Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is ook voor de Nintendo Switch een absolute topper die eigenlijk iedereen met een liefde voor platformers moet spelen.

Voor de tweede keer in vier jaar tijd is Donkey Kong Country: Tropical Freeze verschenen voor een console van Nintendo. Op de Wii U wist de game ons al te overtuigen, maar doet deze dat ook op de Nintendo Switch?

Donkey Kong is terug en wederom is er iemand uit op zijn eiland. Een groep ijskoude Vikingen overrompelt de aap tijdens zijn verjaardag en is niet van plan om zomaar weg te gaan. Alhoewel Nintendo niet meer de rechten heeft op de originele vijanden, de Kremlins, tonen ze aan dat deze helemaal niet nodig zijn. Het verhaal past direct zonder moeite in het rijtje van de eerdere Donkey Kong Country’s.

De gameplay bestaat zoals altijd uit het doorlopen van levels als een van de Kongs. Onderweg zul je slingeren, springen, rennen, vliegen en soms zelfs rijden in een karretje. Dit maakt het spel chaotisch, maar ook leuk. De speler die iets rustiger aan wil doen, krijgt ook daar de kans voor.

De grootste verandering met de Wii U-versie zit hem erin dat Funky Kong ook als speelbaar personage is toegevoegd. In de speciale Funky-modus kun je het ook opnemen tegen de ijskoude vijanden als Funky zelf. Dit is een makkelijkere modus waarin je als speler een aantal voordelen hebt. Zo kan Funky bijvoorbeeld op stekels springen dankzij zijn surfboard. Zeker voor beginnende spelers is dit geen slechte keuze, want Donkey Kong Country: Tropical Freeze is geen makkelijk spel.

Zoals in de eerdere delen kent het spel meerdere werelden, met in iedere wereld een eindbaas; een vertrouwd concept wat zeker nog altijd past. Je pakt makkelijk even een leveltje mee en legt de Switch dan weer weg. De replaywaarde in Donkey Kong Country: Tropical Freeze is hoog. Wanneer je een level doorspeelt, heb je ook nog de mogelijkheid allerlei zaken te verzamelen. Deze zijn niet nodig om tot de eindbaas te komen, maar wel om het spel helemaal uit te spelen. Dus ook na het uitspelen van het verhaal kun je nog uren zoet zijn.

Grafisch heeft de game een aardige upgrade gehad. Bijna alles ziet er net wat gelikter uit dan op de Wii U. Het spel loopt ook een stuk soepeler en dan maakt het niet uit of er in handheld- of tv-modus gespeeld wordt. Op het gebied van de audio heeft Nintendo extra haar best gedaan voor Tropical Freeze. Een van de originele componisten van de eerste Donkey Kong Country heeft meegeholpen met het maken van de muziek, wat iedere oudere speler direct in nostalgie zal doen onderdompelen.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is ook op de Nintendo Switch een echte topper en zeker het aanschaffen waard. Ook als je hem al op de Wii U hebt gespeeld, is hij altijd nog zeer vermakelijk.