nieuws
Wat maakt State of Decay 2 speciaal in het zombiegenre?

Het is nog maar even wachten tot State of Decay 2 uitkomt voor Xbox One en pc. De laatste jaren hebben we het zombiegenre veelal voorbij zien komen. Steeds meer spellen gebruiken de ondoden als inspiratiebron en door de bomen is bijna het bos niet meer te zien. Toch steekt State of Decay 2 hier bovenuit. In deze special vertellen wij je wat nou juist deze game zo speciaal maakt, uitgaande van wat er tot nu toe bekend is natuurlijk. Of het spel werkelijk alles gaat bevatten wat we hieronder noemen, is de vraag. Tevens is het afwachten of het allemaal goed is uitgewerkt, maar daar rekenen we wel op.
Eigenlijk doet het spel niks unieks of heel nieuws, maar juist de combinatie van veel dat we al kennen, maakt het speciaal. Zo is een van de meest populaire games om samen te spelen met vrienden nog steeds Left 4 Dead. Dit komt natuurlijk door de onwijs leuke co-op-actie. State of Decay 2 bevat hier ook veel elementen van. Het is namelijk volledig met drie vrienden te spelen. Gelukkig zal het nooit saai worden om samen met je maatjes hordes zombies kapot te knallen, steken of slaan. Dus mocht je aan het spel beginnen, probeer wat vrienden bij elkaar te sprokkelen.

Maar wat heb je aan zombies als ze niet eng zijn? In het eerste deel vonden we dit toch wel een van de minpunten: de zombies waren meer een obstakel dan echt eng. Zover we nu gezien hebben in gameplaybeelden is dit zeker veranderd. De zombies komen in groepen schreeuwend op je af, dit geeft al continu een angst dat je een groep tegenkomt. Tevens komen ze op harde geluiden af. Maak je dus net een te hard geluid, dan kun je in een hoekje gaan schuilen voor de hordes die door de ramen heen klimmen. Goed vergelijkingsmateriaal is Dying Light, aangezien daarin de nacht telkens weer voor hartkloppingen zorgde. Hopelijk kan State of Decay 2 dit gevoel ook teweegbrengen, al wordt dat wel lastig.
Uiteindelijk doe je het allemaal om je basis uit te breiden, zodat je meer overlevenden kunt opvangen. Tot nu toe lijkt dit erg veel op Fallout 4, waarin je zogenoemde settlements kon bouwen en daar mensen aan het werk kunt zetten. Voor ons is dit echt het meest unieke aan State of Decay 2. Mits dit goed uitgewerkt is, iets dat in het eerste deel wat tegenviel, kan dat het het spel maken of kraken. Er is een groot publiek aan te trekken met een goed base-building-systeem, maar dan moet het wel leuk blijven om uit te bouwen. Vooralsnog ziet het er veelbelovend uit, dus hopelijk kan het hier echt in innoveren.
Als laatste is de game stiekem ook nog een beetje een RPG. Naarmate het spel vordert zul je nieuwe wapens vinden, voertuigen bouwen, vaardigheden vrijspelen en nog meer RPG-achtige dingen beleven. Dit samen met je basis uitbouwen zou er zomaar voor kunnen zorgen dat het spel heel lang leuk blijft. Natuurlijk zullen de RPG-elementen nooit zo uitgebreid zijn als bijvoorbeeld The Witcher 3, maar het is zeker een aangename toevoeging.
Als je het bovenstaande leest, klinkt het allemaal erg rooskleurig. Helaas werd ongeveer hetzelfde beloofd bij het vorige deel, maar werd daar maar weinig van waargemaakt. Het spel wilde teveel zijn, waardoor alles maar erg half afgemaakt aanvoelde. Gelukkig zijn er nu veel gameplaybeelden om de uitspraken van de ontwikkelaars kracht bij te zetten. Hierdoor is er al flink wat hype ontstaan en kunnen vele mensen, waaronder wij, niet wachten tot 22 mei. Wij zullen er meteen mee aan de slag gaan en of het spel aan alle bovenstaande verwachtigen voldoet, lees je binnenkort in onze review.