Valiant Hearts: The Great War
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Ubisoft weet met Valiant Hearts: The Great War een leuke combinatie te brengen door het intrigerende verhaal van de Eerste Wereldoorlog te combineren met puzzels. Daarmee worden ook nog eens verschillende verhaallijnen verteld, die tot op het einde blijven boeien. Af en toe zijn de puzzels wat voor de hand liggend en zijn de extra voorwerpen onnodig lastig te vinden, maar desondanks blijf je maar doorspelen met deze verrassend leuke en informatieve game.

Als je de combinatie Eerste Wereldoorlog en game gebruikt, dan denk je al gauw aan spellen als Call of Duty of Battlefield. Toch heeft Ubisoft het op een andere manier in een game weten te verwerken met Valiant Hearts: The Great War. Het is geen shooter, wat je misschien wel zou verwachten in dit genre, maar een puzzelgame.

In Valiant Hearts: The Great War volgen we de verhaallijnen van vier verschillende personages. Ze lijken op het eerste oog allemaal los van elkaar te staan, maar komen uiteindelijk dichter bij elkaar en hebben allemaal wel een overlapping met elkaar. Als speler volg je de Frans boer Emile en zijn dochter wie smoorverliefd is op de Duitse Karl. Daarnaast komt er ook nog de Amerikaan Freddie kijken en Anna, een hospik die enkel haar vader terug wil vinden. Eigenlijk zijn er vijf personages, want je kan ook nog spelen met Walt, een Dobermann Pinscher die je opdrachten kunt laten uitvoeren.

Vanuit de verschillende personages worden de fictieve verhalen verteld, maar met een realistische insteek. We hebben allemaal gehoord van de Eerste Wereldoorlog en vele zullen ook in grote lijnen wel weten wat er allemaal speelde tussen de verschillende landen. Mocht je dit nu interessant vinden of je eens willen verdiepen zonder talloze Wikipedia-pagina’s te lezen, dan kun je ook aan de slag met deze game.

Door de de verhaallijnen en de levels krijg je namelijk de mogelijkheid om je eens goed in te lezen over deze vreselijke gebeurtenissen, die zich inmiddels ruim 100 jaar geleden hebben afgespeeld. Dit wordt gedaan op basis van brieven, foto’s en verschillende informatiebronnen. Ze beginnen bij het begin op 28 juli 1914, wat bekend staat als het begin van de Eerste Wereldoorlog. De game bestaat uit verschillende levels die je moet zien te voltooien door het oplossen van puzzels. Dit kunnen vrij eenvoudige dingen zijn, zoals het gooien van een granaat om een rotsblok op te blazen, om zo verder te kunnen.

Gaandeweg worden de uitdagingen moeilijker en dien je wat meer na te denken over wat je moet doen. Helaas zijn het geen echte breinbrekers, maar leuk genoeg om er niet te snel op uitgekeken te raken. Dit in combinatie met het samenspel tussen de verschillende personages en het intrigerende verhaal zorgt het er voor dat je wilt blijven spelen en verder wilt gaan.

Valiant Hearts: The Great War

De gekozen graphics zijn vrij apart. De complete game is in een cartoon-achtige stijl getekend en bestaat ook uit enkele cutscenes. Hoewel je dit niet gauw zou verwachten bij een game over de Eerste Wereldoorlog, past dit er bijzonder goed bij. Valiant Hearts: The Great War is een 2D-sidescroller. Dit houdt in dat je enkel naar links en naar rechts zult lopen met je personage. Deze gameplay werkt erg goed en de knopbediening is kinderlijk eenvoudig. Ook de samenwerking tussen meerdere personages werkt vlekkeloos en voegt een extra dimensie aan de puzzels toe omdat je niet zonder elkaar kunt.

Valiant Hearts: The Great War

Hoewel er vrijwel niet gesproken wordt in de game is het toch goed te volgen. De verschillende spelers mompelen wat, maar zijn niet echt verstaanbaar. Toch is altijd duidelijk wat er bedoeld wordt of wat er aan de hand is. Naast het halen van de levels is het ook mogelijk om verschillende historische voorwerpen te vinden. Deze extra’s zitten overal verstopt in de levels en het is een leuke uitdaging om ze allemaal te verzamelen. Het enige nadeel hiervan is dat ze niet altijd goed zichtbaar zijn. Af en toe moet je er een kast voor openen, maar soms liggen ze ook gewoon op de grond. Het komt echter regelmatig voor dat er een voorwerp in de hoek van een ruimte ligt die je niet kunt zien. Je raapt hem dan per ongeluk op door op de juiste knop te drukken. Gelukkig is dit een van de weinige kanttekeningen aan de game en bezorgt Ubisoft voor een klein bedrag een verrassend leuke puzzelgame en een gratis geschiedenisles.

Valiant Hearts: The Great War is voor deze review gespeeld op Nintendo Switch. De game is beschikbaar voor Android, iOS, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.