Call of Duty: Black Ops 4
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Gelukkig heeft Treyarch Studios naast de standaard multiplayer een goede vervanger voor de ontbrekende singleplayer in de vorm van Blackout. Hoewel deze modus een andere speelstijl eist is hij wel innovatief en verrassend leuk. Ook de uitgebreide zombie-modus zorgt weer voor veel speelplezier, mits je er van houdt.

Het laatste kwartaal van het jaar is weer aangebroken en zoals we gewend zijn kunnen we dan aan de slag met een nieuwe shooter in de Call of Duty-franchise. Dit jaar was het weer de beurt aan Treyarch Studios om een nieuw deel te ontwikkelen en zij brengen ons Call of Duty: Black Ops 4 .

Het was al even bekend en het viel ook niet voor iedereen in goede aard, maar Black Ops 4 is de eerste CoD-game die géén singleplayer-modus bevat. Het ontbreken van een spannend verhaal waarin je enkele personages bestuurd en je al schietend een weg baant door talloze vijanden om je doel te bereiken is toch wel een gemis in de serie. Treyarch Studios heeft zijn focus meer op de multiplayer-modi gelegd en wilde hiermee de ultieme ervaring bezorgen. In plaats van een singleplayer- en een multiplayer-modus zijn er dit keer drie online-modi aanwezig; namelijk de standaard multiplayer die we kennen uit eerdere delen, een zombie co-op-modus en het geheel nieuwe Blackout, de Battle Royale van Call of Duty: Black Ops 4.

We zullen maar direct het nieuwe Blackout beginnen. Het is gebaseerd op het Battle Royale concept wat we voornamelijk kennen van het enorm populaire Fortnite en PlayersUnknown’s Battlegrounds. Voor wie dit concept volledig onbekend is zullen we dit even kort toelichten. Je speelt alleen of in teamverband en je kan willekeurig op een eiland afdalen vanuit een vliegtuig. Je begint ongewapend en hebt enkel je vuisten tot je beschikking. Je landt tegelijk met ongeveer 99 andere spelers en eenmaal aangekomen is het je taak om zo snel mogelijk de gebouwen af te struinen op zoek naar wapens, munitie en gepantserde kleding. Van hieruit is het een kwestie van overleven en als laatste over te blijven. Alsof dit nog niet genoeg is wordt het speelveld alsmaar kleiner gemaakt door een timer. Wanneer je buiten de zone loopt dien je zo snel mogelijk naar de veilige omgeving want je levenspunten worden alsmaar minder. Het steeds kleiner wordende speelveld zorgt er tevens voor dat je niet stil kunt blijven zitten en dat je eerder tegenspelers tegenkomt. Het concept is erg leuk en Treyarch Studios heeft dit bijzonder goed verwerkt in de Blackout-modus.

Call of Duty: Black Ops 4

Als je andere Battle Royale-games hebt gespeeld lijkt dit op een simpele kopie in een Black Ops-jasje, maar niets is minder waar. Natuurlijk is de basis hetzelfde, maar het is verrassend goed in elkaar gezet. Alles verloopt soepel zonder enige haperingen, ondanks het grote aantal spelers. Er zijn naast de standaard wapens ook enkele bijzondere wapens te vinden die bijzonder veel schade aanrichten of andere voordelen hebben en het pick-up-systeem is eenvoudig en overzichtelijk. Zelfs bij het oppakken van onderdelen heb je de mogelijkheid om het direct op je wapen te plaatsen indien mogelijk. Dit scheelt kostbare tijd en daarin ben je minder kwetsbaar. Blackout zal zeker voor de nodige speeluren zorgen en is een duidelijke aanwinst voor de game.

