties zullen uitvoeren of bij een tekort aan stroom dat gebouw als eerst voorzien. Tegelijkertijd laat dit vervolgens weinig over voor micromanagement, want je kunt drones niet individueel taken geven. Ook lijken kolonisten hun specialisatie over de schutting te gooien als een gebouw meer prioriteit krijgt en dus meer mensen nodig heeft. Iets wat ook echt een gemis is, is een overzichtspaneel waarin duidelijk te zien is welke kolonisten waar wonen en wat hun behoeftes zijn. Nu is dit wel te zien, maar kost het redelijk wat moeite en verlies je snel het overzicht.

Surviving Mars

Desondanks is het succes van Cities: Skylines en Tropico duidelijk te zien in Surviving Mars. Hoewel de game een flinke portie tactiek vraagt, is het tegelijkertijd een prettige citybuilder met af en toe een ontspannend muziekje op de achtergrond. Dankzij de technologieboom is er meer dan voldoende om te ontdekken en te bouwen. En hoewel het individueel managen van drones en kolonisten ontbreekt, is dit misschien juist een goede keuze van de ontwikkelaar. Daardoor houd je meer tijd over om af en toe gewoon even lekker toe te kijken hoe alles over het zanderige landschap rolt. Het enige echte wat deze game nog mist, is iets meer overzicht en controle.