Preview: Hitman 2

Britt Luttik, 07 november 2018
Profiel
Hitman 2 is een game die de speler uitdaagt een moordmissie van een heel andere kant te benaderen. Er wordt behoorlijk veel planning en strategie gevraagd, maar het resultaat mag er dan ook zijn.

Met nog maar iets meer dan een weekje te gaan, komt de release van Hitman 2 steeds dichterbij. Afgelopen augustus gingen we alvast aan de slag met een missie in Miami. Nu reizen we verder naar Columbia, met een maar liefst drie nieuwe doelwitten. Onze ervaringen erover lees je in deze preview.

We kennen Hitman van zowel de games als de twee verfilmingen die erover gemaakt zijn en allen hebben één ding gemeen: de kale man in het pak die geluidloos zijn vijanden uitschakelt. Niet zo gek dat de serie zo goed aanslaat; onze protagonist lijkt namelijk onoverwinnelijk en kent geen genade of zwakte. Zo ook tijdens onze missie in een dorpje in Colombia. Toevallig komen we aan tijdens een speciale gelegenheid waarop alle drie de doelwitten aanwezig zijn. Natuurlijk worden ze zwaar bewaakt door een privé-leger, maar dat is voor onze Agent 47 geen probleem, want er zijn talloze mogelijkheden om te werk te gaan.

Natuurlijk zou de meest voor de hand liggende manier zijn om met brute kracht naar binnen te breken en iedereen neer te schieten. Echter leert de game je dit al vrij snel af: het gaat er juist om dat je dit op een zo geruisloos mogelijke manier doet. Om je een beetje op weg te helpen, zijn er enkele kleinere verhalen die indirect helpen om binnen te komen in het gebied van een van de doelwitten. Zo zul je in een lokaal café een bekende tattoo-artiest vinden die een opdracht moet doen bij een grote drugsbaas, die jij weer om zeep moet helpen. Dat betekent dat het aan jou is om je te vermommen als de artiest, maar de vraag is vooral hoe. Kies je ervoor om hem te vergiftigen of wurg je hem terwijl de elektriciteit gesaboteerd is? In Hitman 2 worden al deze keuzes aan de speler over gelaten. Daardoor heb je enorm veel vrijheid, maar tegelijkertijd vraagt dit behoorlijk wat planning en strategie.

In theorie klinkt het allemaal vrij simpel, maar de praktijk bewijst toch iets anders. Overal lopen er volgelingen en huurmoordenaars die je nauwlettend in het oog houden. In sommige gebieden ben je niet zomaar welkom en wanneer je zo’n gebied toch betreedt, zullen de hulpjes achter je aan gaan. Dat betekent dat Agent 47 zijn vermomming zal moeten veranderen en dus opnieuw iemand om zeep moet helpen om zo zijn identiteit te stelen. Gelukkig zijn er meer dan genoeg manieren om de vijanden af te leiden of iemand zodanig om te brengen dat het een ongeluk lijkt.

Al deze mogelijkheden zal niet iedere speler aanspreken, omdat niet alles meteen voor de hand ligt. Zo is het mogelijk om als hippie vermomd met drugs naar binnen te sluipen, maar moet je eerst iets repareren. Daarvoor heb je lijm nodig, maar je mag zelf uitzoeken waar je dit vandaan kunt halen. Dit soort kleine zaken zorgen ervoor dat het je soms bezig bent met irrelevante details van de missie. Ook zit de game nog redelijk vol met bugs die ervoor zorgen dat progressie soms verstoord wordt. We hopen dan ook dat dit bij de release allemaal verdwenen is.

Uiteindelijk draait het allemaal om het doden van je doelwit, maar ook dit gaat op verschillende manieren. Uiteraard is er de klassieke vorm van wurgen of neerschieten, maar Hitman 2 geeft de speler voldoende ruimte om ook met creatieve methodes te komen. Doordat de game zo veel mogelijkheden en ruimte geeft, is het zeker de moeite waard om bepaalde missies nogmaals te spelen en op een andere manier aan te pakken. Hitman 2 blijft wel een uitdagende game voor de speler die gewend is alles voorgekauwd te krijgen, hier zal je namelijk echt zelf alles moeten plannen. Gelukkig helpen de kleinere verhalen je op weg naar je missie. Doordat alles zo in details uitgewerkt is, zijn sommige onderdelen van een missie maar een beetje relevant. Dit is iets wat je kunt waarderen of juist niet. Spelers die veel voldoening uit het vorige deel haalden, zullen dit wederom doen in Hitman 2.