Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2 is simpelweg de beste Yakuza-game tot nu toe. Grafisch gezien beter dan Yakuza 6 en qua verhaal minstens zo goed als Yakuza 0. Mocht je nog niet aan deze serie begonnen zijn, dan is nu echt het moment.

Als je nog nooit hebt gehoord van de Yakuza-franchise, heb je waarschijnlijk de afgelopen twee jaar onder een steen geleefd. Yakuza Kiwami 2 is de vierde Yakuza-game in twee jaar tijd en de tweede van dit jaar; eerder verscheen namelijk al het laatste deel in de serie: Yakuza 6: The Song of Life. Yakuza Kiwami 2 is een remake van Yakuza 2, een spel dat in 2006 verscheen voor de PlayStation 2, en heeft dezelfde behandeling gekregen als het eerste deel. Zijn we na al deze spellen langzamerhand niet een klein beetje Yakuza-moe of weten de talentvolle mensen van Ryu ga Gotoku Studio ons wederom mee te sleuren in de wereld van de Japanse maffia?

De pijlers van elke Yakuza-game zijn: een boeiend verhaal, side-quests, minigames en vechten. En ook in Yakuza Kiwami 2 is het verhaal weer zoals je mag verwachten. Waar Yakuza 6: The Song of Life langzaam op gang kwam, is het deze keer vanaf het begin al een groot spektakel. Het gaat niet goed met de Tojo Clan en ze staan op de rand van oorlog met de Omi Alliance. Ryuji Goda, zoon van Omi-baas Jin Goda, wil samen met zijn Go-Ryu Clan een einde maken aan de Tojo Clan en daarbij protagonist Kazuma Kiryu. Dat kan hij natuurlijk niet laten gebeuren en in opdracht van Yukio Terada, de belangrijkste man van de Tojo Clan, wordt hij op een missie gestuurd. De Omi Alliance maakt het Kiryu nog een stukje lastiger door Terada vlak daarna te vermoorden. Yakuza Kiwami 2 introduceert een hoop nieuwe personages die stuk voor stuk hun eigen interessante achtergrond hebben. Ryuji Goda, Jin Goda, Kaoru Sayama et cetera, het zijn stuk voor stuk personages met een ziel en je kunt merken dat de mensen van Ryu ga Gotoku Studio met enorme passie te werk gaan. Ook Goro Majima is weer terug en heeft zelfs zijn eigen speelbare deel in het verhaal gekregen.

Yakuza Kiwami 2, Yakuza 4-releasedatum

Ook met de verschillende side-quest en mini-games is het niet mis. Zo kun je zoals altijd weer een heerlijk potje karaoke doen, darten of SEGA-klassiekers spelen in de arcadehal. De meest bizarre mini-game zit echter verborgen op de wc, je zult wel genoeg moeten eten en drinken om dit spel te kunnen spelen. Naast de oude vertrouwde mini-games is er ook weer genoeg nieuws om de echte Yakuza-fans tevreden te houden. Het aanbod is in ieder geval een stukje ruimer dan in Yakuza Kiwami. Ook side-quests stellen ons niet teleur en hoewel er genoeg tussenzit dat je voor je gevoel al eens eerder hebt gedaan, gaat het eigenlijk nooit vervelen. Met meer dan zeventig side-quest is het bijna een spel op zich. Meer dan eens dwaalden wij af van de hoofdgame en betrapten wij onszelf op het voltooien van meerdere side-quests achter elkaar. Als dat het geval is, weet je als ontwikkelaar dat je het goed hebt gedaan.

Het gevechtssysteem is wel wat anders dan je gewend bent van vorige delen. Deze keer heb je niet de beschikking over verschillende vechtstijlen, maar is wel de mogelijkheid toegevoegd om wapens te gebruiken tijdens je gevechten. Het was natuurlijk altijd al mogelijk om verschillende objecten op te pakken, maar deze keer kun je wapens opbergen om ze vervolgens in een ander gevecht te gebruiken. Het is een verandering die wij toejuichen en het is vooral handig wanneer wat lastigere vijanden je pad kruisen. Het is overigens wel jammer dat je alleen wapens kunt oppakken tijdens een gevecht en niet wanneer het is afgelopen. Dit zorgt ervoor dat je soms objecten aan het verzamelen bent en tegelijkertijd de nodige klappen krijgt. Maar het is natuurlijk muggenziften, want het gevechtssysteem is voor de rest gewoon weer hartstikke goed.

nieuwe Yakuza-game, Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2 weet zoals elke Yakuza-game de perfecte balans te vinden tussen serieus en absurd. Sta je op een bepaald moment tegenover een groep mensen die je van het leven wilt beroven, om vervolgens een gebouw binnen te stappen waar volwassen mannen zich als baby’s laten verzorgen door schaarsgeklede vrouwen. In de wereld van Yakuza lijkt het vaak niet gek genoeg te kunnen, maar op de een of andere manier voelt het nooit vreemd.

SEGA bewijst met Yakuza Kiwami 2 dat kwaliteit en kwantiteit best samen kunnen gaan. Het mag dan misschien de vierde game in twee jaar tijd zijn, maar wij kunnen geen genoeg krijgen van Kiryu. Het verhaal komt heel sterk uit de startblokken en weet het bijna tot het einde vol te houden, wat mede te danken is aan de perfecte mix tussen oude en nieuwe personages. De verschillende side-quests en mini-games zijn weer van dezelfde hoge kwaliteit als voorgaande delen. Grafisch gezien lijkt het nog weer een beetje mooier dan Yakuza 6, als dat al mogelijk was. Mocht je inmiddels nog steeds geen begin gemaakt hebben met de serie, dan is nu het moment. Met Yakuza Kiwami 2 haal je de beste Yakuza-game tot nu toe in huis en dat voor nog geen € 50,-.