Recensie: Grand Theft Auto V (PlayStation 4 & Xbox One)
Dirk H. Wolthuis
Dirk H. Wolthuis

Grand Theft Auto V is nog steeds de parel die het vorig jaar was. Het spel biedt ontzettend veel speelplezier en de online-modus is een onuitputtelijk bron aan content. Soms bezwijkt het spel onder de hoeveelheid die het biedt en is daardoor met vlagen ontoegankelijk en onoverzichtelijk. Toch is GTA V één van de meest complete spellen en is bovendien erg leuk.

Vorig jaar had ik het genoegen Grand Theft Auto V te mogen recenseren voor onze prestigieuze site. Ik gaf het spel het oordeel ‘Uitmuntend’, voornamelijk omdat het spel een levensechte wereld neerzette; iets waarin andere spellen te kort schieten. Nu is het spel voor het eerst verschenen op de huidige generatie spelcomputers. Het spel is nagenoeg identiek aan zijn wederhelft, welke vorig jaar verscheen op de Xbox 360 en PlayStation 3. De grote nieuwe feature is het first-person-perspectief waarin je de wereld van GTA V kunt verkennen.

De first-person-mode doet de levensechte wereld van Grand Theft Auto V eer aan. Door het spel door de ogen van de hoofdpersonages te spelen komt deze wereld realistischer over dan voorheen. Uiteraard helpt het uitgebreidere grafische vermogen van de Xbox One en PlayStation 4 ook mee om het spel te voorzien nog levensechtere content. Toch levert het nieuwe perspectief ook problemen. Wanneer je het verhaal van GTA V al eens gespeeld hebt, valt het de tweede keer des te meer op hoe afstandelijk en absurd de personages het spel zijn. Waar ik in mijn recensie van vorig jaar het verhaal nog een verbetering noemde in vergelijking met Grand Theft Auto IV, vallen de gebreken van het verhaal des te meer op tijdens de tweede doorloop. Je kunt je als speler absoluut niet identificeren met de meeste personages uit het spel en het is moeilijk aan jezelf uit leggen waarom het verantwoord is om acht mensen te overrijden naar een missie waar je vervolgens iemand moet redden.

Dat gezegd hebbende, Los Santos biedt veel meer dan het magere verhaal van Trevor, Michael en Franklin. Het spel zit boordevol side-missies die vaak zeer vermakelijk zijn. Daarnaast biedt de multiplayer-modus ook veel uitzicht op vermaakt. Omdat de wereld zó kolossaal is ben je snel het overzicht kwijt en voel je je vaak overdonderd door de vele mogelijkheden. Voornamelijk in de multiplayer-modus is dit probleem duidelijk aanwezig, vaak word je in de grote open wereld neergezet en zul je zelf moeten uitzoeken wat hier nu precies te doen is.

Een ander kritiekpunt met betrekking tot de multiplayer zijn de laadtijden. Het is niet gek dat het initieel laden van Grand Theft Auto V veel tijd in beslag neemt, je krijgt er tenslotte een gehele stad voor terug welke je kunt verkennen zonder haperingen. Vervelender zijn de laadtijden tijdens het wisselen tussen de online-activiteiten en de overkoepelende wereld. Mocht je bijvoorbeeld met vervelende wegpiraten in een race zijn beland biedt GTA V geen menu om naar terug te gaan en een ander spel te zoeken. Je zult eerst terug moeten naar het overkoepelende spel om vervolgens het opnieuw te proberen.

Maar als de online-modus van GTA V werkt, is het bijna magisch. De mogelijkheden zijn ontelbaar en spelers voegen dagelijks nieuwe en creatieve missies aan het spel toe. Vaak is het enige limiet van het spelplezier de creativiteit van de spelers. Het spel staat na een jaar nog steeds als een huis en is voor degene die hem nog niet gespeeld heeft een absolute aanrader. Ben je benieuwd wat de gameplay van Grand Theft Auto V zo speciaal maakt? Lees dan vooral de a href=”http://www.nwtv.nl/61877/recensie-grand-theft-auto-v/” target=”_blank”>eerder verschenen recensie of bekijk de onderstaande aflevering van Hypecheck.