Doorgaan naar artikel
Sea of Thieves
Cindy van Gerwen
Cindy van Gerwen
Profiel

Conclusie

Sea of Thieves is een grappige piratengame die je aan de haak slaat, maar uiteindelijk niet erg belonend is.

Wanneer je in Sea of Thieves duikt, zul je merken dat ontwikkelaar Rare enorm veel moeite heeft gedaan om een toegankelijke multiplayer-game te maken. En dat is geen gemakkelijke klus, want het risico op competitie is groot. Toch presenteert de ontwikkelaar trots een vrolijke piratengame die voor jong en oud geschikt is en je op een avontuur uitnodigt. Ten minste als je een serieuze bemanning kunt vinden, want een hoop elementen zorgen voor veel hilarische momenten.

De eerste paar uur van Sea of Thieves kunnen behoorlijk overweldigend zijn. Zeilen op de zee vraagt iets meer dan aan een stuur draaien en het anker ophalen. Samenwerking tussen je medespelers wordt hier al op de proef gesteld, want alles moet op het juiste moment gedaan worden. Sturen, navigeren en zeilen ophalen zijn de taken die verdeeld moeten worden. Ondertussen is het ook nog oppassen voor gevaarlijke stormen en genadeloze medespelers op de zee. Dat laatstgenoemde leidt vaak tot de ultieme confrontatie waarbij spelers kogels op elkaar afvuren en wanhopig hun eigen ship repareren met losse planken … of het eindigt in twee schepen die om elkaar heen blijven cirkelen totdat de vruchteloze poging wordt opgegeven.

Multiplayer is iets wat we graag terugzien in games; we delen namelijk graag onze overwinningen en beste momenten. Dit is goed opgenomen in Sea of Thieves, hoewel het nog ruige kantjes heeft. Het is mogelijk om vrienden uit te nodigen voor een game, maar wanneer je deze niet tot je beschikking hebt, kun je ook met willekeurige vreemdelingen spelen. Dat zorgt voor extra uitdagingen wanneer het om communicatie gaat, maar hier heeft Rare over nagedacht. Er is keuze uit voice chat, normale chat via de tekstbox of een speciale piratenchat waarbij je kunt kiezen uit voorgeschreven zinnen. Deze variëren tussen ‘ahoy!’ en ‘I need help!’ en de beperkte keuze zorgt nog wel eens voor monotone conversaties die niet altijd even helder zijn.

Sea of Thieves

Wat is dan het uiteindelijke doel van Sea of Thieves? Op dat gebied schiet het spel nog een beetje tekort. Enerzijds ben je constant bezig met de opdracht die je vaak vraagt om een schat te vinden of iets te bezorgen. Maar een uiteindelijk hoger doel (behalve een piratenlegende te worden) lijkt nog te ontbreken. Echte beloningen behalve wat nieuwe aanpassingsmogelijkheden zijn er ook nog niet. Daardoor krijgt de game na de eerste uren al snel een repetitief gevoel. En hoewel samenspelen erg hilarisch kan zijn, is de lol van muziekspelen en elkaar bekogelen na een tijdje eraf. Sea of Thieves zou erg veel potentie kunnen hebben als er wat meer RPG-elementen in zaten. Beloningen die bijvoorbeeld het schip sterker, sneller of groter maken. Of verschillende wapens die verdiend kunnen worden na zoveel opdrachten volbracht te hebben. Het idee dat je schip sterk genoeg is om het uiteindelijk tegen een grote eindbaas op te nemen, zou gaaf zijn, maar ontbreekt vooralsnog.

Sea of Thieves is een prachtige game, zeker op visueel gebied. En hier kun je optimaal van genieten wanneer je gezellig met anderen speelt. De drempel om met vreemden te spelen ligt hier bijzonder laag omdat tijdens serieuze momenten altijd ruimte voor wat humor is. Tegelijkertijd is het soms wel lastig om serieus aan de slag te gaan, want een hoger doel is niet heel sterk aanwezig. De kans is groot dat je de game na een paar uur spelen laat liggen door gebrek van een serieuze bemanning en echte beloningen. Het zou dan ook zeker de moeite waard zijn voor Rare als er meer belonende elementen worden toegevoegd in een patch.