Red Dead Redemption 2
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Rockstar heeft zichzelf met Red Dead Redemption 2 wederom weten te overtreffen. Ze hebben hun tijd genomen en dit resulteert in een geweldige game waar je uren zoet mee zult zijn. Vrijwel alles klopt en is tot in de puntjes uitgewerkt. Het sterke verhaal zuigt je helemaal in de game en er is altijd wat te doen in de grote open wereld. Grafisch is de game in alle opzichten prachtig en doet het Wilde Westen alle eer aan.

Rockstar kennen we voornamelijk van de enorm populaire Grand Theft Auto-serie. Het laatste deel is GTA V en deze is inmiddels alweer vijf jaar oud, maar er zijn nog steeds ontwikkelteams bezig om nieuwe onderdelen aan GTA Online toe te voegen. Daarnaast is een ander team ook alweer een behoorlijke tijd met Red Dead Redemption 2. Het eerste deel werd bijzonder goed ontvangen en na lang wachten zijn de verwachtingen enorm hoog. Of ze erin zijn geslaagd om aan deze verwachtingen te voldoen, lees je in deze review.

Hoewel dit het tweede deel is, speelt het verhaal zich af voor het originele Red Dead Redemption uit 2010. Het is het jaar 1899 en je volgt de Van der Linde-bende waar Dutch van der Linde aan het roer staat. Naast onder andere John Marston, die we kennen uit het eerste deel, is Arthur Morgan een lid van deze bende. Morgan is tevens de hoofdrolspeler waarmee jij speelt.

Na een mislukte overval is de Van der Linde-bende op de vlucht en zijn ze in de koude bergen belandt. De mislukte overval wordt niet getoond en er wordt weinig over gesproken, maar het mag duidelijk zijn dat het iets is wat ze snel achter zich willen laten en dat ze opnieuw willen beginnen. Om te kunnen blijven vluchten zal de bende aan meer geld moeten zien te komen en dit gebeurt op allerlei manieren waarvan overvallen er één is. Nadat er een nieuw kamp is opgezet, krijg je de mogelijkheid om op pad te gaan en missies te selecteren.

Dat Rockstar in Red Dead Redemption 2 weer een grote open wereld zou neerzetten, was al bekend en dit is ook duidelijk merkbaar als je eenmaal aan het spelen bent. Na enkele uren spelen heb je pas een klein gedeelte gehad en staat er nog veel te wachten. Beginnend in het basiskamp krijg je enkele hoofdmissies waar je uit kunt kiezen. Door deze te volgen wordt er meer en meer van het verhaal verteld, maar dit vereist veel tijd. Dit komt onder andere door het langzamere speltempo en doordat je overal met je paard heen zult moeten reizen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om ‘snelreizen’ te gebruiken om je snel van het ene dorp naar het andere te verplaatsen. Het is wel mogelijk om later in het spel bijvoorbeeld de trein te gebruiken, zodat je niet alles per paard hoeft af te leggen.

Red Dead Redemption 2

Je paard is je beste vriend en deze vriendschap moet je onderhouden. Je dient je paard goed te verzorgen om een betere band te krijgen. Dit doe je onder andere door hem te voeren, te borstelen en zo af en toe een vriendelijk klopje te geven. Wanneer je een sterke band hebt met je paard zal deze minder snel schrikken en steigeren wanneer er bijvoorbeeld roofdieren op je af komen. Je bent dus veel op pad en dit is iets waar wellicht niet iedereen op zit te wachten. Toch is het niet storend, gezien je tijdens je wandelingen kunt genieten van de prachtige omgevingen, maar ook veel nevenmissies kunt oppikken.

