Tricky Towers (Switch-versie)

Tricky Towers is, ondanks zijn weinige content, erg leuk om te blijven spelen. Hoewel je dit over het algemeen niet uren achtereen zult spelen, is het interessant genoeg om vaak even op te pakken, zeker met de draagbaarheid van de Switch.

Tricky Towers is een Tetris-achtige game waarin je met tetrominos verschillende spelmodi doorloopt. Het spel is al een tijdje uit voor pc en consoles, maar nu ook voor de Nintendo Switch, kort na aankondiging. Lees hier onze ervaringen met deze puzzelgame op Nintendo’s console.

Tricky Towers, Fysieke Switch-versie van Tricky Towers

Hetgeen dat deze game uniek maakt, vergeleken met andere Tetris-klonen, is dat Tricky Towers gefocust is op multiplayer en dat de blokken zich aan de natuurwetten houden. Daardoor komt er meer techniek bij kijken dan de klassiekere games. Dit wordt direct duidelijk in de eerste ronde die je doet; de zwaartekracht kan namelijk in jouw voordeel werken als je je stenen goed plaatst. Zodra je een uitstekend deel hebt en daarbovenop een stevig blok zet, kun je op het uitstekende gedeelte nieuwe bouwstenen zetten. Zodra je echter een blok op de hoek van een ander zet, stort je toren in elkaar. Dat is bij de ene spelmodus erger dan de ander, maar hoe dan ook niet goed voor jouw succes. Er zijn drie spelmodi waarin je het tegen anderen kunt opnemen: race, survival en puzzle. Elke modus stelt een andere voorwaarde, maar iedere modus vraagt de nodige focus.

Bij race moet je zo snel mogelijk de finish behalen door de hoogste toren te bouwen. Tijdens het bouwen ontvang je power-ups om jezelf te helpen of je tegenstander lastig te vallen. Dit is een spannende spelmodus, omdat je blokjes kunt laten vallen zonder gevolgen, maar je toch snel genoeg een stevig bouwwerk moet neerzetten. In survival moet je een toren bouwen van een bepaalde hoeveelheid steentjes, waarbij je af bent na drie gevallen blokken. Hier win je dus door de eerste te zijn met een stevig gebouw of door juist het langst te overleven. Als laatste heb je de puzzle-modus, waarbij je zoveel mogelijk blokken moet passen onder een laser. Om dit te bereiken zul je creatief moeten zijn met het plaatsen van blokken, omdat je hier de zwaartekracht goed in je voordeel moet laten werken, anders passen niet alle blokken goed.

De multiplayer van Tricky Towers is waar deze game echt straalt. Door met vrienden op de bank, of vreemdelingen online, de strijd aan te gaan, loopt de spanning hoog op in de verschillende modi. De Switch-versie is hier ideaal voor, omdat je overal een Joy-Con in de hand van een ander kan schuiven en uren plezier kunt beleven. Een klassiek spel met Tetris-invloeden blijft leuk en competitief genoeg voor de lange termijn.

Zodoende is Tricky Towers een leuk en vermakelijk spel voor tussendoor. Dat moment om even kort een vlug spelletje te doen is perfect voor deze game. Juist vanwege zijn laagdrempeligheid en de moeilijkheid die uiteindelijk ontstaat, is het spel geschikt voor jong en oud, nieuwkomer en veteraan. Er zijn ook kleine puzzeltjes voor de één-speler-modus, maar deze zijn niet indrukwekkend. Eenmaal gehaald, kijk je hier niet meer naar en nodig je wat vrienden uit. Tricky Towers is een goede aanvulling voor de lijst met games die het ‘nog-een-potje’-gevoel weten te belichamen, zeker met vrienden op de bank.