Valkyria Chronicles 4

Valkyria Chronicles 4 is een waardige opvolger van de populaire reeks. Alhoewel er weinig veranderd is, ziet alles er mooier uit, is het verhaal meeslepend en zijn gevechten enorm intens.

Tien jaar geleden werd een heel nieuw fenomeen geïntroduceerd voor de PlayStation 3: Valkyria Chronicles kwam uit het niets en stal de harten van een boel gamers. Des te jammerder dus dat de sequels niet zo goed ontvangen werden, waarvan zelfs het derde deel niet buiten Japan is uitgekomen. Gelukkig is er nu Valkyria Chronicles 4 om het enige echte vervolg van het origineel te worden.

Laten we beginnen met een korte uitleg van hoe het spel werkt, aangezien het voor de leek een nogal ingewikkeld concept is. In Valkyria Chronicles beleef je het verhaal van een alternatieve Tweede Wereldoorlog in een alternatief Europa. Geen Nazi’s of Hitler, maar ‘The Empire” probeert het continent over te nemen. Via episodes beleef je dit verhaal. Een episode is ofwel een anime-achtig filmpje van één tot vijf minuten, ofwel een missie. Een missie begin je met het overzicht van een kaart, waarop de troepen van je vijand staan en je zelf ook kan kiezen welke troepen jij in gaat zetten en waar je deze plaatst. Je hebt een boel verschillende mensen tot je beschikking met verschillende vaardigheden, zoals sluipschutters of ‘shock troopers’. Vervolgens ga je in beurten het veld over: je krijgt aan het begin van een beurt een aantal punten en door zo’n punt in te zetten, kun je met één personage lopen en schieten. Dit doe je totdat je je missie voltooid hebt.

Het eerste dat opvalt, is hoeveel het lijkt op het eerste deel van de reeks, maar wel met de nodige verbeteringen. Zo komt de kleurrijke, haast geschilderde stijl veel beter tot zijn recht op de nieuwe consoles dan tien jaar geleden. De levels komen echt tot leven en de omgevingen zorgen dat je middenin de ervaring zit. Daardoor is het ook wel jammer dat een groot deel van de latere levels zich afspelen in de sneeuw. Begrijp ons niet verkeerd: het past goed bij het verhaal en dus is het niet erg dat je in de sneeuw zit, maar de eerste paar missies met hun pastelkleuren in zonnige omgevingen zijn bijzonder prettig om in rond te lopen.

Valkyria Chronicles 4-gameplay

Er zijn niet zo heel veel toevoegingen, maar de grootste is waarschijnlijk de nieuwe ‘Grenadier’-klasse. Deze kan mortieren afschieten van lange afstand. Alhoewel dit met name in het begin erg leuk is, begin je je al snel af te vragen of deze niet wat aan de sterke kant is; je lijkt namelijk bijna hele missies te kunnen voltooien door alleen maar deze klasse te gebruiken en te beschermen. Toch maakt dit niet al te veel uit, want de missies zijn leuk en uitdagend genoeg, zelfs met deze klasse. Ze combineren de hardcore-elementen van iets als XCOM, met een Japanse RPG. Zo kun je personages een boel upgrades geven en leer je meer over hun achtergrondverhalen. Soms ontgrendel je zelfs speciale momenten, vaardigheden of missies afhankelijk van hoe vaak je iemand gebruikt. Hierdoor raak je betrokken bij je troepen en dit zorgt ervoor dat je missies en het verhaal nog wat intenser worden.

Het verhaal is precies wat het moet zijn. Het is geen literair meesterwerk, maar weet wel meeslepend genoeg te zijn en de nodige nare gevoelens op te wekken. Het laat zien dat oorlog niet alleen de heldhaftige verhalen heeft en dat bij elke overwinning er ook een verlies van levens is aan de andere kant. Het is precies genoeg om je geboeid te houden en soms een tweede keer na te denken over wat er allemaal gebeurd is.

Naast dat Valkyria Chronicles 4 op alle vlakken soepeler loopt en er mooier uitziet, is er toch niet al te veel veranderd. Daardoor is de vraag: “Is deze game voor mij de moeite waard?” heel makkelijk te beantwoorden. Als je Valkyria Chronicles gaaf vond, dan is Valkyria Chronicles 4 echt een must-have. Zo niet, dan zal dit nieuwe deel daar ook geen verandering in brengen. Mocht je altijd de interesse hebben gehad, maar het niet zeker weten, pak dan lekker Valkyria Chronicles Remastered op voor een prikkie en begin daar rustig mee.

Al met al is Valkryia Chronicles 4 een waardige opvolger van Valkyria Chronicles, want laten we even doen alsof deeltje drie nooit bestaan heeft. De kleurrijke visuele stijl en vlijmscherpe strategische gevechten zorgen ervoor dat je tientallen uren speelplezier zal hebben van deze tactische JRPG.