Plantronics RIG 800LX

De Plantronics RIG 800LX is een geweldige headset, vooral dankzij de ondersteuning van Dolby Atmos. De eerste headset was al erg goed, maar dankzij deze nieuwe diepgang, wordt gamen nog intenser dan te voren. Het prijskaartje blijft iets aan de hoge kant en de bass is wat minder krachtig dan bij andere headsets, maar als dat geen rol speelt, is het zeker een goede investering.

Wij waren al erg tevreden waren met de Plantronics RIG 800HS en nu komt het bedrijf met dezelfde headset voor de Xbox One, maar dan een tikkeltje aangepast. De Plantronics RIG 800LX bevat namelijk dezelfde specificaties, dezelfde power en hetzelfde uiterlijk, op de groene afwerking na. Deze headset verschilt wel dankzij een klein detail. Het apparaat is namelijk te gebruiken met Dolby Atmos. Lees hieronder onze ervaringen met deze verbeterde versie van de bestaande headset.

Wat direct opvalt na wat speelsessies, is dat de Plantronics RIG 800LX nog steeds even licht is als zijn voorganger. Na lange tijd gamen, voelt de headset niet zwaar en is zeker geen last op je hoofd. De headset moet 24 uur meegaan op een volle accu en voor elke dertig minuten opladen, kun je drie uur spelen. Ondanks dat de accu een dag meegaat, is dat totaal niet voelbaar aan het gewicht. De hoofdband en aanpasbare oorschelpen vergroten de gebruiksvriendelijkheid en is zodoende geschikt voor iedere gamer, ongeacht het type hoofd. Aansluiten gaat erg gemakkelijk, want door middel van een adapter in een USB-poort van de console (of pc, want daar werkt de headset ook op), pikt de headset direct het signaal op. Omdat het een eigen signaal heeft, vindt er geen enkele verstoring of vertraging plaats, iets wat natuurlijk cruciaal is bij gaming.

Plantronics RIG 800LX

Het gemak in bedieningsgemak is ook dik in orde, aangezien alle knoppen aan de achterkant van de linker oorschelp zitten, op de equalizer na, die je niet vaak zult gebruiken. Zo kun je makkelijk vinden wat je nodig hebt en de knoppen en draaischijven voelen robuust. Hierdoor hadden wij niet het gevoel dat deze per ongeluk verschoven zullen worden of snel slijten. Met de knoppen krijg je de mogelijkheid om het volume aan te passen, de verdeling van in-game-audio en partychat te veranderen, en natuurlijk het aan- en uitzetten van de koptelefoon. De equalizer bevat vier standen met vooringestelde modi. Zo heb je de standaard-modus, een modus voor extra bass of juist de focus op stemmen en een modus om details goed te horen. Wij gaven de voorkeur aan die laatste stand en raakten de equalizer vervolgens niet meer aan.

Plantronics RIG 800LX

Deze Plantronics RIG 800LX verschilt minimaal met zijn voorganger en bouwt op een zeer goede headset. Het algemene geluid is erg goed, op de ietwat zachte bass na. Deze is gelukkig aan te passen met de equalizer, maar echte krachtige trillingen blijven uit. De microfoon is gevoelig genoeg om zacht pratende gamers op te pakken, maar gelukkig dempt het ademen, puffen of smakken tijdens de meest intense gevechten. De echte vernieuwing met deze headset is dat het werkt met Dolby Atmos en dat is een wezenlijk verschil. Het moment dat je dit inschakelt, lijkt het alsof je games opnieuw ervaart. In de spellen hoor je nu voetstappen goed om je heen, explosies klinken intens en het ronken van motoren voelen realistischer: ineens is de ervaring compleet.

De headset beviel ons al prima, vanwege zijn goede kwaliteit en lichtgewicht constructie, maar dankzij Dolby Atmos wordt de compleetheid van de Plantonics RIG 800LX naar een nieuw niveau getild. Ongeacht de minimale aanpassingen in de headset zelf, zorgt Dolby Atmos voor zoveel meer game-plezier. Het prijskaartje blijft, net als zijn voorganger, wat aan de hoge kant (€ 160,-), maar als je geluid erg belangrijk vindt bij het gamen, is de Plantronics RIG 800LX het meer dan waard, mits je lage tonen niet het allerbelangrijkste vindt qua geluid.