Forza Horizon 4

Het feit dat Forza Horizon 3 geen serieuze vorm van concurrentie had, was voor de mannen en vrouwen van Playground Games geen enkele reden om er niet nog eens een schepje bovenop te doen. Forza Horizon 4 pakt het beste van zijn voorganger, maakt het beter en tilt de serie naar een nog hoger niveau.

Xbox krijgt altijd het verwijt dat er te weinig exclusieve titels zijn voor het platform en dat klopt voor een heel groot deel ook. Sony heeft dit jaar met God of War en Spider-Man wederom laten zien dat de PlayStation 4 deze generatie de beste console is. Dat neemt echter niet weg dat Microsoft met de Xbox One X nog een flinke inhaalslag heeft weten te maken. Ook ben je als fan van racegames, door titels als Forza Motorsport 5, Forza Motorsport 6, Forza Motorsport 7, Forza Horizon 2 en Forza Horizon 3, beter af met een Xbox One; PlayStation heeft eigenlijk alleen maar GT Sport. En alsof dat niet genoeg was, komt Playground Games nu ook nog met een nieuwe game, Forza Horizon 4. Geeft dit vierde deel de PlayStation 4 de genadeslag wat betreft racegames?

Forza Horizon 4

Op het eerste gezicht is er niet heel veel veranderd aan Forza Horizon 4. Wanneer je begint te spelen, voelt het gelijk vertrouwd aan en dat is alleen maar positief; Forza Horizon 3 was namelijk al een van de beste racegames die er momenteel te krijgen is. Op de kaart zijn verschillende evenementen te vinden waaraan je deel kunt nemen. Deze zijn, net zoals bij het vorige deel, onderverdeeld in disciplines. Denk aan Dirt Racing, Road Racing, Cross Country en meer. De races zijn aantrekkelijk en afwisselend genoeg en het is ook niet zo gek dat Playground Games hier weinig aan veranderd heeft. Ook zit het spel weer vol met meer dan vierhonderd auto’s en kun je deze weer naar hartenlust aanpassen naar eigen smaak. Tussen het racen door kun je weer op zoek naar barrels in een oude schuur, bijzondere bezienswaardigheden, snelheidsmeters, showcase-evenementen en borden om plat te rijden. Het is precies wat je kunt verwachten van deze game en wat Forza Horizon als reeks aantrekkelijk maakt.

Wat maakt dit deel dan anders dan het vorige? Het verschil zit vooral in kleine, maar soms ook grotere aanpassingen. De meest ingrijpende aanpassing is misschien wel de toevoeging van seizoenen. Elke week is er een seizoen actief en kun je deelnemen aan bepaalde evenementen die eerder niet beschikbaar waren. Denk bijvoorbeeld aan een race op het ijs die alleen maar in de winter mogelijk is. Deze keer speelt het zich af in het Verenigd Koninkrijk en door de toevoeging van de seizoenen zie je alles op vier verschillende manieren. En we hebben het niet over simpelweg wat regen of sneeuw toevoegen, maar de complete ervaring wordt anders. Wegen lijken smaller door de bladeren, het natte gras is een stuk lastiger om op de rijden en een prachtige zomerregen doet je mond openvallen. Het wisselen van de seizoenen is een slimme vondst van Playground Games en zorgt ervoor dat je niet snel uitgekeken zult raken op de omgeving.

Forza Horizon 5, Forza Horizon 4, Forza Horizon 4-launchtrailer

Wat ook anders is, zijn de zogenaamde skill points. Deze punten kun je verzamelen door zoveel mogelijk stunts uit te halen met je auto. In Forza Horizon 3 had je maar één skill tree om je punten aan te spenderen, maar deze keer heeft elke auto zijn eigen boompje. Wanneer deze vol is, kun je gewoon verder gaan met de volgende. Een kleine maar slimme aanpassing om zo langer plezier te hebben van de punten die je hebt verdiend. Ook krijg je eens in de zoveel tijd een “Wheel Spin” waarmee je verschillende prijzen kunt winnen. Dat is niet nieuw, maar deze keer hebben ze ook een “Super Wheel Spin” waarmee je drie prijzen tegelijk kunt winnen. Er bestaat bijna geen beter gevoel dan het winnen van drie mooie auto’s tegelijkertijd.