Call of Duty: Black Ops 4

Toch zullen de meeste fans aan de slag gaan met de standaard online-modus, zoals we die kennen uit eerdere delen. Bekende spelvormen zoals Team Deathmatch, Free for All en Kill Confirmed zijn allemaal aanwezig. Er zijn tevens nieuwe spelvormen toegevoegd in de vorm van Control en Heist. Bij de eerstgenoemde is het de bedoeling om enkele punten op de map te veroveren of te verdedigen. Het heeft erg veel weg van Domination en biedt ook niet veel meer diepgang. Heist is daarentegen wel vernieuwend. Twee teams gaan op zoek naar een berg geld en moeten deze naar een ophaalpunt brengen. De ronde is gewonnen wanneer het geld is opgehaald, of wanneer alle tegenstanders zijn uitgeschakeld. Bij elke ronde krijg je een som geld waarmee je wapens, munitie en andere zaken kunt kopen om de ronde mee door te komen. Dit heeft erg veel weg van het immens populaire Counter Strike. Deze leuke toevoeging zorgt ervoor dat spelers zelf bepalen wat ze met hun geld doen en hoe ze de ronde in stappen. Het grootste nadeel is dat samenwerking een vereiste is en dit is zelden aanwezig als je alleen speelt. Wanneer je in goed teamverband speelt dan is dit zeker een leuke spelvorm.

Call of Duty: Black Ops 4

Er zijn in totaal 14 maps beschikbaar waarvan er 4 hergebruikt zijn uit eerdere delen. Er zijn dus 10 volledig nieuwe maps die behoorlijk variërend zijn. Naast dat de setting anders is bij elke map lijkt het erop alsof Treyarch Studios het tempo iets heeft willen verlagen door ze ze groter te maken qua oppervlakte. Je hebt iets meer tijd voordat je vijanden tegenkomt en dit zal de echte Black Ops-fan niet op prijs stellen. Zij willen juist die korte vlugge confrontatie en zijn niet op zoek naar een lager tempo. Een ander bekende feature is het pick-10-systeem. Hierbij kiest de speler zelf met welke 10 onderdelen hij ten strijde trekt. Gebruik je liever geen pistool als tweede wapen, maar wil je dit slot inruilen voor een extra vizier op je primaire wapen dan is dit mogelijk. Je bent geheel vrij om je eigen favoriete opstelling te maken. Daarbij komt ook nog eens dat niet elke attachment voor elk wapen te gebruiken is. Dit zorgt juist voor een extra uitdaging om op zoek te gaan naar het wapen waar jij het fijnste mee speelt. Opvallend is dat alles goed en stabiel draait. Er zijn geen connectieproblemen, lange wachtrijen of lag waarmee vrijwel elke online shooter, vooral in de beginperiode, mee te kampen heeft. Kortom de multiplayer van Call of Duty: Black Ops 4 staat weer als een huis zoals we dat gewend zijn van de franchise, al was iets meer innovatie wel wenselijk geweest.

Call of Duty: Black Ops 4

De derde online-ervaring vind je terug in de zombie-modus. Treyarch Studios voegt al jaren een zombie-modus toe en blijkt daarin erg succesvol te zijn. Het wordt massaal gespeeld en elke keer worden we verrast met een verrassend goede en leuke ervaring. Het doel is vrij simpel, overleef met je medespelers door hordes ondoden af te maken en probeer dit zo lang mogelijk vol te houden. Echter is het dit keer iets ingewikkelder dan dat. Het is nu mogelijk om gebruik te maken van perks, elixers en wapenopties om voordat je begint al te plannen hoe je de strijd aan gaat.

Call of Duty: Black Ops 4

Er zijn in totaal 3 maps beschikbaar waarin je de zombies te lijf kunt gaan. Mocht je de Season-Pass hebben dan is er nog een extra map beschikbaar. In één van deze maps wordt je mee terug in de tijd genomen naar de gladiatoren in een grote arena. Deze aparte, maar toch leuke map zorgt veel variatie gezien er verschillende mythologieën beschikbaar zijn waar tussen wordt gewisseld. In de map Voyage of Despair draait het volledig rondom de zinkende Titanic, alleen wordt het deze keer door een zombieplaag veroorzaakt. De zombie-modus in Call of Duty: Black Ops 4 is de meest uitgebreide en beste ervaring tot nu toe en zorgt daarmee voor veel uur speelplezier, mits je tegen griezelen kunt.

Call of Duty: Black Ops 4 is voor deze review gespeeld op PlayStation 4. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.