Child of Light (Switch-versie)

Child of Light is een betoverende ervaring voor jong en oud. Je kunt snel verdwalen in de grote wereld en het overzicht van opdrachten kan onduidelijk zijn, maar de unieke personages, prachtige kleurrijke omgevingen en het diepgaande vechtsysteem bieden genoeg plezier.

Een paar maanden na de aankondiging, is daar ineens de Switch-versie van Child of Light. De game is al sinds 2014 beschikbaar voor een heleboel platformen en nu mag de Switch zich bij die lijst voegen. De game, ontwikkeld door Ubisoft Montréal, brengt ons een sprookjesachtig verhaal in een vijandige wereld. Of het unieke verhaal net zo goed werkt op de Nintendo Switch, lees je hieronder.

Child of Light is een RPG zoals we ze vroeger speelde, waarbij jij en je tegenstanders in gevechten wachten tot ze een handeling mogen doen. Zo kan er goed nagedacht worden over strategieën. Dat betekent dat je rondloopt in een magische wereld, puzzels oplost en soms monsters ontmoet om tegen te vechten. Qua vechtsysteem lijkt Child of Light nog het meest op oude Final Fantasy-delen. Een nieuwe techniek is dat je jouw actie ook moet voorbereiden. Wordt je in deze fase geraakt, moet je opnieuw wachten tot je aan de beurt bent. Dit geldt gelukkig ook voor vijanden, waardoor je tactisch kunt plannen wanneer je welke actie gaat uitvoeren om op die manier zo min mogelijk schade te ontvangen.

De wereld van Child of Light is magisch: het neemt je mee in een fantasierijk verhaal in een prachtige tekenstijl, waarbij de omgevingen zo uit een boek lijken te komen. Niet alleen de omgevingen, maar ook de monsters en personages ademen deze sfeer uit. Daarbij heb je ook een vuurvliegje dat je helpt in je avontuur en eventueel bestuurd kan worden met een tweede Joy-Con. Deze kan donkere gebieden verlichten, items verzamelen, jou en je team helen en in gevechten kan hij vijanden vertragen. Dit laatste is erg nuttig bij het plannen van gevechten en het onderbreken van acties van monsters. Het grotendeel van de verhaalvertelling en gesprekken gebeurt in poëzie, wat de nodige humor en pracht met zich meebrengt, zoals te zien is in het onderstaande screenshot. Het enige nadeel is dat deze mooi geschreven zinnen niet uitgesproken worden, waardoor gesprekken minder levendig voelen.

Child of Light

Van begin tot eind neemt de game je mee in het meeslepende verhaal, vol verschillende unieke personages. De verschillende vechtstijlen die zij hebben passen bij de standaardklassen zoals strijder, magiër, ridder en anderen. Zodoende hoef je niet veel te leren voor je hun eigenschappen kent. Daarbij heeft elk personage een volledig upgradesysteem waarbij ze verschillende nieuwe vaardigheden leren, zodat je goed moet bedenken welk pad je daarin wilt bewandelen. Ga je voor kracht en sterke aanvallen of juist voor verdediging en acties om het team te beschermen? De variatie hierin is enorm, waardoor menig speler genoeg tijd kan investeren om alles te ontdekken. Ook zijn er twee niveaus van moeilijkheid, die je op elk moment kunt aanpassen. Zo bepaal je dus je eigen ervaring van het spel. Ga je voor de pittige uitdaging of wil je het verhaal rustig kunnen ervaren?

Child of Light is een bijzondere en prachtige RPG in een betoverende wereld. Je verdwaalt wel snel in de wereld en er is weinig overzicht van alle opdrachten die je meekrijgt, maar in een dergelijk mooie wereld is dat niet direct een straf. De verhaalvertelling is uniek en de tekenstijl is een genot voor het oog. Het spel komt langzaam op gang, maar dat is een bekend probleem bij dergelijke spellen uit het genre. Het vechtsysteem is niet uniek, toch biedt het genoeg diepgang en variatie om het interessant te houden, zeker met de verschillende personages die je onderweg tegenkomt. Als je een meeslepend sprookje wilt beleven, dan is Child of Light een zeer goede keuze, ook voor de Nintendo Switch.

Child of Light is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game was eerder al beschikbaar voor Playstation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U en pc.