Preview: Biomutant

Patrick van Meijl, 30 augustus 2018
Profiel
Biomutant ziet er in zijn huidige staat al erg leuk en mooi uit. Het vechten gaat vloeiend, het verhaal wordt interessant verteld, de RPG-elementen zijn goed uitgewerkt en de omgevingen zijn prachtig. Wij kunnen niet wachten op deze titel.

Vorig jaar lekte net voor Gamescom een nieuw spel uit, Biomutant genaamd. Op het evenement zelf werd de officiële aankondiging gedaan en werd al de eerste gameplay getoond. Een jaar later verwachtten we natuurlijk meer nieuws over deze titel en dat kregen we. Bij een besloten presentatie werd ons maar liefst een half uur van het spel getoond. De twee video’s in dit artikel zijn samen de beelden die wij te zien kregen. Naast de video’s werd ons ook nog een hoop nieuwe info verteld, waardoor we nu een goed beeld hebben van wat het uiteindelijke product gaat worden.

Biomutant is een post-apocalyptische kung-fu-fabel. Dit houdt in dat je je een weg door een verwoeste wereld vecht. Dit doe je niet als mens, maar als knaagdier. Wat als eerste opvalt, is de unieke aanpassingen die je kunt doen bij het creëren van je personage. Door verschillende aspecten van je lichaam te veranderen, worden je vaardigheden ook meteen anders. Zo zorgt een dikkere bouw voor een betere bescherming, maar tegelijkertijd word je er een stuk slomer door. Zodra je alle schuifjes en knopjes naar jouw smaak hebt aangepast, kun je ook nog losgaan met de kleuren van je vacht, poten, ogen en nog veel meer.

Daarna ga je je eerste stapjes in de wereld van Biomutant zetten. Deze ziet er fantastisch kleurrijk en fabelachtig uit. De uniekheid van het spel zet zich hier door, aangezien we omgevingen aanschouwen, die we nog maar zelden gezien hebben. Al snel ben je bezig met datgene wat het gros van de gameplay inhoudt: vechten. Dit ziet er onwijs vloeiend uit aangezien je moeiteloos stoten, trappen en geweerschoten met elkaar afwisselt. Terwijl je lekker bezig bent met vijanden een kopje kleiner maken, vult je combo-meter zich. Zodra deze vol is, kun je een unieke aanval loslaten op je tegenstanders. Het ziet er naar uit dat dit lang leuk blijft, al zal er daarvoor nog wel wat meer toegevoegd moeten worden.

Als je niet bezig bent met vechten, ben je vooral het verhaal aan het volgen; er zitten namelijk vele missies in het spel die je kennis laten maken met unieke personages. Zodra je met hen in gesprek gaat, kom je er ook achter dat er verschillende keuzes qua antwoorden zijn. Hierdoor beïnvloed je je karma, wat uiteindelijk gedeeltelijk het lot van de wereld bepaalt. Deze wereld is opgedeeld in ongeveer vijf gebieden met ieder hun eigen eindbaas. Versla je deze, dan komt er weer wat leven terug in de boom die zich in het midden van de map bevindt. Om deze boom draait het hoofdverhaal ook, maar er zullen genoeg missies zijn om nog veel meer verhaallijnen te verkennen.

Naast dit alles heb je in Biomutant ook nog een mechanische robot die je kunt bemannen. Hiermee kun je wederom vechten en unieke aanvallen uitvoeren. Deze zien er allemaal spectaculair uit en zorgen voor een fijn verschil in tempo in de gameplay. Deze robot beschermt je ook tegen de invloeden van de omgeving, want dat is een ander aspect om rekening mee te houden. Je hebt bijvoorbeeld een speciale uitrusting nodig om een vulkaangebied te verkennen, anders brand je langzaam weg. Er zijn meer van dit soort situaties, dus je zult altijd voorbereid moeten zijn. Gelukkig is er meer dan genoeg loot te verzamelen.

Naast dit alles heb je ook nog speciale mutaties waarmee je een uniek personage vormt. Denk aan het veranderen in een zeepbel, waaraan dan vijanden blijven plakken. Het lijkt erop dat Biomutant een ontzettend ambitieus project is, zeker met de gedachte in je achterhoofd dat het ontwikkeld wordt door maar achttien personen. Het is dan ook geen verrassing dat het spel helaas uitgesteld is, maar gelukkig laat dat ook zien dat er niks overhaast gedaan wordt. Tot nu toe ziet het er allemaal erg mooi, uitgebreid en origineel uit. Wij kunnen niet wachten tot we ermee aan de slag kunnen.