Guacamelee! 2 Switch-versie

Guacamelee! 2 is een hartstikke toffe platformer en de Switch-versie doet niets onder voor de PlayStation 4-versie. Mocht je het spel al hebben op een ander platform, dan is er weinig reden om deze versie aan te schaffen. Tenzij je natuurlijk graag in de bus of trein wilt spelen.

Guacamelee! 2 is een zogenaamde Metroidvania, een samenstelling van Metroid en Castlevenia, en het vervolg op het in 2013 uitgebrachte Guacamelee!. In augustus van dit jaar verscheen het spel al voor de PlayStation 4 en schreef Joost een uitgebreide review van die versie. Eerder deze maand kwam ook de Switch-versie van deze game uit en wij vroegen ons af of Guacamelee! 2 geschikt is voor de handheld-console van Nintendo.

Guacamelee! 2 is een platformer en draait om de luchador (Mexicaanse worstelaar) Juan Aguacate. Juan is al een tijdje gestopt met de sport en zijn typische worstelmasker heeft hij ingeruild voor een prachtig bierbuikje. Inmiddels heeft hij ook een mooi gezin en geniet hij met volle teugen van zijn pensioen. Maar op een dag komt zijn oude meester, Uay Chivo, opdagen en vertelt hem dat de Mexiverse, een universum vol kippen, worstelaars en kippen, in groot gevaar is. Natuurlijk is er maar één persoon die dat kan voorkomen en laat dat nou net Juan Aguacate zijn.

Zoals eerder vermeld, heeft Juan niet meer het fysiek van een aantal jaar geleden en zijn zijn superkrachten ook verloren gegaan. In het begin beschik je alleen maar over de mogelijkheid om te springen en slaan. Gelukkig zorgt het avontuur ervoor dat onze protagonist weer langzaam in vorm komt en daarmee ook gaat beschikken over een groter arsenaal aan moves. Hierdoor nemen de mogelijkheden flink toe en zijn platformen die je eerder niet kon bereiken ineens een eitje geworden. Het spel doet in best wel wat gevallen denken aan Ori and the Blind Forrest en dat kun je alleen maar opvatten als een compliment. De besturing is namelijk ook hier enorm soepel en, met uitzondering van draaien tijdens gevechten, geeft het je altijd het gevoel dat je de volledige controle over Juan hebt. Naast de bijna perfecte besturing kun je het ook met Ori vergelijken vanwege de oplopende moeilijkheidsgraad. Het begint als een simpele platformer, maar al vrij snel zul je razendsnelle combinaties moeten maken om verder te komen in je missie.

Zoals we eerder in onze PlayStation 4-review hebben opgemerkt, is dit deel een stuk meer lineair dan het eerste deel. Dat is voor terugkerende spelers misschien een gemiste kans, maar voor nieuwkomers misschien zelfs wel een voordeel. Het zorgt ervoor dat je je kunt richten op het verhaal en de gameplay en geen tijd kwijt bent aan het zoeken naar het juiste pad. Het verhaal stelt misschien niet zo heel veel voor, maar de manier van vertellen is best aardig, zeker omdat het wordt ondersteund door de nodige flauwe grappen. Gelukkig zijn er nog ontwikkelaars die in deze tijd dit soort flauwe stereotypes durven te verwerken in hun games.

De meeste spellen die voor de Nintendo Switch verschijnen, moeten flink wat concessies doen wat betreft het grafische gedeelte. De cartoon-stijl van Guacamelee! 2 zorgt ervoor dat het in dit geval niet van toepassing is. De hardware van de Nintendo Switch heeft geen enkele moeite om het spel weer te geven. Het ziet er dus hartstikke goed uit, zelfs wanneer je het op de tv speelt. Maar deze versie van Guacamelee! 2 komt waarschijnlijk beter tot zijn recht in handheld-modus, want dat is toch de manier waarop de Switch het meest gebruikt wordt.

Guacamelee! 2 is een zeer leuke game voor weinig geld. De Switch-versie doet weinig onder voor die van de PlayStation 4. Mocht je de game al in je bezit hebben, dan heeft het weinig zin om het nog een keer aan te schaffen. Ben je echter opzoek naar een toffe platformer voor de Switch, dan is Guacamelee! 2 zeker het overwegen waard. De soepele besturing, toffe graphics en lekker flauwe grappen zorgen voor een geslaagd vervolg op het origineel.

Guacamelee! 2 is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.