Deze extra missies zijn vaak eenvoudig uit te voeren en nemen niet veel tijd in beslag. Desondanks bieden ze een leuke afwisseling en enkelen zorgen voor nieuwe contacten voor toekomstige missies. Het is daarnaast ook mogelijk om eens lekker te gaan jagen om zo brood op de plank te brengen. Er zijn namelijk talloze soorten dieren aanwezig die je ook kunt villen om hun huid te verkijgen om deze weer te verkopen Of je pakt het vlees dat je simpelweg inlevert bij de slager die er vervolgens een lekkere brij van weet te koken. Vrijwel alle ingrediënten die te verkrijgen zijn in de flora en de fauna zijn te gebruiken om specifieke items te maken die je vervolgens kunt gebruiken tijdens je missies of het jagen. Wanneer je geen zin hebt om op zoek te gaan naar deze kruiden, dieren en andere ingrediënten, kun je ze ook kopen in de winkel. Al zul je hier wel voor moeten sparen of je berooft wat mensen als een echte outlaw. Middels je ‘Eagle Eye’ is het mogelijk om sporen van dieren te ontdekken om er vervolgens je prooi van te maken. Het jagen is een groot en uitgebreid onderdeel in Red Dead Redemption 2 waar je meer tijd in kwijt zult raken dan je in eerste instantie zult denken.

Red Dead Redemption 2

Vergeet niet dat er naast gevaarlijke dieren ook andere gevaren zijn. Zo zijn de schietgrage outlaws tot de tanden bewapend en gaan geen enkel gevecht uit de weg. Wanneer je wordt belaagd door meerdere vijanden is het van belang dat je voldoende schuilt achter alles wat maar voor handen is. De wapens uit het Wilde Westen zijn niet gemaakt om snel te schieten en moeten regelmatig worden herladen. Het is daarbij dus niet verstandig om in een open veld te staan. Het schuilen gaat eenvoudig en is effectief, maar af en toe werkt de besturing niet helemaal mee. Zo komt het weleens voor dat je vanuit je schuilpositie wilt weglopen, maar dat dit wat moeilijker gaat of dat je juist over een kist heen springt in plaats van erachter gaat zitten. Gelukkig gebeurt dit niet al te vaak en zijn er tot dusver nog geen gevaarlijke situaties uit voortgekomen. Net als in het vorige deel is ook in Red Dead Redemption 2 de ‘Dead Eye’ weer toegevoegd. Wanneer dit wordt geactiveerd beweegt alles in slowmotion en heb je even de tijd om goed te mikken op alles wat je pad kruist. Wanneer de Dead Eye stopt, schiet je alles in een vloeiende beweging aan gort.

Red Dead Redemption 2

Grafisch gezien ziet Red Dead Redemption 2 er adembenemend uit. De prachtige gebieden hebben allemaal hun karakteristieke eigenschappen. Zo beweeg je langzamer in de diepe sneeuw in de bergen en krijg je echt het gevoel dat het bijzonder koud is. Ook de personages zien er levensecht uit en de cutscènes zien eruit alsof ze zo uit een western film zijn geknipt. Dit zorgt tevens voor een algehele filmische ervaring waar je in gezogen wordt. Er is duidelijk ook veel aandacht besteedt aan de personages. De verschillende dialecten en houdingen bezorgt ze een uniek karakter zoals we die in de realiteit ook tegenkomen.

De grote open wereld zit barstensvol details en kan worden doorkruist zonder enig laadscherm. We hebben tot dusver ook nog geen enkele glitch of bug gezien zoals bijvoorbeeld personages die in elkaar verdwijnen of iemand die door de grond zakt. Voor een grote open wereld-game is dit zeker noemenswaardig.

Red Dead Redemption 2

De gameplay is wel wat trager dan dat we gewend zijn van bijvoorbeeld GTA V. De pistolen schieten trager, Arthur Morgan beweegt langzamer en alles wat er om je heen gebeurt gaat gestaag. Dit heeft ook wel iets bijzonders en past ook echt bij dit genre. Het is daarbij ook geen game die je even vlug wilt spelen op een maandagavond, maar juist op een luie zondagmiddag wanneer je er eens goed voor kunt gaan zitten en kunt genieten van al het moois wat Red Dead Redemption 2 je te bieden heeft.

Gespeeld op PlayStation 4. Verkrijgbaar op PlayStation 4 en Xbox One.