Mooncrash DLC
Cindy van Gerwen
Cindy van Gerwen

Mooncrash is een waardige DLC voor Prey dankzij uitdagende en vernieuwende gameplay. Tegelijkertijd is de uitbreiding niet voor iedereen geschikt vanwege de moeilijkheid.

Vorig jaar bracht Bethesda de survival-FPS Prey uit. Al vrij snel werd duidelijk dat er meer plannen waren, na talloze hints door zowel Arkane Studios als Bethesda zelf. Tijdens de E3 kregen we dan ook de bevestiging: een gloednieuwe DLC die zich op de maan afspeelt. Naast de uitbreiding is er ook een gratis update beschikbaar voor bezitters van Prey met daarin New game+, Story mode en Survival mode. Mooncrash speelt zich af op een geheime basis op de maan, waar het contact wegvalt na de gebeurtenissen in Prey. Je neemt de rol aan van een hacker van Kasma Corporation, de grootste rivaal van Transtar. Met behulp van een simulatie die gebaseerd is op data, moet je erachter komen wat er precies is gebeurd.

Om dit uit te zoeken moet je tijdens de simulatie zien te ontsnappen van de basis. Dat lijkt misschien niet de meest logische stap, maar gaandeweg kom je steeds meer te weten. Wat Mooncrash uniek maakt, is dat de simulatie opgebouwd is uit zogenoemde runs. Iedere run is uniek dankzij willekeurig gegenereerde gebeurtenissen, vijanden en loot. De map blijft hetzelfde, maar de vijanden kunnen anders zijn dan de vorige keer. Wanneer je tijdens een run doodgaat, heb je de optie om deze voort te zetten met een ander personage. Als alle extra personages dood zijn, is je dood permanent en moet je opnieuw starten.

Mooncrash

Deze nieuwe aspecten, die we bij elkaar ook wel het genre ‘rogue-lite’ noemen, geven de gameplay een bijzondere wending. Het maakt de DLC net zoals zijn voorganger een uitdagende game. De basis is overspoeld door Typhons, zwarte plasma-achtige aliens, dus het FPS-gedeelte is weer een belangrijk onderdeel. In een snel tempo verzamel je verschillende wapens zoals de shotgun en de steeksleutel. Met neuromods kun je verschillende vaardigheden ontwikkelen en zelfs alien-krachten verkrijgen. Ook het recyclen en creëren van objecten speelt weer een belangrijke rol. Vrijwel alles wat je op de grond, in kastjes en zelfs vuilnisbakken vindt, is geschikt om te recyclen. Daarvan kun je weer ammunitie, neuromods en wapens maken. De game is hierdoor een interessante combinatie van combat en crafting.

De simulaties kunnen met vijf speelbare personages gedaan worden, maar in het begin is er maar één beschikbaar. De anderen speel je vrij door hun lichamen te vinden. Overigens zijn er meerdere manieren om te ontsnappen van de basis. Deze kunnen ontdekt worden door de omgeving te verkennen. Ieder personage heeft ook een achtergrondverhaal dat vrijgespeeld kan worden door een specifieke ontsnapmethode. Uiteindelijk is het doel om in een run met alle personages te ontsnappen zonder dood te gaan. Dit is uiteraard niet zo heel gemakkelijk, aangezien de gameplay nog behoorlijk uitdagend kan zijn. Een bijkomend nadeel is de tijd waarin je in de simulatie zit. Naarmate de tijd verloopt, wordt het corruptieniveau hoger en verschijnen sterkere Typhons.

Mooncrash

Mooncrash is een uitdagende DLC met een hoge herspeelwaarde, dankzij de variërende simulaties. Doodgaan kan frustrerend zijn omdat het kan betekenen dat je helemaal opnieuw moet starten. Echter is het nooit verloren tijd, omdat je toch punten verzamelt die je weer kunt gebruiken om voorafgaand aan de volgende simulatie wapens te kopen. Er zit dus zeker een voordeel in opnieuw beginnen. Jammer is dat de verhaalmodus die aan Prey toegevoegd is, niet beschikbaar is voor de DLC. Deze modus zorgt ervoor dat de speler zich vooral op het verhaal kan focussen en verlaagt het moeilijkheidsniveau aanzienlijk. Omdat de game toch vrij uitdagend is, zou deze modus ideaal zijn voor liefhebbers die niet zoveel met het shooter-gedeelte hebben.

Het succes van Prey wordt voortgezet met een uitdagende uitbreiding. Juist door te kiezen voor rogue-lite-elementen heeft men ervoor gezorgd de speler bezig te houden, zonder dat dit afbreuk doet aan de sfeer of het verhaal. Er is eigenlijk weinig op te merken behalve dat de DLC nogal uitdagend kan zijn en daardoor niet geschikt is voor iedereen. Zeker wanneer je geen geduld hebt om het soms meerdere keren opnieuw te proberen, is deze game minder geschikt. De toevoeging van Story mode of iets soortgelijks zou Mooncrash toegankelijker maken.