Mutant Year Zero: Road to Eden
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Mutant Year Zero: Road to Eden scoort punten met zijn duistere looks, sfeervolle omgevingen en unieke personages. Tevens is er genoeg variatie om je wel even zoet te houden. Helaas zorgen de te moeilijke gevechten vaak voor een gevoel van frustratie.

Ver in de toekomst is de aarde verwoest door klimaatverandering, nucleaire oorlogen en een medogenloze ziekte. De enige overlevenden zijn mutants, mensen en dieren met allerlei mutaties die samenleven op de enige overgebleven veilige haven: de Ark. Daaromheen ligt de Zone, een verwoeste wildernis waar vele vijandelijke wezens wonen. De enige mutants die buiten de Ark durven te komen, zijn stalkers. Een van hen is ervan overtuigd dat er een paradijs bestaat genaamd Eden. Het is de bedoeling dat jij uit gaat vinden of deze plek echt bestaat. Dit is het verhaal van Mutant Year Zero: Road to Eden, maar blijkt dit een goede setting voor een leuke game?

mutant year zero; road to eden

Jij hebt de leiding over een eenheid aan stalkers. Je begint met twee gemuteerde wezens, een varken en een eend genaamd Bormin en Dux. Beide hebben veel karakter en hun eigen visie over de wereld. Door het spel heen zul je andere stalkers bij je team voegen, allen zijn uniek en interessant. Met jouw team verken je de Zone, die bestaat uit een paar steden, verwilderde wegen, mooie bossen en nog veel meer omgevingen. Alles ziet er mooi en gevarieerd uit: doordat het vaak donkere omgevingen betreft, hangt er altijd een spannend sfeertje dat goed aanvoelt.

De gameplay van Mutant Year Zero: Road to Eden bestaat uit verkennen, sluipen en vechten. Tijdens het verkennen kun je de omgevingen afspeuren naar bruikbare onderdelen, wapens, uitrustingen en voorwerpen. Zodra je een groepje vijanden tegenkomt, wat vaak zal zijn, doe je je zaklamp uit en ga je in sluipmodus. Dan is het taak om ongezien een goede positie te zoeken alvorens je begint met het gevecht.

Zodra je zover bent. kun je je eerste schot lossen. Er wordt vanaf het begin aangeraden om eerst de zwakke, patrouillerende vijanden uit te schakelen middels geluidloze wapens. Dit is zeker aan te raden aangezien er dan minder weerstand zal zijn tijdens het grote gevecht. Alles gebeurt turn-based zoals we dat kennen uit de XCOMserie: ieder personage krijgt een beurt waarin hij of zij twee acties kan uitvoeren zoals lopen, schieten, herladen enzovoort. De gevechten zijn leuk en vragen flink wat tactiek, maar brengen ook een behoorlijk nadeel met zich mee.

mutant year zero; road to eden

Wij speelden namelijk op de ‘normal’-moeilijkheidsgraad, de middelste van drie mogelijkheden. Op dit niveau werden de gevechten al heel snel erg moeilijk. Dat geluidloos uitschakelen waar we het eerder over hadden, werd vrijwel onmogelijk. Dit omdat je een vijand moet uitschakelen voordat zijn beurt begint, anders waarschuwt hij zijn vrienden. Maar vijanden hebben zoveel levenspunten, dat dit bijna niet te doen was. De gevechten die dan uitbreken, zijn heel lastig te winnen. Met veel pijn en moeite lukt het uiteindelijk wel, maar dan ben je wel door al je granaten en dergelijke heen. Op de makkelijkste moeilijkheidsgraad was dit iets minder, maar het bleef een probleem.

Je kunt als oplossing een van de paar zijwegen op de map nemen, daar zul je misschien net iets minder sterke vijanden tegenkomen, waarbij je toch nog steeds tegen hetzelfde probleem aanloopt. Deze zijwegen bieden wel wat leuke variatie om even van het hoofdverhaal af te wijken en leveren vaak een beloning op zoals een nieuw wapen. Tevens kun je ervaringspunten verzamelen om in level te stijgen, waardoor je nieuwe krachten ontgrendelt. Als de actie je even te veel is, kun je op ieder moment terugkeren naar de Ark. Daar heb je rustig de tijd om spullen te kopen, bonussen vrij te spelen en wapens te upgraden. Dit zijn allemaal dingen die wat leuke variatie toevoegen en je laten blijven spelen.

Mutant Year Zero: Road to Eden is een mooie, sfeervolle game met zijn eigen stijltje. De mutanten waarmee je speelt hebben unieke persoonlijkheden en dat levert leuke dialogen op. Door upgrades, vaardigheden en verschillende zijwegen om te nemen, blijft het spel gevarieerd. Helaas is hetgene waar je het meest mee bezig zult zijn, het vechten, vrij frustrerend door de te sterke vijanden die vaak oneerlijk voelen.

Voor deze review speelden wij Mutant Year Zero: Road to Eden op pc. Het spel is beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.