Marvel’s Spider-Man

Marvel's Spider-Man is de beste superheldengame die je op dit moment kunt krijgen. Slinger zo snel mogelijk naar de winkel om een exemplaar in huis te halen en mocht je nog geen PlayStation 4 hebben, neem die dan gelijk mee; dit is namelijk een game die je niet mag missen.

Films met superhelden in de hoofdrol zijn zeer populair en de afgelopen jaren zijn er ook heel wat toppers verschenen. Datzelfde kun je niet zeggen over games met een superheld in de hoofdrol. Natuurlijk kennen we allemaal de Batman-games van Rocksteady, maar dan houdt het ook wel zo’n beetje op. Dat is natuurlijk eeuwig zonde en daarom greep Sony in 2016 zijn kans om Marvel’s Spider-Man aan te kondigen tijdens de E3. De ontwikkelaar leek op dat moment wel een beetje een vreemde keuze, want Insomniac Games heeft vooral veel ervaring met 3D-platformers (Spyro, Ratchet & Clank). Is de combinatie Spider-Man en Insomniac Games mislukt of blijkt het toch een schot in de roos?

Marvel’s Spider-Man is een action-adventure en speelt zich af in een open wereld. Om op verschillende plekken in de stad te komen, zou je gebruik kunnen maken van je benen, maar dat zou stom zijn. Spider-Man beschikt natuurlijk over een aantal eigenschappen die normaal toebehoren aan spinnen en de belangrijkste is dat hij webben kan schieten. Hierdoor heb je de mogelijkheid om al schietend en slingerend door de stad te gaan. Deze manier van transportatie is zo enorm leuk, dat we de mogelijkheid om via ‘fast travel’ van de ene naar de andere plek van de kaart te teleporteren niet één keer hebben gebruikt. De besturing is vrij simpel, maar leuk om te perfectioneren. In het begin zul je misschien nog regelmatig tegen gebouwen aanvliegen of per ongeluk de grond raken, maar na een aantal uren vlieg je als een ware superheld door de straten van New York.

Spider-man-storytrailer, Spider-man-releasedatum

Natuurlijk bestaat de gameplay niet alleen maar uit slingeren, al is dat gedeelte leuker dan het totaalpakket dat sommige andere spellen bieden, maar je zult ook verschillende missies moeten voltooien. Dit zijn geen willekeurige opdrachten, maar houden allemaal verband met het verhaal. Aan het begin van het spel arresteert Spider-Man de grote misdaadbaas van de stad, Wilson ‘Kingpin’ Fisk. Dit is echter niet zonder gevolgen, want de stad krijgt vlak daarna last van de Inner Demons, misdadigers die zich schuilhouden achter een masker. Het is aan Spider-Man om te onderzoeken waar zij vandaan komen en een einde te maken aan hun terreur. Insomniac Games heeft ervoor gekozen om een eigen draai te geven aan het verhaal en niet de comics te volgen; dit zal vooral de echte fans opvallen. Het verhaal begint misschien wat traag, maar naar verloop van tijd zal het behoorlijk spannende momenten krijgen. Verschillende personages uit het universum zullen voorbijkomen en dat maakt het gelukkig toch heel herkenbaar.

Spider-Man is en blijft een superheld en zijn voornaamste taak is het afrekenen met tuig. Dat is het moment waar het vechtsysteem naar voren komt. Het spel gooit je gelukkig niet gelijk in het diepe en leert je langzaam hoe de besturing werkt. En dat is maar goed ook, want er zijn enorm veel verschillende soorten moves die je uit kunt voeren. Hoe verder je komt, hoe meer het er worden. Dit zorgt er wel voor dat je gevechten op verschillende manieren kunt spelen: zo kun je kiezen voor een onopgemerkte aanpak of precies het tegenovergestelde. Naast gewoon slaan en schoppen, heb je ook nog de mogelijkheid om je web te gebruiken op verschillende manieren; zo kun je tegenstanders naar je toe trekken of vastplakken aan de muur. De mogelijkheden lijken bijna eindeloos en voor ons gevoel hebben we nog steeds niet alle moves uitgeprobeerd. Het vechtsysteem lijkt op het eerste gezicht wat ingewikkeld, maar het zit zo goed in elkaar dat je na een paar uur het gevoel hebt dat je de volledige controle hebt. Doordat je elk gevecht anders kunt aanpakken, blijft het leuk tot het einde.

Marvel's Spider-Man

Naast alle missies die verplicht zijn voor het voltooien van het verhaal, bevat het spel ook de nodige side-quests. Je kunt bijvoorbeeld rugzakken verzamelen, foto’s maken van gebouwen en onderzoeken uitvoeren. Het zijn allemaal opdrachten die je niet per se hoeft uit te voeren, maar de beloningen zijn het meer dan waard. Je kunt die beloningen gebruiken voor het aanschaffen van nieuwe outfits of upgrades voor pakken die je reeds in je bezit hebt. Naast het hoofdverhaal is er zo ontzettend veel te doen in Marvel’s Spider-Man, dat je menig speelsessie kunt vullen met alles behalve het voltooien van de missies die nodig zijn om het spel uit te spelen. Side-quests zorgen er niet voor dat een spel goed is, maar kunnen hier wel aan bijdragen. Insomniac heeft de perfecte balans gevonden tussen de kwaliteit en kwantiteit hiervan, waardoor het nooit saai wordt. Het zorgt ervoor dat je nog lang kunt genieten van deze game na het voltooien van het verhaal.

De wereld van Marvel’s Spider-Man is groot en enorm levendig. Dit kan alleen maar als er aandacht is geweest voor de details en dat is ook het geval. Sterker nog, het lijkt erop dat elk klein gebied zijn eigen team heeft gekregen om te zorgen voor deze details. Aan bijna alles lijkt gedacht te zijn en je zult maar weinig stukken tegenkomen die kaal en saai zijn, een ongelooflijk knappe prestatie gezien de omvang van de spelwereld. Dit alles is ook nog eens voorzien van zo’n beetje de beste graphics die er op dit moment te vinden zijn voor de PlayStation 4. Het spel vraagt het uiterste van de PlayStation 4 Pro en dat is te merken ook; de console lijkt regelmatig te willen opstijgen en zelf op avontuur te willen gaan. Maar zelfs als deze game de levensduur van de PlayStation verkort, is dit het allemaal waard.

Perfecte spellen bestaan nu eenmaal niet, maar Marvel’s Spider-Man komt aardig dicht in de buurt. De verschillende missies die je moet uitvoeren zijn leuk, uitdagend en blijven interessant tot de laatste minuut. Daarnaast kun je ook nog vrijwel oneindig veel tijd besteden aan het voltooien van side-quests en verzamelen van voorwerpen. Het vechtsysteem lijkt in het begin vrij ingewikkeld, maar het biedt oneindig veel mogelijkheden om je vijanden te lijf te gaan. Daarnaast ziet het spel er ook nog eens belachelijk goed uit op de PlayStation 4 Pro. Het verhaal zal er niet altijd voor zorgen dat je op het puntje van je stoel zit, maar slecht is het zeer zeker niet. Dit is alles zorgt ervoor dat wij deze game alleen maar kunnen aanraden, want van dit soort spellen worden er maar weinig gemaakt.