Twin Peaks seizoen 3

De terugkeer van Twin Peaks haalt al je verwachtingen overhoop, zonder elementen geforceerd terug te laten keren. Een prachtig stukje neo-surrealisme, maar zeker niet voor iedereen weggelegd.

Twin Peaks seizoen 3 is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

“I’ll see you again in twenty-five years”, deze woorden werden uitgesproken in de ‘laatste’ aflevering van Twin Peaks. Het jaar was 1992 en niemand had voor mogelijk gehouden dat deze belofte ook daadwerkelijk ingelost zou worden. Toch durfden makers David Lynch en Mark Frost het aan. Het eindresultaat is weer op en top Lynchiaans: vreemd en vervreemdend, maar tegelijkertijd o zo boeiend. Velen hoopten eindelijk op antwoorden op de vele vraagstukken, maar eigenlijk zorgt het derde seizoen juist voor het tegendeel.

In de eerste paar afleveringen wordt een acceptatieproces teweeg gebracht en ben je als kijker nog flink aan het zoeken. Lynch schopt alle verwachtingen de deur uit en begint met een frisse verhaallijn. Ondertussen worden mondjesmaat bekende personages geherintroduceerd en krijgen bekende concepten een nieuwe draai. Deze aanpak zorgt voor een logisch, natuurlijk verloop; verwijzingen voelen niet als geforceerde nostalgie. Inhoudelijk willen we niks verklappen en dat is ook niet nodig. Als je bekend bent met Twin Peaks, zul je begrijpen wat we bedoelen; als je niet bekend bent met de serie, moet je zo snel mogelijk gaan beginnen met kijken.

Twin Peaks: The Return Foto: CBS Broadcasting Inc.

De grootste verrassing van het seizoen moet wel de driedubbelrol van Kyle MacLachlan. In het origineel was zijn hoofdpersonage ‘slechts’ de joviale agent die voor het eerst in Twin Peaks kwam; ditmaal is hij held, schurk en alles daar tussenin. De acteur, die je wellicht kent van Paul Verhoevens Showgirls, is vooral te zien op tv, maar een nieuwe grote filmrol zou niet misplaatst zijn. Verder hebben zich wel een aantal grote (film)acteurs voor deze ‘revival geleend. Zo zien we onder andere Naomi Watts (Birdman), Laura Dern (Star Wars: The Last Jedi), Jennifer Jason Leigh (The Hateful Eight) en het vorig jaar overleden Hollywood-icoon Harry Dean Stanton (Alien, The Green Mile) voorbij komen. Mooie toevoegingen die bovenal goed bij hun rollen passen en niet van het totaalplaatje afleiden.

Twin Peaks seizoen 3 is dan ook een opvallende verschijning. De serie is een stuk groter opgezet dan 25 jaar geleden; niet alleen doordat er ook veel locaties buiten Twin Peaks voorbij komen, ook in de vertelling van David Lynch. De regisseur neemt zijn tijd en gebruikt veel lange scènes met een grotere focus op vervreemende elementen. Het origineel voelde in de kern als een soort parodie op clichématige soap-opera’s en politieseries, maar het narratief van dit derde seizoen is een stuk minder toegankelijk. We zouden de stijl kunnen omschrijven als een soort neo-surrealisme: het heeft een dromerige kwaliteit, die ditmaal verder doorsijpelt dan voorheen. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar wij konden het zeker waarderen.