Achtung! Cthulhu Tactics

Achtung! Cthulhu Tactics is vrij eerlijk in het feit dat het een volledige XCOM-kloon is. De paar zelfbedachte systemen zijn even leuk, maar worden door de oninteressante omgeving en de verschrikkelijke voortgang van het spel tenietgedaan.

XCOM is een fenomeen geworden. Een fenomeen waar wij grote fans van zijn. Stel je neemt XCOM en verandert er helemaal niets aan, maar je stopt het in een jasje van de Tweede Wereldoorlog met Cthulhu-invloeden. Dat is wat de makers van Achtung! Cthulhu Tactics gedacht moeten hebben. Werkt het net zo lekker als de geniale turnbased-strategiegame zelf?

In de Tweede Wereldoorlog gaat een kleine groep soldaten op pad om erachter te komen wat de Nazi’s aan het uitspoken zijn in het zogeheten ‘Forest of Fear’. Al snel blijkt dat hier rare praktijken gebeuren, waaronder het oproepen van bepaalde Cthulhu-monsters. Aan jou om de soldaten te begeleiden door deze nachtmerrie.

Voor mensen die niet weten wat XCOM is, een korte uitleg. XCOM is een game waarbij je een rebellenleger beheert en op tactische missies aliens weg moet drijven. Dit doe je door je soldaten van vakje naar vakje te besturen. Dit gaat in beurten en hier komt een enorme hoeveelheid strategie bij kijken. Achtung! Cthulhu Tactics doet precies hetzelfde. Niet alleen dat, maar ze hebben zelfs hele systemen overgenomen en zelfs icoontjes letterlijk geknipt en geplakt en dezelfde naam gegeven. Dat hoeft geen ramp te zijn als Cthulhu Tactics wel genoeg eigen invloeden zou kunnen brengen en goed zou kunnen presenteren.

Echter valt dat wat tegen. Je zou verwachten dat het bovennatuurlijke aspect een gouden greep zou zijn om voor een boel nieuwe aspecten te zorgen. De Cthulhu-monsters zouden bijzondere uitdagingen kunnen vormen en bepaalde soldaten zouden speciale aanvallen kunnen hebben. Helaas is dit niet het geval. De Cthulhu-monsters zijn lang niet zo talrijk aanwezig als je zou willen: vaak vecht je gewoon tegen Duitse soldaten. Er is ook bijna geen variatie als de monsters er dan wel een keer zijn. Er zijn er maar een paar en hun manier van handelen is allesbehalve indrukwekkend. Ook zijn de vaardigheden van je eigen soldaten vrij standaard en is het schema waarmee je ze kan upgraden niet interessant genoeg om van de voortgang van je leden iets om naar uit te kijken te maken.

Toch is er wel íéts interessants aan Achtung! Cthulhu Tactics. Zo heb je een soort gezichtsveld van je soldaten dat je elke beurt moet mikken: elke beurt moet je bepalen wie welke kant in de gaten houdt. Dit is belangrijk om vijanden vroeg te spotten en om hinderlagen neer te zetten. Ook heb je een ‘Momentum’-systeem. Hiermee kun je Momentum-punten verdienen die ingezet kunnen worden om bijvoorbeeld een soldaat extra ver te laten lopen of een speciale aanval te laten gebruiken. Dit zijn goede ideeën, maar ze komen absoluut niet tot hun recht omdat de rest van de game té oninteressant is na ongeveer een uurtje spelen.

De game speelt ook vrij lineair. Bij elk hoofdstuk kun je kiezen uit één hoofdmissie en één nevenmissie. Vervolgens word je in een level geplaatst, volg je een pad tot er vijanden verschijnen, schakel je die uit en ga je weer verder. Als je dit kunstje nog twee keer herhaalt, heb je de missie meestal wel uitgespeeld en kun je weer een volgende kiezen. Het voelt nooit echt alsof je belangrijke keuzes kan maken over wat je plan van aanpak is buiten de missies, iets wat in XCOM wel sterk aanwezig is. Hiervoor zou gecompenseerd kunnen worden met een sterk verhaal, maar dat is er niet. Ook een interessant voortgangssysteem voor je soldaten zou enorm helpen om het allemaal interessant te houden, maar dit is er ook niet. Je personages kunnen maar één type wapen dragen en dus valt er weinig naar eigen smaak aan te passen, wat jammer is. Zoals eerder gezegd is ook het upgraden van je personages niet zo interessant: de vaardigheden die je kan leren zijn ofwel oninteressant, of zo basaal dat je ze al veel vaker in andere games hebt gezien.

Al met al is Achtung! Cthulhu Tactics misschien voor een uurtje of twee leuk voor diehard-fans van XCOM die die reeks zo grijs gespeeld hebben, dat ze even een klein beetje variatie nodig hebben. Verwacht echter niet dezelfde gepolijste ervaring of echt innovatieve systemen om voor het gebrek van een sterke fundering te compenseren. Deze mist het spel namelijk volledig.

Achtung! Ctulhu Tactics is voor deze review gespeeld op pc. De game is verkrijgbaar voor pc en later dit jaar ook voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.