review
Picross S2

Conclusie
Picross S2 is een heerlijke puzzelgame die je snel even oppakt en daarna ook weer weglegt. Het ontbreken van de 3d-puzzels en ondersteuning voor touchscreen is wel een gemis.Wie ooit in bezit is geweest van een Nintendo DS zal zich vast Picross herinneren, de puzzelgame waar je blokjes moet verwijderen om zo een vrolijke animatie te onthullen. Hoewel de DS-versies 3d zijn, stamt het concept van een 2d-puzzel af. En zo heeft Picross ook een broertje met de 2d-versie, maar dan voor de Switch, namelijk Picross S. Deze werd vorig jaar uitgebracht en dus is het nu tijd voor een vervolg, Picross S2.
Het concept van Picross S2 is vrij eenvoudig. De puzzel bestaat uit rijen en kolommen, waar aan weerszijden per rij/kolom een of meerdere getallen wordt weergegeven. De getallen geven aan hoeveel opeenvolgende blokjes gekleurd moeten zijn. Als er meerdere getallen zijn, betekend dat er tussen de gekleurde reeksen een of meerdere blokjes wit moeten blijven. Als een rij bijvoorbeeld tien blokjes in totaal bevat en er staat het getal negen, dan kun je al gemakkelijk acht blokjes inkleuren. Het idee komt van de Japanse nonogrammen, waar in principe hetzelfde gebeurt. Het is geen moeilijk concept, maar vergt wel enkele stappen vooruitdenken.

Om je te helpen in het denkproces heeft Picross enkele hulpmiddelen. Wanneer je niet zeker bent of een vakje gekleurd moet zijn, kun je een speciaal teken neerzetten. Ook voor de witte velden is een speciaal teken, om zo alles overzichtelijk te houden. Er is zelfs een functie die alle geselecteerde vakjes optelt, een handig hulpmiddel voor wie geen zin heeft in tellen. Mocht je per ongeluk een fout maken, zorgen de meeste puzzels ervoor dat dit gecorrigeerd wordt. Alleen enkele waar de assist-functie voor uitgeschakeld is, helpen hier niet bij. Daardoor kan het gevolg zijn dat fouten pas ontdekt worden als de puzzel bijna compleet is. Dit zorgt wel weer voor een extra uitdaging.

De puzzels komen voor in de varianten 10×10, 15×15 en 15×20. Gelukkig is ervoor gekozen om niet groter te gaan, want nu zijn de puzzels leesbaar en overzichtelijk. Naast de standaard modus heeft Picross S2 ook nog een Mega Picross-modus en een Clip Picross-modus. De mega is bijna hetzelfde als de standaard, maar dan met getallen die twee rijen of kolommen beslaan. Een extra uitdaging voor wie wat meer wil nadenken. Clip Picross houdt in dat een grote puzzel in kleinere puzzels is opgedeeld, die allemaal opgelost moeten worden om het beeld te onthullen. Deze kun je niet allemaal meteen oplossen, maar moet je vrijspelen in de normale modus.

Picross S2 is een vermakelijke puzzelgame met het voordeel dat je makkelijk even een puzzeltje tussendoor kan doen. Dat maakt het spel ideaal voor onderweg en thuis. De inhoud is niet te makkelijk maar ook niet te moeilijk dankzij de assist-functies en variatie is er voldoende dankzij de verschillende modi. Echte nadelen kent de game dan ook niet, maar wanneer je de DS-versies hebt gespeeld zul je ergens de ingenieuze touchscreen-technieken wel gaan missen. De Switch mist daarnaast een stylus, waardoor het toch wel wat priegelig wordt allemaal. Daarbij is het jammer dat er geen 3d-puzzels zijn, dit geeft toch wel net de extra dimensie en uitdaging die we kennen van voorheen. Ook zullen sommige spelers de vrolijke animaties gaan missen die het spel toch een luchtige draai gaven. Desondanks blijft Picross S2 een succesvolle voortzetting van de serie, doordat de puzzels nooit echt saai worden en altijd leuk blijven. De game is dan ook een must voor elke puzzelliefhebber.