NBA 2K19

NBA 2K19 bouwt voort op strakke gameplay, heeft een geweldige presentatie en MyCareer is om van te genieten. Helaas is het ontbreken van een dynamische manier om te leren wel echt een minpunt in een hedendaagse sportgame.

Al is het zeker niet de grootste sport in ons land, basketbal heeft toch zeker zijn weg gevonden naar de harten van veel sportliefhebbers. Voor die mensen is er ook in de wereld van games al jarenlang een goede manier om van deze sport te genieten: via NBA 2K. De vorige editie was meer in het nieuws vanwege rare praktijken rondom microtransacties, zal NBA 2K19 de serie weer in een beter daglicht kunnen stellen?

Meteen valt op hoe goed de game gepresenteerd wordt en hoe lekker energieke muziek je altijd meteen zin geeft om los te gaan. De eerste stap zal voor veel mensen het uitproberen van de MyCareer-modus zijn. Hierin creëer je je eigen speler en is het de bedoeling om een carrière op te bouwen. Deze modus is op vrijwel alle fronten sterk verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren.

Ten eerste is het personage dat je opbouwt een stuk geloofwaardiger. Vorig jaar was je nog een DJ die eventjes de NBA binnenkwam door een amateurtoernooitje straatbasketbal te winnen, maar nu is het een stuk lastiger en daarmee realistischer. Nu is jouw personage iemand die geobsedeerd is met het halen van de NBA, maar niet gedraft wordt en vervolgens naar de Chinese divisie moet. Vanuit daar gaat hij weer verder naar de Amerikaanse amateurdivisie en zo naar de NBA. Ondertussen leer je niet alleen een betere basketballer te worden, maar ook een beter teamlid.

Tussen wedstrijden door krijg je een boel cutscenes die dit verhaal vertellen en je een kijkje bieden binnen de wereld van basketbal. Het is niet allemaal het meest originele schrijfwerk dat je ooit tegen bent gekomen, maar met een mooie aankleding en de nodige beroemdheden, maakt dit niet zoveel uit. Het zorgt ervoor dat je betrokken raakt bij de voortgang van je personage en geeft om de kleine doelen die je soms bij een wedstrijd krijgt, zoals meer punten scoren dan je rivaal binnen het team. Belangrijk is om te melden dat, na alle kritiek van vorig jaar, de cutscenes nu overgeslagen kunnen worden.

De ’team grade’ zat ook al in eerdere delen, maar komt met deze MyCareer-modus enorm goed tot zijn recht. Je hebt een score die aangeeft hoe goed je je rol vervult in het team. Die score verbeter je door bijvoorbeeld goede passes of een assist te geven, of door je man goed te verdedigen. Dit werkt erg goed en zorgt ervoor dat je niet alleen maar voldoening haalt uit het scoren van een punt, maar ook uit de andere aspecten van een wedstrijd. Wel is het weinig vergevingsgezind: heb je net je teamscore goed opgebouwd met een boel mooie passes en assists, verlies je het allemaal weer door één keer je man niet optimaal te verdedigen.

Ook zijn de nodige rariteiten te vinden in MyCareer. Zo hadden wij op een gegeven moment twee ongelooflijk slechte potjes achter elkaar, waarna onze speler te horen kreeg dat hij een superster was en hij ongetwijfeld snel een beter team zou vinden als hij zo door zou blijven spelen. Of mis je schot na schot na schot, om vervolgens een cutscene te krijgen waarin je iemand omverdunkt en de held van de wedstrijd wordt.

Gelukkig is het wat makkelijker om je personage sterker te maken dan in de vorige uitgave. Je wordt minder doodgegooid met microtransacties en kunt op een redelijk vlot tempo je speler tot een prima niveau brengen, of in ieder geval goed genoeg om er een lekker potje mee te spelen.

NBA 2K19-MyCareer

Onze grootste kritiek bij NBA 2K18 was de wat stijle leercurve en dat is in 2K19, helaas, nog steeds het geval. Er is niets mis met een wat lastigere game. Sterker nog, we juichen dit alleen maar toe. Echter moet het leren van het spel wel wat toegankelijker zijn dan een ouderwetse lijst met knoppencombinaties. Neem bijvoorbeed FIFA, waarin je alle belangrijke elementen van het spel kan leren via interactieve oefeningen, die je ook nog eens op allemaal verschillende niveaus kunt doen. Zoiets ontbreekt volledig in NBA 2K19, wat eigenlijk onacceptabel is in een spel van deze grootte. In plaats daarvan krijg je meerdere lijsten met een korte en soms onduidelijke uitleg voor verschillende soorten worpen en verdedigingstechnieken.

Verder speelt het spel vooral enorm lekker weg. De flow van de wedstrijd voelt enorm dynamisch, precies zoals het moet bij een basketbalwedstrijd. Alle bekende spelers zien er enorm goed en herkenbaar uit, maar verwacht geen baanbrekende veranderingen ten opzichte van 2K18. Met de Play Now-modus kun je direct een potje beginnen met je favoriete team en met MyTeam, 2K’s variant van FUT, kun je met spelerkaarten je hele eigen team samenstellen. Voor de harde kern zal hier ongetwijfeld het meeste tijd in gaan zitten.

NBA 2K19-gameplay

Het ontbreken van leersystemen is een echt gemis om meer nieuwe spelers aan te trekken, want nu moet je het spel wel heel serieus gaan nemen om het echt een beetje te leren. Toch is NBA 2K19, met name door de MyCareer-modus, een stap in de goede richting om het fiasco van vorig jaar recht te trekken.