Yesterday Origins Switch-versie
Cindy van Gerwen
Cindy van Gerwen

Yesterday Origins heeft de basis voor een interessant verhaal, maar helaas wordt dit teniet gedaan door irritante puzzels.

Point-and-Click games zijn misschien niet het favoriete genre van iedereen, maar bevatten toch vaak interessante verhalen in combinatie met uitdagende gameplay. Hele goede voorbeelden hiervan zijn Grim Fandango en Syberia. Yesterday Origins, het vervolg op Yesterday van ontwikkelaar Péndulo Studios, is sinds vorig jaar verkrijgbaar op Xbox One, PlayStation 4 en pc. Sinds kort kunnen bezitters van de Nintendo Switch ook genieten van de game. Verdient deze game een plaatsje tussen de verborgen juweeltjes?

De Nintendo Switch heeft exact hetzelfde verhaal als de andere consoles. Na een korte introductie kom je er dankzij een video achter dat je John Yesterday heet en onsterfelijk bent. Dit is het gevolg van een ritueel dat vroeger plaats heeft gevonden. Vervelend genoeg kun je, je telkens wanneer je sterft, niks herinneren van het verleden. Zijn vrouw Pauline is heel toevallig ook onsterfelijk, maar onthoudt wel alles. Samen hebben ze een antiekwinkel, wat eigenlijk wel heel goed bij hun persoonlijkheden past. Omdat John zijn herinneringen intact wil houden gaat hij op zoek naar een artefact wat hem kan helpen het juiste drankje te brouwen en zijn problemen op te lossen.

Yesterday Origins

Hierdoor ligt er een basis voor een stevig en vooral uitdagend verhaal. Het idee van onsterfelijkheid en het eeuwige leven is een intrigerend onderwerp en laat veel ruimte over voor eigen ideeën. John en Pauline hebben zouden beiden interessante personages kunnen zijn, maar helaas is hier weinig van te merken. Conversaties maken duidelijk wat er aan de hand is, maar emoties zijn vaak vlak of erg ongepast. Wat wel een leuke toevoeging van de game is, is het feit dat beiden speelbaar zijn. Zo kun je vrij tussen John en Pauline wisselen om zo de puzzels op te lossen. Daarnaast wisselt de game ook nog eens tussen het heden en John’s verleden. Samen zorgt dit toch voor de nodige dynamiek en houdt het je geïnteresseerd in het plot.

Yesterday Origins

Jammer genoeg komt al het mooie van Yesterday Origins niet tot zijn recht dankzij de flinke tekortkomingen. De vlakheid van de personages en soms wat onhandige besturing zijn al wat kleine mankementen. Maar de grootste minpunt zit vooral in de puzzels, juist waar datgene waar de game om draait. De levels bestaan uit puzzels, waarbij je voorwerpen moet verzamelen, inspecteren en combineren. Door gesprekken te voeren met anderen kom je erachter hoe je sommige voorwerpen moet gebruiken. Echter zijn de puzzels ontzettend onlogisch en is de oplossing ver te zoeken. Een uitdagende puzzel kan goed zijn, omdat het de speler stimuleert na te denken en verder te kijken dan gewend. Met Yesterday Origins voelt het vooral alsof je constant trial-and-error aan het toepassen bent in de hoop dat de oplossing ooit komt. Uiteindelijk na een uur lang vastzitten op een puzzel zorgen de frustraties ervoor dat je eerder de game weglegt, dan dat je het volgende level omarmt.

Dat zorgt ervoor dat de game een behoorlijke misser is, wat erg jammer is gezien de potentie ervan. Er is goed nagedacht over het verhaal en de game zou perfect kunnen zijn om onderweg op de Switch lekker te spelen of juist thuis voor een grote tv. Helaas is dit allemaal tevergeefs, want de nadelen zorgen er toch voor dat na een paar uurtjes de motivatie om verder te spelen wel een beetje vergaan is.