LEGO Disney Pixar’s The Incredibles

LEGO Disney Pixar's The Incredibles barst van de content en doet verder precies wat je van een LEGO-game verwacht. Dat maakt het een prima spel, maar we zouden in de toekomst wel graag wat meer vernieuwing zien.

Waar vele franchises al een speciale LEGO-behandeling hebben gekregen, denk aan Marvel, Jurassic World, Harry Potter en Star Wars, is er nog nooit een van de wereldberoemde films van Pixar getransformeerd naar de bouwsteentjes. Nu er een tweede film uitkomt over de superheldenfamilie van de animatiestudio, ziet LEGO haar kans schoon en komt het met LEGO Disney Pixar’s The Incredibles. Op papier een gouden combinatie, maar weet TT Games er ook iets gedenkwaardigs van te maken?

Wanneer je begint aan de game, kom je meteen voor de eerste verrassing te staan; je valt namelijk meteen in het sluitstuk van de eerste film en daarmee ook het begin van de tweede. Na wat heen en weer klikken tussen de menu’s blijkt dat je het verhaal van deel een pas kunt spelen, wanneer je dat van deel twee voltooid hebt. Een vreemde keuze van de makers, aangezien de meeste mensen het verhaal in chronologische volgorde zullen willen spelen. Gelukkig staan beide verhalen op zich, maar een beetje vreemd blijft het wel.

LEGO Disney Pixar’s The Incredibles doet verder precies wat je van een LEGO-game verwacht. Het volgt de verhaallijnen van de films redelijk nauw, maar dan met een humoristische LEGO-saus. Het is daarom aan te raden eerst de film te kijken, alvorens aan de game te beginnen. Aangezien The Incredibles 2 van zichzelf al een boel humor bevat, voelen de grappen die TT Games aan het verhaal toevoegt soms wel wat overbodig.

Ook de gameplay is exact zoals we die kennen. Al omgeving slopend, bouwend en puzzelend baan je jezelf een weg naar het einde van de missie. Waar deze LEGO-variant zich onderscheidt, zijn de specifieke krachten van de verschillende superhelden die je bestuurt. Elk van deze krachten is nodig om het einde van het level te halen en het zorgt ervoor dat het spel toch net weer iets anders voelt dan de voorgaande LEGO-games. Helaas blijven de mankementen die we kennen van voorgaande spellen ook in tact, zoals het lastige plaatsen van je sprongen en het gemis aan responsiviteit af en toe.

Qua content is TT Games echt helemaal losgegaan en profiteert het optimaal van de samenwerking met Disney Pixar. Naast het spelen van de verhaallijnen van beide Incredibles-films, is het ook mogelijk om zijmissies te voltooien in de steden waar de films zich afspelen. Daar is een bijna ontelbaar aantal unlockables te vinden. Deze bestaan voornamelijk uit voertuigen en personages. Bij de personages vinden we ondermeer Woody uit Toy Story terug en Dory uit Finding Nemo. Door deze herkenbare personages blijft het leuk om alles te ontgrendelen, wat er meteen voor zorgt dat je tientallen uren in de game kwijt kunt.

Grafisch gezien is het allemaal helaas niet zo bijzonder en is ook duidelijk te zien dat de LEGO-games dringend toe zijn aan een opgefriste engine. Het is allemaal wel acceptabel, maar daar is alles dan ook wel mee gezegd.

LEGO Disney Pixar’s The Incredibles is wederom een prima game, zoals we eigenlijk wel gewend zijn van TT Games. Het spel doet precies wat je er van verwacht en barst van de content. Toch zouden we graag zien dat de ontwikkelaar eens wat risico durft te nemen in de toekomst; het begint namelijk wel een beetje op lopende band-werk te lijken.