NBA Live 19
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

NBA Live 19 draait goed mee in de strijd rondom de beste basketbalgame. Dit komt wellicht door de eenvoudige besturing die je snel onder de knie hebt. The One is een leuke modus waarin je helemaal je eigen pad bewandelt tot de ultieme top. Helaas zijn er vrij veel glitches waar je niet omheen kunt. Dit geldt ook voor de vreemde AI die weleens zorgt voor het nodige balverlies of vervelende tegenpunten.

Vorige week verscheen de review online van de concurrerende basketbalgame NBA 2K19. Met vier sterren waren we zeer tevreden over over wat 2K Games heeft weten neer te zetten. Kan EA met NBA Live 19 hier aan tippen en misschien wel overtreffen? Je leest het in deze review.

EA Sports kennen we voornamelijk van de immens populaire FIFA-games. Ook gaan ze al jarenlang de strijd aan met 2K Games om de beste basketbalgame uit te brengen. Ze hebben inmiddels behoorlijk wat ervaring, aangezien ze al vanaf NBA Live 95 ieder jaar een nieuw deel uitbrengen. EA wil de spelers de ultieme basketbalervaring bezorgen en dit proberen ze met verschillende modi.

Net als “The Journey” in de FIFA-serie, heeft NBA Live 19 ook een singleplayermodus met een verhaallijn. Deze gaat onder de naam “The One”. Je creëert hierbij een eigen speler die zowel een man als een vrouw kan zijn. Je kan daarbij kiezen voor een gerichte speelstijl. Op basis hiervan kun je jezelf verder ontwikkelen en een van de beste spelers ter wereld worden. Tijdens deze reis door je carrière zijn er verschillende onderdelen aanwezig om je spel te verbeteren, zoals Court Battles, en er zijn verschillende uitdagingen over de hele wereld beschikbaar. Je reist met je team de wereld over om daar je tegenstanders alle hoeken van het veld te laten zien. Het leuke hieraan is dat het geen normaal basketbalveld in een zaal is, maar vaak ook buiten in een woonwijk. Je krijgt hierbij echt het gevoel dat je een amateur bent die op straat zijn ervaring opdoet en de top wil bereiken. Daarnaast kun je door wedstrijden en toernooien te winnen betere spelers vrijspelen die je vervolgens kan opstellen in je team. Met een beter team kan je moeilijkere Court Battles aangaan. EA is met The One de goede weg ingeslagen en heeft ervoor gezorgd dat je het gevoel krijgt te werken aan je toekomst.

NBA Live 19

Een andere al bekende modi is Ultimate Team. Ook deze is aanwezig in de voetbalgame van EA en heeft als doel dat jij je eigen ultieme team creëert. Je begint vrij laag met relatief mindere spelers en door wedstrijden te winnen verdien je geld en pakjes. In deze pakjes zitten andere spelers die je vervolgens kunt opstellen in je team. Betere spelers zorgen voor een sterker team waardoor je je eigen droomteam samen kan stellen. Je kunt tevens spelers en accessoires verkopen om van dat geld andere spelers terug te kopen. Het is geen vernieuwende modus, maar voor de fans wel een leuke en uitdagend onderdeel.

Als we kijken naar de gameplay, dan vallen enkele dingen al vrij snel op; tijdens het spelen komt het namelijk regelmatig voor dat de computergestuurde personages rare bewegingen of beslissingen maken. Ze gooien zomaar ineens de bal terwijl er nog een tegenstander tussen staat, of spelen juist de bal helemaal niet. Er zijn ook vrij veel glitches aanwezig in de vorm van spelers die half door elkaar heen gaan of een speler die compleet naast de bal grijpt. Ook de aanwezige stuiterpass zorgt voor rare momenten: het ziet er vaak onnatuurlijk en totaal niet realistisch uit. Dit zijn kleine en slordige fouten waarvan je zou verwachten dat deze niet meer aanwezig zouden moeten zijn in een game van deze grootte.

NBA Live 19

De bediening is gelukkig niet al te ingewikkeld. Wanneer je de trainingen doorloopt, wordt je door vrijwel elke situatie geleid om zo de knoppen onder de knie te krijgen. Door deze enkele keren te herhalen, kan je ze eenvoudig toepassen in de wedstrijd. Wanneer je een leuke actie wilt maken door een speler voorbij te lopen, kan je met een simpele beweging van de rechterknuppel zomaar de bal langs de tegenstander spelen en er zelf omheen lopen. Ook de bal achter je rug of door je benen spelen zorgt ervoor dat je tegenstander net even op het verkeerde been komt te staan waardoor jij jezelf vrij kunt spelen en kunt scoren. De eenvoudige besturing zorgt ervoor dat je niet snel uit frustratie de game aan de kant legt, maar dat je juist kunt stunten door simpele bewegingen. Je merkt overigens wel dat timing een grote rol speelt.

Grafisch gezien ziet NBA Live 19 er prima uit, als we de glitches niet meetellen. De bekende aanwezige spelers lijken vrij goed en ook hun herkenbare bewegingen en manier van juichen is exact overgenomen. De zalen bij grote wedstrijden zorgen voor een lekkere sfeer waarbij de fans uit hun dak gaan. Dit is bij onder andere de Court Battles minder aanwezig, maar dat is ook wel logisch gezien het maar een amateurwedstrijd is op een betonnen speelveld in Parijs. Hier zijn de details verwerkt in andere onderdelen, zoals de Eiffeltoren op de achtergrond of een eigen gemaakt speelveld.

NBA Live 19