Super Mario Party
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Super Mario Party is absoluut de leukste Mario Party in tijden. Met momenten zijn de verplichte bewegingen misschien enigszins storend, maar je zult het spel normaal geen uren achter elkaar spelen waardoor zelfs die irritatie wegblijft. Je zult je voornamelijk storen aan je medespelers, als je weer eens hebt verloren.

Alhoewel Nintendo de laatste jaren met bijvoorbeeld ARMS en Splatoon ook de focus meer en meer op nieuwe franchises legt, blijven er games die op iedere generatie één of meerdere keren terugkomen. Denk aan de echte avonturen als Zelda en Mario, maar ook de partygames zoals Mario Kart en Mario Party. Sinds vorige week is Super Mario Party te verkrijgen voor de Switch en de grote vraag is: weet de game na een aantal teleurstellingen weer te overtuigen?

Natuurlijk zijn bij Super Mario Party de minigames het belangrijkste onderdeel. Die zitten er ongeveer tachtig in en ze zijn allemaal nieuw en speciaal gemaakt voor de Nintendo Switch en de JoyCons. Een verschil en zeker een positieve verandering is dat de spelletjes bijna allemaal leuk en innovatief zijn. Daarnaast is de oefenmodus echt verbeterd. Je moest in het verleden altijd met een speciale modus oefenen, nu kun je gewoon oefenen tijdens de uitleg. Dit houdt de vaart er goed in.

Een ander belangrijk onderdeel zijn de spelborden. Die zijn er in het begin drie, maar je kunt bepaalde nog vrijspelen. Daarnaast lijkt het zo goed als zeker dat er nog uitbreidingen voor het spel komen die nieuwe versies bevatten. De borden zijn allemaal mooi vormgegeven, goed te bespelen en geregeld onvoorspelbaar. De thema’s zijn tevens leuk en verschillen veel.

super mario party

De moeilijkheid van de game ligt hoger dan ooit te voren en dat is eigenlijk helemaal niet erg. Wanneer je tegen de computer speelt, zelfs wanneer deze de makkelijkste moeilijkheidsgraad heeft, is er een kans dat je niet wint. Natuurlijk speelt geluk een grote rol. Vooral bij de bonussterren, die iedere keer om een andere reden worden uitgegeven. Zo maakten wij het mee dat de speler die laatste stond toch won.

Naast de bekende modi zijn er ook een aantal nieuwe onderdelen toegevoegd aan het spel. De leukste drie zijn Toad’s Rec Room, Mariothon en de speciale Rythm-minigames. In Toad’s Rec Room heb je twee Switches nodig die samen een speelveld vormen. Voor een misschien wel nog betere uitleg kun je de trailer hieronder bekijken. Mariothon is een reeks met vijf minigames, waarin je punten kunt halen. Ideaal als je maar even de tijd hebt en toch samen wilt spelen. De Rythm-minigames lijken op verschillende ritmespellen en zijn vooral leuk voor spelers die ook daar veel plezier aan beleven.

Het misschien wel grootste minpunt aan de game is dat je heel veel moet doen middels beweging. Van het dobbelen van de stenen tot de meeste minigames. Toch werkt het wel goed en weet Nintendo precies op de grens te blijven dat het acceptabel is.

Super Mario Party is hoe dan ook de leukste versie die we in jaren hebben gezien. Menige vriendenavond kan vergezeld worden door het spel, zonder dat je ook maar één moment wilt stoppen. De grootste irritatie zullen die vrienden zijn die telkens weer winnen.