Pool Panic

Pool Panic is een grappig spel met af en toe een leuk level. Helaas zijn er ontzettend veel levels die erg op elkaar lijken, en is het doel altijd hetzelfde, waardoor het spel weinig durft te variëren. Verder zijn er ook onhandige ontwerpkeuzes gemaakt. Hoe minder levels je nog moet doen, hoe onduidelijker het wordt waar je deze kunt vinden.

Pool Panic is een poolgame van Adult Swim. Volgens deze studio is het echter wel de minst realistische pool-simulator die er bestaat. De game bevat ongeveer dezelfde humor als de series waar de studio bekend om staat, zoals de tv-serie Robot Chicken. Dat betekent dat er veel absurditeit en idiote gebeurtenissen plaatsvinden.  Lees hier of deze game zich interessant genoeg weet te houden naast alle gekkigheid.

Zoals te zien is in de trailer hierboven, zit Pool Panic vol met absurditeit. Je overvalt banken, jaagt muizen in kazen of steelt een koning uit een kasteel. In de kern speel je pool, maar verder heeft het niets met de sport te maken. Er is eigenlijk ook geen verhaal. Bij het starten van de game krijgen we een korte introductie van wat de bedoeling is. Je zult, als witte bal, een aantal ballen moeten putten voordat je de zwarte bal mag putten. Pas als deze in een gat zit, begint het gat te gloeien, en moet je erin springen. Dat is het. Alleen de invulling verschilt per level. Want er zijn elke keer andere voorwaarden, voordat je het level kunt behalen.

Elke puzzel introduceert een nieuw element, of variatie daarop, waardoor er altijd diversiteit is. Zo moet je de ene keer eerst acht kippen opruimen voor de zwarte bal verschijnt. De andere keer moet je juist motorrijders omver stoten, voor de bal zich laat zien. Later moet je bomen omzagen om het einde te kunnen bereiken. In ieder geval genoeg gekkigheid en rare, maar grappige, animaties, personages en levels.

Ook is er de mogelijkheid om multiplayer te doen, maar dat is beperkt tot een aantal spelmodi, waarin je probeert de meeste punten te halen door andere ballen van een gebied af te stoten. Dat is wel vermakelijk, maar heb je binnen een uurtje wel weer gezien.

Pool Panic

Wat al snel begint op te vallen, zeker na een paar uurtjes spelen, is dat alles een beetje op elkaar lijkt. Omdat je altijd hetzelfde doel hebt, maar dit op een andere manier moet bereiken, voelt het alsof je elke keer door een hoepeltje moet springen. In elk level kun je ook een aantal trofeeën halen op basis van het aantal schoten, je snelheid en of je in een gat bent gevallen. Hierdoor wordt je uitgedaagd om het telkens nogmaals te spelen. De meeste puzzels voelen alleen al snel aan als een klus, omdat ze vaak slechts een variatie zijn op eerdere uitdagingen. Slechts een enkele keer wordt je getrakteerd op iets leuks en innovatiefs.

De levels zijn te vinden in een grote wereld, maar deze is erg onoverzichtelijk. Als je binnen een gebied alle uitdagingen hebt gedaan, kun je soms verder en soms niet. Het wordt niet duidelijk wat de voorwaarden hiervoor zijn en om van de ene naar de andere kant te komen, moet je de gehele wereld aflopen. Pas heel laat is een overzicht te vinden welke levels je nog moet doen of waar je nieuwe uitdagingen kunt vinden. Zodoende wordt het snel frustrerend als je nog een paar puzzels moet doen, maar deze gewoonweg niet kunt vinden.

Pool Panic-launchtrailer

Dan is ook meteen duidelijk wat Pool Panic zo leuk, maar tegelijkertijd ook zo tegenvallend maakt. De animaties zijn grappig, er zijn een heleboel levels, ook al zijn er maar een paar echt leuk, en er is heel veel content. Helaas zijn een hoop puzzels vrij frustrerend of saai en is de besturing niet ideaal voor wat je wilt bereiken.

Pool Panic had, in onze ogen, een betere score kunnen krijgen, als je niet constant op zoek was naar de zwarte bal. Ondanks dat het dan afwijkt van de sport zelf, had het meer een eigen karakter gekregen. Juist, omdat het zich krampachtig vast houdt aan het putten van de zwarte bal, voelen veel puzzels als een obstakel. Daarbij is de wereldkaart erg slecht ingericht, waardoor de motivatie om te spelen snel vervliegt. Al met al een geinig spel, maar niet de kwaliteit die we mede dankzij de trailers verwacht hadden.

Pool Panic