The Elder Scrolls Online: Summerset
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

The Elder Scrolls Online: Summerset is een goede DLC voor spelers die bekend zijn met het spel. Het nieuwe verhaal, de innoverende spreuken en vaardigheden, het prachtige eiland en de interessante quests zijn allemaal goede toevoegingen. Helaas zullen mensen die het spel al links lieten liggen, geen nieuwe game-mechanieken zien die ze zal overtuigen het spel toch eens te proberen.

In het MMO-genre (massively multiplayer online) is er al lange tijd weinig concurrentie. Naast gigant World of Warcraft zijn er niet heel veel concurrenten voor de eerste positie. Toch zijn er nog een hoop fans over voor onder andere The Elder Scrolls Online. Het is ondertussen alweer vier jaar geleden dat dit spel uitkwam. Sindsdien zijn er vele updates verschenen en een grote uitbreiding: Morrowind. Nu is het tijd voor de tweede en hopelijk kan The Elder Scrolls Online: Summerset de game interessant genoeg houden om nog lang mee te gaan.

De base-game is dus al een tijd uit, deze review zal zich dan ook vooral focussen op wat nieuw is in deze DLC. Koningin Ayrenn heeft voor het eerst in de historie van Summerset het eiland opengesteld voor buitenstaanders. Dit betekent dat voortaan alle rassen welkom zijn in het prachtige High Elves-gebied. Helaas heeft dit ook negatieve gevolgen. Zo zou er een sekte zich bezighouden met kwaadaardige Daedra-magie, wat heel Tamriel in gevaar brengt. Aan jou om hier een stokje voor te steken en het eiland veilig te houden.

Met The Elder Scrolls Online: Summerset waren een aantal dingen beloofd en deze zijn allemaal goed waargemaakt. Ten eerste zouden ons drie prachtige nieuwe eilanden te wachten staan en niets is minder waar. Vaak worden gebieden in het spel als vrij duister en grimmig ervaren, maar Summerset is groen, levendig, licht en prachtig. De ontwikkelaars hebben het voor elkaar gekregen spelers een nieuw divers gebied voor te schotelen, wat er ook nog eens stralend uitziet.

Maar er moet natuurlijk ook wat te doen zijn in zo’n mooie wereld. De quests zijn waarschijnlijk het grootste verbeterpunt. Na een paar uur spelen heb je al een moord opgelost die een driehoeksverhouding blootlegt, een duistere ondergrondse sekte ontmoet en kennisgemaakt met de Psijic Order. Vergeleken met eerdere verhaallijnen van het spel, is die van The Elder Scrolls Online: Summerset toch wel een grote verbetering. Je zult nog wel eens tijd kwijt zijn met verzamelen en wandelen naar doelen, maar niet zoveel als eerder.

We noemden de Psijic Order al en deze toevoeging gaat verder dan het verhaal alleen. Je kunt je namelijk aansluiten bij deze illustere magiërs. Ze hebben een vrij losstaande verhaallijn en je kunt gloednieuwe vaardigheden en talenten opdoen. Zo kun je spreuken leren die met tijd en ruimte spelen of mediteren voor bonussen. Allemaal erg geslaagde toevoegingen. Tevens zijn er verschillende multiplayer-kerkers en bosses toegevoegd om het spel ook interessant te houden zodra je door het verhaal heen bent.

Helaas krijgt The Elder Scrolls Online: Summerset geen perfecte score. Dit komt omdat, hoe goed de toegevoegde features ook zijn, het toch allemaal wat mager aanvoelt. Er zijn geen hele nieuwe game-mechanieken toegevoegd en ook andere echt indrukwekkende toevoegingen ontbreken.

Deze uitbreiding zal het lastig krijgen met nieuwe spelers aantrekken, maar de huidige fans zullen er zeker blij mee zijn. Alle beloofde toevoegingen zijn goed uitgewerkt en bouwen door op de fundering die er al lag. Wij hadden alleen graag gezien dat er naast deze sterke fundering nog wat compleet nieuws bij was gekomen.