Soulcalibur VI

Soulcalibur VI is een supersolide vechtspel met bijzonder interessante gameplay. De creatieve systemen zorgen ervoor dat de gevechten diepgaand en dynamisch zijn. Helaas zijn de singleplayermodi nogal teleurstellend, maar dat mag niet te veel uitmaken. Een vechtspel draait uiteindelijk om de één-op-één-gevechten en die zijn steengoed.

Het gaat goed met fighting-games, maar één bepaalde franchise is al iets te lang afwezig geweest: Soulcalibur. Het laatste deel komt alweer uit 2012 en dus is het hoog tijd voor een opvolger, die gelukkig vorig jaar ook aangekondigd werd. Bandai Namco is al gigantisch goed bezig in het vechtspelgenre met uitstekende titels als Dragon Ball FighterZ en Tekken 7, maar kan daar straks nog Soulcalibur VI aan toegevoegd worden?

Soulcalibur viel altijd op tussen andere fighting-games door het feit dat personages wapens gebruikten. Denk aan een zwaard en schild, nunchucks, gigantische hamers, vechtstokken, een zwaard met een pistool erin verborgen en alles daartussenin. Net zoals bijvoorbeeld Tekken is het een zogeheten ‘3D fighter’, wat inhoudt dat je niet alleen naar links en rechts kan lopen (zoals bij Street Fighter of Mortal Kombat), maar ook om elkaar heen kan bewegen. Dit verandert de dynamiek van het spel volledig.

Het eerste wat je aangeraden wordt te doen als je het spel opstart, is de ‘Libra of Souls’-modus. Hierin maak je je eigen personage. Door het wapen van een bestaand personage te kiezen neem je zijn speelstijl over, dus je kan niet je gehele eigen vechter maken, maar alleen het uiterlijk aanpassen. Vervolgens kan je ofwel een tutorial aangaan of een boel missies doorspelen.

Wat hierbij meteen opvalt, is hoe saai de presentatie van het verhaal en de missies is gedaan. Waar de NetherRealm-games (Mortal Kombat, Injustice), Street Fighter en Bandai Namco’s eigen Dragon Ball FighterZ allemaal voor een cinematische aanpak hebben gekozen, doet Soulcalibur VI dit helaas niet. Dialogen worden gepresenteerd met plaatjes en tekst (weliswaar ingesproken) en zijn eigenlijk ongelooflijk saai.

Maar goed, het verhaal zal nooit het belangrijkste onderdeel van een vechtspel worden en dat is ook nu niet het geval. Als je eenmaal de saaie dialogen voor lief neemt (of overslaat), kan je je gaan richten op de gameplay. En man o man, wat voelt die gameplay goed. De combat is enorm soepel en je voelt hoe de klappen van je wapen(s) aankomen.

Soulcalibur VI-gameplay

Soulcalibur VI heeft een aantal interessante gamesystemen die je kunt toepassen om een gevecht te winnen. Natuurlijk kun je zoals in elk vechtspel aanvallen, combo’s maken en verdedigen. Interessanter zijn de wat diepere systemen. Denk aan ‘Reverse Edge’, een vaardigheid om iemands aanval te counteren en als dit geblokkeerd wordt, kom je in een soort steen-papier-schaar-situatie terecht. Als je goed gokt, kan je tegenstander wat flinke klappen verwachten of krijg je soms zelfs de gelegenheid om een hele combo te starten. Vechtspellen draaien veel om het in het hoofd kruipen van je tegenstander en zijn zetten voorspellen, dus ‘Reverse Edge’ is hier een prachtige variatie op.

Dan heb je ook nog een ‘Soul-balk’ die je kunt vullen door aan te vallen of zelf geraakt te worden, vergelijkbaar met Street Fighter. Als deze genoeg gevuld is, heb je twee opties. Je kunt een ‘Soul Charge’ uitvoeren om het wapen van je personage (of in sommige gevallen je hele personage) tijdelijk te transformeren, of een ‘Critical Edge’ gebruiken, een speciale aanval die met flitsende animaties komt en waarmee je je vijand flink toetakelt. Dit is weer een interessant systeem, omdat de speler in het heetst van de strijd niet alleen moet kiezen of hij zijn balk wil spenderen, maar ook nog eens waaraan. Het brengt een extra laag van gameplay met zich mee die we graag terugzien in vechtspellen.

Soulcalibur VI Soul Charge

Nog iets dat erg belangrijk is in een fighting-game, is of de personages een beetje een eigen identiteit hebben. Soulcalibur VI slaagt hierin met vlag en wimpel. Alle vechtersbazen hebben niet alleen verschillende wapens, maar hele verschillende vechtstijlen. Het verschil tussen de tactische stijl van Geralt, de brute kracht van Astaroth, de snelle klappen van Maxi of het lange bereik van Killik kan niet groter zijn. Hierdoor kun je enorm veel plezier beleven aan het kiezen van een personage en te leren hoe jij het liefst gebruikmaakt van zijn of haar sterke kanten of hoe je compenseert voor de zwakkere aspecten.

Daar komt tegelijkertijd ook weer de kwaliteit van Bandai Namco om de hoek kijken. Het is voor nieuwkomers vaak lastig om een vechtspel te leren, maar in Soulcalibur VI zitten kleine gidsen (van makkelijk tot moeilijk) voor elk personage. Deze vertellen je iets over de speelstijl van een vechter en tips voor combo’s of welke knoppen te gebruiken voor bepaalde doeleinden. Het is wellicht een klein punt, maar kan een boel helpen voor de minder ervaren speler.

Geralt of Rivia, Soulcalibur VI winnen

Soulcalibur heeft altijd al … aparte gastrollen gehad. Denk aan Link, Darth Vader of Yoda. Deze keer is de beurt aan Geralt en hij past verrassend goed binnen het universum (een stuk beter dan de Star Wars-personages in Soulcalibur IV). Daarmee is hij niet zomaar een lollig gastpersonage, maar een waardige toevoeging. Het is leuk om zijn beroemde magische spreuken te gebruiken in een vechtspel, zonder dat dit buiten de toon valt.

Het enige aspect van dit zesde deel dat we nog weinig hebben kunnen testen, is het online spelen. Alhoewel we zeker weten dat de gameplay goed zal blijven werken, is het bij vechtspellen altijd maar de vraag hoe de netcode is (hoe soepel een potje verloopt, ook bij mindere internetverbindingen). Hier zullen we de komende weken achter moeten komen. Echter heeft Bandai Namco dit met Tekken 7 en ook Dragon Ball FighterZ wel goed voor elkaar gekregen, dus we hebben goede hoop.

Door een superstrakke gameplay met bijzonder interessante systemen en personages met een echt eigen identiteit, is Soulcalibur VI een waardig vervolg en laat het deze Gouden Eeuw van fighting-games nog wat meer schijnen. Nog nooit zijn er zoveel sterke titels geweest om uit te kiezen voor liefhebbers van het genre. Soulcalibur VI is de nieuwste toevoeging aan dit rijtje en mensen zullen nog lang kunnen genieten van deze titel. Alleen een wat spannendere manier van verhaalvertelling of interessantere singleplayermodi hadden het spel echt beter kunnen maken en vooral ook interessanter voor een wat breder publiek.

Soulcalibur VI is voor deze review gespeeld op PlayStation 4. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.