Doorgaan naar artikel
Ori and the Will of the Wisps
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Ori and the Will of the Wisps lijkt de perfecte opvolger te gaan worden. De beste elementen van het vorige deel zijn intact gelaten en nieuwe weer toegevoegd. Wij kunnen in ieder geval bijna niet wachten.

Dinsdag 21 augustus was de eerste echte dag van Gamescom 2018 en wij mochten van 09:00 tot 12:00 uur aan de slag met verschillende Xbox-games. Naast Forza Horizon 4 en Devil May Cry 5, hebben wij ons ook de nodige tijd kunnen vermaken met Ori and the Will of the Wisps, het vervolg op Ori and the Blind Forest. Is dit deel net zo goed of misschien zelfs wel beter?

Ori and the Will of the Wisps voelt gelijk weer vertrouwd aan met dezelfde prachtige grafische stijl en de rustgevende muziek. Het is misschien zelfs nog wel iets mooier geworden dan Ori and the Blind Forest. Op het eerste gezicht lijkt er qua gameplay ook weinig te zijn veranderd, want binnen enkele seconden hebben we de besturing weer helemaal onder controle en springen we van platform naar platform. Maar er zijn wel degelijk aanpassingen gedaan, want Ori heeft ditmaal andere vaardigheden. Zo kan hij deze keer onder andere schieten met pijl-en-boog en kan hij als een soort boor dwars door de grond gaan. Het zorgt ervoor dat het niet weer gewoon een volgend Ori-spel is, maar het zijn eigen identiteit heeft. En ook al zijn de vaardigheden nieuw, ze voelen wel gelijk vertrouwd aan en dat is heel positief.

Naast de nieuwe vaardigheden bleek ook dat er meer interactie zal zijn met andere personages. Dit was in het vorige spel niet aanwezig en mede daardoor voel je je in Ori and the Blind Forest vaak heel eenzaam. Deze keer zijn er her en der wat NPC’s geplaatst waarmee je kunt praten en die je ook verder zullen helpen. Dit voelt natuurlijk aan, ook al ontbrak dit in de vorige game. Het is echter afwachten wat deze personages ons gaan brengen.

Naast de gewone campagne bevat Ori and the Will of the Wisps nu ook een nieuwe modus: Spirit Trials. Hierin is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk het einde van het level weet te bereiken. Naast je eigen personages zullen er ook andere te zien zijn, zogenaamde Ghosts. Dit zijn opnames van andere spelers die op jouw scherm worden geprojecteerd. Het is de bedoeling om deze te verslaan, maar je kunt het ook gebruiken om de verschillende stijlen af te kijken en zo beter te worden. Spirit Trials voegen zeker iets toe en ze zullen ervoor zorgen dat je nog lang plezier hebt na het voltooien van de campagne.

Ori and the Will of the Wisps lijkt een uitstekende opvolger te gaan worden. Alles voelt vertrouwd aan en dat terwijl er toch het nodige veranderd is. Wat betreft beeld en geluid is het weer genieten en lijkt het weer een prachtige ervaring te gaan worden. Wij kunnen in ieder geval niet wachten.