Review: Dragon Ball FighterZ (Switch-versie)

Joost Klein Middelink, 08 oktober 2018
Profiel
Dragon Ball Fighterz blijft een goed vechtspel, ook voor de Nintendo Switch. De kritiek die we eerder hadden, is hier ook van op toepassing, met de toevoeging dat het grafisch niet prachtig is en de online multiplayer verre van ideaal is. De Switch weet de game grotendeels goed neer te zetten, maar het is duidelijk dat het de minste versie is van alle platformen.

Terwijl de algemene release van Dragon Ball FighterZ al eerder dit jaar plaatsvond, is de Switch-versie inmiddels ook verschenen. Hier kun je lezen of deze versie enorm verschilt van de andere platformen waarop de game speelbaar is.

Voor de mensen die het gemist hebben, Dragon Ball FighterZ draait om drie-tegen-drie-gevechten met personages uit de populaire anime-reeks. Het spel biedt een verhaal-modus, waarbij een uniek verhaal wordt verteld omtrent een nieuwe Android die de touwtjes in handen heeft, en verschillende modi om het tegen anderen op te nemen, zowel lokaal als online. Deze review legt de focus hoofdzakelijk op de overeenkomsten en verschillen met de Switch-versie, aangezien wij eerder dit jaar ook onze mening deelden over het spel zelf. Dat kun je hier lezen.

Bij het opstarten wordt duidelijk dat de Switch wat afdoet in vergelijking met de andere platformen. De laadtijden zijn flink langer en qua kwaliteit van beeld is er ook zichtbaar verlies. In tv-modus is het verschil erg klein, maar vooral in handheld- en tafelmodus is direct zichtbaar dat het kleine scherm en de grafische kracht van de console inlevert op kwaliteit. Zodra je een personage kunt uitkiezen, is de naam van het personage wat wazig. Eenmaal in een potje, valt deze mindering in beeldkwaliteit minder op, want de gevechten verlopen vrijwel net zo vloeiend als die op de andere consoles. Als je toch veel oplet is het grafisch wel iets zwakker en dat is vooral te zien in de scherpte van zowel tekst als de strakke lijnen van personages. Gelukkig zijn de animaties vloeiend, want daardoor is dit gebrek niet zo storend. Toch valt het op zodra er kleine details in beeld komen: explosies, flitsende aanvallen en andere spectaculaire gebeurtenissen zijn ineens minder imponerend.

De multiplayer werkt prima, ondanks dat de verbinding in handheld-modus niet ideaal is. De online-lobby is nog steeds niet handig gedaan, aangezien je veel moet wachten en het vinden van wat je wilt soms onduidelijk kan zijn. Als je het spel speelt via de tv, en je internet bekabeld is, dan zul je vrijwel geen last hebben van verbindingsproblemen. Wil je in handheld- of tafelmodus spelen, dan merk je al snel enige vertraging die tot irritatie kan leiden. Zeker aangezien dergelijke vechtspellen draaien om perfect getimede knoppencombinaties. Het pluspunt dat je met deze game onderweg kan spelen is zeker aanwezig, maar dat plezier blijft slechts beperkt tot spelen met vrienden of willekeurige mensen bij je in de buurt, tenzij je een goede verbinding hebt. Overigens hebben die ook nog een extra setje Joy-Cons nodig om mee te kunnen doen.

Uiteindelijk is Dragon Ball FighterZ een prima vechtgame, ook al zijn er geen enkele toevoegingen voor de Switch-versie. Wel is dit grafisch de minste versie om te halen in vergelijking met andere platformen waarop de game speelbaar is. Helaas zorgt dat ervoor dat de game toch minder aantrekkelijk is, zeker als je bedenkt dat de online ervaring ook op momenten hapert. De game zelf is geweldig, voor liefhebbers van zowel de serie als vechtspellen. Wil je Dragon Ball FighterZ aanschaffen, maar ben je ook in het bezit van andere consoles naast de Switch? Dan raden we aan een van die versies te kopen. Hecht je erg veel waarde aan het onderweg knokken met Goku en dergelijke personages, of ben je alleen in het bezit van de Nintendo Switch? Dan biedt deze versie meerwaarde.