Forza Horizon 4 richt zich ook steeds meer op het sociale aspect. Tijdens je speelsessie worden de drivatars (tegenstanders waarvan het rijgedrag is gebaseerd op andere spelers) aangevuld met echte mensen. Deze spelers zijn makkelijk te herkennen en je kunt ze net zoals de drivatars ook niet aanrijden. Het is leuk om vanaf nu je vrienden rond te kunnen zien rijden in de open wereld van Forza Horizon. De verschillende Forzathon-evenementen zijn ook weer terug; dit zijn wekelijkse of dagelijkse uitdagingen die je kunt voltooien in ruil voor prijzen. Deze keer hebben ze ook iets nieuws, Forzathon Live. Deze evenementen vinden elk uur plaats en iedereen kan daaraan deelnemen. De uitdagingen bestaan uit drie verschillende rondes die je samen zult moeten voltooien. Denk bijvoorbeeld aan het scoren van punten binnen een bepaalde tijd door te driften. Lukt het je team om de uitdagingen te volbrengen, dan krijgt iedereen een beloning. Het geeft je echt het gevoel dat je samen iets hebt gepresteerd: een leuke aanvulling op de al bestaande Forzathon-evenementen.

We kunnen nog uren doorgaan met het benoemen van de verschillende aanpassingen, maar dat zou allemaal van jullie speeltijd afgaan. Het laatste punt dat we nog wel willen aanhalen, zijn de graphics. Het spel ziet er zo ongelooflijk goed uit op de Xbox One X, dat het af en toe bijna pijn aan je ogen doet. De weerspiegeling in de waterplassen, de glans op de auto’s, de verschillende gebouwen, de ondergaande zon en ga zo maar even door. Het ziet er echt prachtig uit en ook de mate van detail is behoorlijk indrukwekkend. Je begint je bijna af te vragen of de top van deze generatie consoles niet bereikt is.

Forza Horizon 5, Forza Horizon 4 scheurt naar Steam

Is er dan helemaal niets mis met deze game? Er is nog nooit een perfect spel uitgebracht en Forza Horizon 4 brengt daar ook geen verandering in. Tijdens onze urenlange speelsessies stond af en toe het beeld heel even stil, om vervolgens weer onverwachts te beginnen. Wanneer je het spel helemaal afsluit en vervolgens weer begint, duurt het vrij lang voordat je weer rond kunt rijden. Ook zijn er in totaal meer dan vierhonderd auto’s, maar sommige modellen lijken wel heel erg op elkaar. En het meest vervelende is nog, hoe vaak en lang je ook blijft proberen, dat je geen schapen en kippen kunt aanrijden. Grapje natuurlijk, en ook de voorgaande punten zijn niet heel erg storend en wegen niet op tegen al het goede dat Forza Horizon 4 te bieden heeft.

Forza Horizon 3 had eigenlijk maar weinig serieuze concurrentie als het ging om arcaderacers. Playground Games had ervoor kunnen kiezen om niet al te veel energie te steken in het nieuwste deel, maar gelukkig hebben ze dat toch wel gedaan. Forza Horizon 4 is zonder twijfel de beste racegame die er op dit moment te krijgen is. Voor fans van de serie zal het allemaal weer heerlijk vertrouwd aanvoelen, maar bieden toevoegingen zoals seizoenen genoeg om weer helemaal enthousiast te worden. De nabootsing van het Verenigd Koninkrijk ziet er werkelijk waar prachtig uit en zit boordevol details. Het spel weet de kracht van de Xbox One X zo goed te benutten, dat we ons afvragen of het nog wel mooier kan. Of je nu alle delen hebt gespeeld of geen enkele, je zult geen spijt krijgen bij de aanschaf van deze prachtige racegame.