Review: The Banner Saga 3

Rutger Engel, 26 juli 2018
Profiel
The Banner Saga 3 is vooral meer van hetzelfde en daar is helemaal niets mis mee. De franchise heeft al zo'n sterke formule en bouwt daar vooral op voort met een nieuw en laatste hoofdstuk in het driedelige verhaal. Het reizen door The Darkness brengt de nodige spanning met zich mee, mocht er daar niet al genoeg van zijn. Dit laatste deel is een absoluut waardige afsluiter van een zeer bijzondere reeks.

The Banner Saga is inmiddels een naam die menig hardcore gamer wel bekend in de oren klinkt. De eerste twee games van de serie staan bekend om hun complexe verhaal, strategische veldslagen en de consequenties die je acties hebben, zowel qua keuzes als de resultaten van je gevechten. Niet zo raar dus dat de verwachtingen voor The Banner Saga 3 torenhoog zijn.

In The Banner Saga 1 en 2 heb je veel keuzes moet maken en heb je personen zien sterven of uitblinken afhankelijk van je prestaties. In deel 3 zal dit allemaal zijn vruchten af gaan werpen (of juist niet), aangezien je je opslagbestand van vorige delen kan kopiëren om zo alles mee te nemen, van wie er levend is of dood, tot het niveau en de statistieken van je vechters. Dit zorgt ervoor dat je vanaf seconde één ongelooflijk betrokken bent bij de game; je hebt er immers al zo’n twintig uur ingestoken om er alles aan te doen om bepaalde personages te laten overleven en om het verhaal zo goed mogelijk te laten verlopen, dus dat wil je niet meteen verpesten in dit nieuwe en laatste hoofdstuk van dit epos.

De grootste aanpassing qua gameplay is zonder twijfel te vinden in “The Darkness”, een duistere dimensie waar een van je caravans doorheen reist. De monsters hier zijn behoorlijk anders dan wat je eerder hebt gezien. Niet alleen als het gaat om hun uiterlijk, want ze hebben ook nieuwe vaardigheden. Het meest vernieuwende aan The Darkness is het feit dat er nu een beurtentimer aanwezig is. Als de timer op nul komt, wordt er een nieuwe vlaag monsters op je losgelaten. Dit is werkelijk de kers op de taart om de sfeer van de game nóg meer te versterken. Het zorgt niet alleen voor nieuwe uitdagingen, maar ook brengt het nog meer het gevoel van wanhoop naar je huiskamer.

Want dat is wat The Banner Saga altijd levert: een flinke dosis wanhoop. Hoe goed je het ook doet, je zult altijd de nodige lastige keuzes moeten maken, of een geliefde kameraad zien sneuvelen omdat je het tactisch niet kon bolwerken om hem of haar te beschermen. The Banner Saga 3 bouwt goed voort op dit gevoel.

Eerder noemden we dit deel al als een nieuw hoofdstuk en eigenlijk is dat ook de perfecte beschrijving. Verwacht geen enorme vernieuwingen, maar subtiele aanpassingen. Verwacht vooral meer verhaal en natuurlijk een afsluiting. Vergelijk het met The Lord of the Rings: als je de eerste twee delen gaaf vond, dan is het derde deel een absolute must. Vond je de eerste twee delen echter niets, dan zal het derde deel ook weinig anders doen om daar verandering in te brengen.

Dit maakt The Banner Saga 3 tot een waardige afsluiter van een trilogie die we nu al wel een toekomstige klassieker durven noemen. Niet alleen zien we dat er door andere studio’s games in dezelfde stijl gemaakt worden, ook heeft Stoic Games gemeld dat, alhoewel de trilogie echt tot een einde gekomen is, ze graag meer zouden doen met het universum. Wij hopen in ieder geval dat dit ook het geval gaat zijn.