Bullet Head

Regisseur/scenarist Paul Solet waant zichzelf Quentin Tarantino en valt volledig door de mand. Scenario, regie en montage zijn van een onherstelbaar laag niveau, maar ook de acteurs maken een futloze indruk.

Bullet Head is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Een mislukte overval, een groepje criminelen en een leegstaande loods. Het zal je waarschijnlijk doen denken aan Quentin Tarantino’s Reservoir Dogs, of misschien Ringo Lams City on Fire. Het concept slaat ook op Bullet Head, maar er is een essentieel verschil: Bullet Head is een van de meest vervelende kijkervaringen die je maar kunt hebben.

We volgen een drietal criminelen: Stacy (Adrien Brody), Walker (John Malkovich) en Gage (Rory Culkin). Na een overval dwingt een samenloop van omstandigheden hen te schuilen in een verlaten loods. Terwijl de politie alsmaar dichterbij komt, ontdekken ze dat er een gevaarlijke vechthond in de loods verblijft. De locatie blijkt te worden gebruikt door de gangster Blue (Antonio Banderas). Hierbij hebben ze wel een voordeel: de misdadiger bewaart er namelijk ook een heleboel geld.

Bullet Head Foto: DFW

Het is duidelijk dat beginnend regisseur annex scenarist Paul Solet zich heeft laten inspireren door Quentin Tarantino. De film probeert te leunen op dialogen en maakt voortdurend tijdsprongen. Het ene moment vertelt iemand een verhaal, het andere moment zien we weer een flashback. Maar de stijl van Tarantino is geen gemakkelijke, kijk maar naar zijn eigen Death Proof. Solet neemt teveel hooi op zijn vork en valt volledig door de mand. Bullet Head is een chaotisch geheel; een “thriller” die nooit spannend of interessant weet te worden.

Van de hoofdrolspelers mag ook meer verwacht worden. De meeste dialogen zijn voor Adrien Brody (The Pianist, The Grand Budapest Hotel) en John Malkovich (Places in the Heart, In the Line of Fire): een Oscarwinnaar en een -genomineeerde. Hier maken ze een futloze indruk, ze mompelen de regels aan elkaar en zitten geen moment in hun rol. Antonio Banderas (Zorro, Security) doet het nog wel aardig, maar ook hij weet de matige vertelling niet te verheffen. Het scenario, de regie en de montage zijn van onherstelbaar laag niveau. En waar sommige films dit nog charmant kunnen maken, denk aan het beruchte The Room, is Bullet Head gewoon een door en door akelige ervaring.