Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition
Cindy van Gerwen
Cindy van Gerwen

Divinity Original Sin 2 Definitive Edition bewijst nog steeds dat de game onomstotelijk de beste turnbased-RPG van het moment is. De console-versie is wel even wennen, maar zeker de moeite waard.

Larian studios bracht vier jaar geleden Divinity: Original Sin uit, een fantasy-RPG die tot een enorm succes uitgroeide. Inmiddels zijn we een succesvolle Kickstarter-campagne, early acces en release van Divinity: Original Sin 2 verder en zijn we beland bij de Definitive Edition. Deze heruitgave brengt de game niet alleen maar naar PlayStation 4 en Xbox One, maar heeft ook nog eens de gehele inhoud vernieuwd. Daarnaast is de Definitive Edition gratis voor bezitters van Divinity: Original Sin 2! Weet Larian het turnbased-genre op een glorieuze manier naar de console te brengen? Dat lees je in onze review.

Divinity is een type game die je niet even snel opstart en daarna weglegt, je moet er juist de tijd voor nemen om alles in je op te nemen. Dat geldt ook voor het verhaal, dat zich in het middeleeuwse Rivellon afspeelt. Een kracht genaamd Source verspreidt zich over verschillende mensen die het kunnen gebruiken en manipuleren. Deze personen worden Sourcerers genoemd. Ooit zorgde een krachtige Sourcerer, Lucian, ervoor dat de wereld werd beschermd tegen kwade monsters uit de Void. Echter is hij dood en zorgt Source ervoor dat deze monsters weer worden aangetrokken, met als resultaat chaos en gevaar. Er wordt gejaagd op iedereen die Source kan gebruiken en zij worden opgesloten op een eiland waar ze worden ‘ontdaan’ van hun krachten.

Je start de game als protagonist die wordt afgevoerd naar het eiland. Dit is natuurlijk niet zonder een uitgebreid menu waarin je je eigen personage creëert. Echter is er ook keuze uit een aantal bestaande personen, die tevens ook in je party uitgenodigd kunnen worden in het geval je hen niet kiest. De nieuwste toevoeging van de Definitive Edition zijn de ‘Origin Stories’, waarbij ieder persoon zijn achtergrondverhaal vertelt. Hierdoor krijgen ze al meer diepgang en zijn ze aantrekkelijker om te spelen. Zodra je eindelijk klaar bent in dit menu, wat zeker de nodige tijd in beslag kan nemen, begint de echte gameplay.

Divinity: Original Sin 2

Divinity: Original Sin 2 is een echte turnbased-game, wat de uitdaging vergroot om het geschikt te maken voor consoles. Het grootste gevaar is dat de besturing onoverzichtelijk of moeilijk wordt omdat er op de pc-versie al zo veel knoppen zijn. Larian heeft dit opgelost door vaardigheden op een hotbar te zetten, die je met een van de actieknoppen kunt openen. Dit kan een stuk omslachtiger voelen wanneer je een toetsenbord en muis gewend bent, maar daar blijft het gelukkig bij. Dat mag de pret niet drukken, want het spel is een must als je van het RPG-genre houdt.

Voor het grootste deel van de tijd ben je bezig met het vervullen van de vele quests. Er is de optie om noodzakelijk de rode draad van het verhaal te volgen, maar de sidequests bieden zoveel meer plezier. Deze variëren van grappige zoektochten tot emotionele herenigingen en in sommige gevallen maken ze de hoofdlijn ook makkelijker. Zo moet je in de eerste akte ontsnappen van een eiland, maar dankzij een verborgen sidequest kun je dit veel sneller doen. Daarnaast zijn gevechten een onderdeel dat niet mag ontbreken. Zoals de naam al zegt, is turn-based een systeem waarbij de gevechten in beurten verlopen. Vaak heb je een gezelschap van vier personen verzameld (hoewel er de mogelijkheid bestaat om helemaal alleen te spelen) en kan je ieder personage besturen. Hoewel om de beurt vechten niet heel spannend klinkt wanneer je er geen ervaring mee hebt, komt er toch heel veel bij kijken; een hoop zaken hebben namelijk invloed op het gevecht, zoals welke klassen er aanwezig zijn, de omstandigheden waarin je vecht en er is vooral ook veel tactiek vereist.

Divinity: Original Sin 2

We belanden dan ook bij een van de sterkste punten op gebied van gameplay: de verschillende klassen. Er zijn maar liefst veertien verschillende soorten om uit te kiezen die verschillen van ranged (lange afstand), melee (korte afstand) of een combinatie ervan. Vele klassen overlappen elkaar dan ook, bijvoorbeeld de Ranger en Wayfarer die beiden pijl-en-boog gebruiken. Ook is het mogelijk om het gezelschap aan te passen naar wens. Iedere keer dat een personage wordt toegevoegd, krijg je de vraag of de klasse aangepast moet worden. Verder is er een hoop vrijheid om personages door te ontwikkelen naarmate het level omhoog gaat. Naast punten toevoegen aan de gebruikelijke statistieken zoals intelligentie en kracht, zijn er ook speciale vaardigheden. Pyrokinetic zorgt ervoor dat je meer vuurgerelateerde vaardigheden kunt leren, terwijl de Geomancer vooral over aarde- en gifspreuken meester is. De mogelijkheid bestaat dan ook om meerdere aspecten te combineren, wat enorm veel vrijheid voor de spelers biedt.

Tot slot is performance ook niet geheel onbelangrijk. Eerder bewees Divinity al dat de performance op pc ontzettend goed is en op consoles lijkt deze belofte ook bijna in vervulling te gaan; de game ondersteunt namelijk 4K-hdr op PlayStation 4 en Xbox, wat mooie beelden oplevert. Desondanks gaat dit zo nu een dan gepaard met enkele framedrops. Gelukkig is dit niet te ernstig en is het geheel een prachtig plaatje. De texturen van de landschappen en personages zijn bijzonder gedetailleerd. De animaties zijn op sommige gebieden niet naadloos, bijvoorbeeld hoe personen meteen omvallen als ze gaan liggen, maar dit is slechts een klein detail. De prachtige muziek maakt het geheel compleet. Wederom zit hierin een extra verassing; je kunt namelijk kiezen met welk instrument dit gespeeld wordt. Zo blijft de game haar spelers telkens opnieuw verrassen op meerdere gebieden.

Divinity: Original Sin 2

De Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition is zeker een geslaagde uitgave voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De besturing op een controller kan even wennen zijn, maar aan de andere kant is dit het perfecte instapmoment voor console-bezitters die zich willen wagen aan een van de best bekroonde rollenspellen. Het meest opmerkelijke is het feit dat pc-bezitters van de originele game, de Definitive Edition gratis krijgen. Daarmee bewijst Larian Studios haar fans een grote dienst, iets waar een hoop uitgevers nog wat van kunnen leren. Het plaatje is dan ook compleet met het meeslepende verhaal, de uitdagende gameplay met veel vrijheid en de prachtige beelden.