Final Fantasy XV Royal Edition

Met elke nieuwe toevoeging wordt het universum van Final Fantasy XV een stukje magischer en de Royal Pack is hier geen uitzondering op. Met wat kleinere, maar toch leuke nieuwe features en een uitdagend nieuw gebied is het waardevolle DLC. Daarnaast is de Royal Edition een bijzonder volledige bundel om in deze wereld te stappen.

Zowel de base-game als de DLC-episodes zijn door ons als zeer goed ontvangen, dus we werden al snel enthousiast toen we hoorden van de Final Fantasy XV Royal Edition. Deze bevat niet alleen de volledige game en alle eerder uitgegeven DLC, maar ook het nieuwe ‘Royal Pack’.

Het Royal Pack bestaat uit wat nieuwe feautures, in plaats van een verhalende episode. Denk hierbij aan een nieuwe Armiger-modus, voor wanneer je alle koninklijke wapens hebt vrijgespeeld. Denk ook aan een first-person-perspectief, wat nieuwe missies, toegang tot een boot en een nieuwe map, de Insomnia City Ruins. Het first-person-perspectief en de nieuwe Armiger-modus zijn leuke toevoegingen, maar hebben een vrij kleine impact. Je zou je af kunnen vragen of deze niet zouden moeten behoren tot een gratis update, in plaats van DLC. De boot is een zeer welkome toevoeging: het landschap van Final Fantasy XV is ongeëvenaard en een nieuwe methode om het vrijblijvend te ervaren is altijd mooi meegenomen.

En dan de grootste update. Voorheen vormden de Insomnia City Ruins alleen een lineair stuk dat leidde naar het einde van het spel, maar nu is het echt zijn eigen gebied en zijn er vele zeer uitdagende eindbazen te vinden. Dit voelt een beetje als iets als de Omega Ruins in Final Fantasy X: een map buiten het verhaal gelegen dat vol met lastige vijanden zit. Ze stellen de speler op de proef, maar voegen hierdoor wel een extra dimensie toe. Niet alleen dit, maar ook zijn er missies te vinden en is er een nieuwe, zeer spectaculaire cutscene in het verhaal geplaatst. Mocht je het spel gespeeld hebben en fan zijn, maar geen zin hebben in de Royal Edition, bekijk dan hier deze cutscene, hij is de moeite waard (uiteraard spoiler-alert!).

Insomnia City Ruins Final Fantasy XV Royal Edition

Niet alleen zijn er deze nieuwe toevoegingen in het spel, maar ook is de Windows-editie verschenen. Op de vraag of deze de moeite waard is, kunnen we heel simpel antwoord geven met een andere vraag: heb je een monster-pc? Final Fantasy XV is geen lichte game en zelfs een redelijke game-pc zal het spel niet makkelijk op hoge (laat staan de hoogste) settings draaien. Mocht je echter een spectaculair systeem hebben, dan is het een genot om deze geweldige RPG op zijn allermooist te zien en dan zal de pc-versie uiteraard de ultieme keuze zijn.

Al met al is Final Fantasy XV Royal Edition zeker de moeite waard. Voor een zacht prijsje van €50,- heb je het hele spel inclusief alle DLC voor wat ons betreft een van de betere games van het afgelopen decennium. Voor eigenaren van de base-game is ook de €15,- voor alleen de DLC zeker de moeite waard als je een fan bent van het origineel. Regisseur Hajime Tabata heeft al aangegeven met meer content voor het spel te komen voor 2018 en 2019, waaronder nieuwe episodes: we wachten met smart.