Sherlock Gnomes

Sherlock Gnomes is een prima film voor de kleinste kijkers in het huis. De vrolijke tuinkabouters en het leuke mysterieuze verhaal zullen kinderen de volle speelduur aan de buis gekluisterd houden. Helaas is er voor volwassenen wat minder te beleven, iets dat we in de meeste animatiefilms wel zien.

Na de avonturen in Gnomeo & Juliet, keren de geliefde tuinkabouters terug in Sherlock Gnomes. Ditmaal wordt hun wereld opgeschud door de verdwijning van verschillende kabouters in Londen. Om dit mysterie op te lossen, wordt de hulp ingeschakeld van de bekendste Londense kabouter-detective: Sherlock Gnomes. Samen gaan ze op onderzoek uit om de verdwenen kabouters weer terug op hun plek te krijgen.

Zoals de titel al doet vermoeden, is deze animatiefilm een speelse variant op de wereldberoemde Sherlock Holmes. Zo zien we tijdens het kijken meerdere verwijzingen naar de originele verhalen en is ook aartsvijand Moriarty van de partij. Het maakt de film net wat leuker om te kijken, al zal het voor volwassenen toch wel wat tegenvallen. Waar veel animatiefilms toch wel de nodige grappen en grollen voor de volwassen kijker bevat, doet Sherlock Gnomes hier eigenlijk vrij weinig mee.

Voor kinderen is de film echter uitermate geschikt. De vrolijke tuinkabouters zorgen voor een leuk verhaal dat nergens te spannend is, maar wel mysterieus genoeg is om interessant te blijven. Kwalitatief is de animatiefilm niet van Pixar-niveau, maar dat stoort nergens. Zeker de doelgroep zal hier maling aan hebben en zich prima vermaken met de vrolijke kleuren die van het scherm spatten.

Qua stemmen zijn zowel de Nederlandse als Engelse versie prima in orde. Bij de Nederlandse stemacteurs vinden we onder andere Peggy Vrijens en Owen Schumacher. In het Engels worden de stemmen gedaan door ondermeer James McAvoy, Emily Blunt en Johnny Depp. In beide versies worden de kabouters op een prima manier van de juiste persoonlijkheid voorzien.

Uiteindelijk is Sherlock Gnomes een film die vooral de kleinsten in het huis zal aanspreken. Het leuke mysterie, gecombineerd met de vrolijke tuinkabouters, is uitermate geschikt voor die doelgroep. Helaas is er voor volwassenen heel wat minder te beleven, want waar veel animatiefilms ook voor volwassenen genoeg bevatten, blijft dat hier helaas uit.