The Gardens Between

The Gardens Between is een ontzettend toffe en creatieve puzzelgame die je van meer dan genoeg uitdaging zal voorzien. De prachtige eilandjes maken daarnaast dat ook de visuele presentatie dik in orde is. Helaas wist het verhaal ons niet erg te pakken, maar dat is maar een klein minpunt als je kijkt naar wat de game wél te bieden heeft.

Toen eind vorig jaar The Gardens Between werd aangekondigd, waren we blij verrast. De mooie beelden en aparte eilandjes trokken meteen de aandacht, hoewel op dat moment nog niet duidelijk was wat het precies voor spel zou worden. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en kunnen we aan de slag met deze puzzelaar van The Voxel Agents. Weet de game onze hooggespannen verwachtingen waar te maken?

The Gardens Between draait om twee vrienden, genaamd Arina en Frendt. Zij gaan op ontdekkingstocht langs verschillende eilanden die allemaal staan voor een herinnering aan hun gezamenlijke jeugd. Zo zien we een eiland met een spelcomputer-thema, maar ook een buitenthema als picknicken en een groot skelet. Het maakt de game uiteindelijk erg gevarieerd en mede door de sfeervolle graphics is het spel een lust voor het oog. Ook de mooie muziek draagt bij aan een prima beleving.

The Gardens Between

Alleen mooie plaatjes maken natuurlijk nog geen goede game en gelukkig stelt The Gardens Between ook qua gameplay niet teleur. Elk eiland staat voor een grote puzzel die uit verschillende onderdelen bestaat. Door met de tijd te spelen moet een lichtje naar de top gebracht worden en onderweg wachten verschillende obstakels. Een van de vrienden doet hierbij dienst als drager van het lichtje en de ander kan handelingen uitvoeren met objecten. Terwijl je heen en weer loopt, spoelt de tijd automatisch verder of terug, waarbij het dus zaak is om op het juiste moment bepaalde dingen te doen. Het klinkt erg eenvoudig en dat is het in de praktijk ook. Dit betekent echter niet dat we hier te maken hebben met een makkelijk spel. Waar de eerste puzzels nog doodeenvoudig zijn, gaat de moeilijkheidsgraad daarna snel omhoog en word je behoorlijk uitgedaagd. Dit komt ook doordat je de verschillende objecten niet altijd op de meest vanzelfsprekende plekken moet achterlaten. Je zult dus regelmatig even vastzitten op zo’n klein eilandje en gelukkig is dat door de mooie plaatjes en leuke vondsten zelden heel erg.

Zoals gezegd draait het verhaal om de herinneringen van Arina en Ferndt. Naast dat de eilanden elk voor een herinnering staan, krijg je ook na een groepje eilanden een korte terugblik die als een sterrenbeeld wordt getoond. De manier van vertellen doet een beetje denken aan Old Man’s Journey, al merkten we dat die game ons toch wel wat meer pakte. Dat betekent niet dat het verhaal per se slecht is, maar het wist ons gewoon niet zo te grijpen. Wel zul je veel dingen tegenkomen die je zult herkennen uit je eigen jeugd, wat voor het nostalgische gevoel erg leuk is.

The Gardens Between is een ontzettend toffe puzzelgame die daarbij ook nog eens audiovisueel prima in elkaar steekt. De eilanden zijn stuk voor stuk kleine avontuurtjes en de puzzels zorgen voor meer dan genoeg uitdaging. Het verhaal wist ons helaas niet zo te pakken, maar dit doet verder weinig af aan de mooie ervaring die het spel biedt.