Hitman HD Enhanced Collection

De Hitman HD Enhanced Collection bevat twee verschillende spellen: Hitman: Absolution en Hitman: Blood Money. Die laatste komt nog uit de tijd van de PlayStation 2 en dat is te merken ook, zowel het grafische gedeelte als gameplay doen denken aan vroeger. Hitman: Absolution is nog steeds de moeite waard en ziet er, met uitzondering van de cutscenes, best goed uit. De prijs van € 59,99 is alleen wel wat hoog, dus het is misschien beter om te wachten op een aanbieding.

Het opnieuw uitbrengen van oude titels is populair bij uitgevers; het is namelijk een mooie manier om met niet al te veel moeite weer flink wat geld te verdienen. Warner Bros. heeft dit onlangs gedaan met de LEGO Harry Potter Collection voor de Xbox One en Nintendo Switch en nu brengen ze een tweetal Hitman-games naar de PlayStation 4 en Xbox One. Hitman HD Enhanced Collection bevat verbeterde uitgaves van Hitman: Blood Money en Hitman: Absolution. Het eerste spel verscheen oorspronkelijk in 2006 voor de PlayStation 2 en Hitman: Absolution was te spelen op de consoles van de vorige generatie. Is het de moeite om deze digitale collectie aan te schaffen voor de PlayStation 4 of Xbox One?

Hitman HD Enhanced Collection

Ook als je de Hitman-spellen nog nooit gespeeld hebt, heb je vast wel eens gehoord van Agent 47, de hoofdrolspeler in deze gamereeks. Agent 47 is, je zult het bijna niet geloven, een huurmoordenaar. Beide spellen kennen hun eigen verhaal dat verteld wordt door middel van cutscenes en dialogen tijdens het spelen. De verhalen zijn leuk genoeg om niet door te klikken, maar de cutscenes zijn van een dermate lage kwaliteit dat je soms wel op het punt staat dat toch te doen. Vooral wanneer er een scène voorbijkomt waar veel zwart aan te pas komt, is de hoge mate van compressie overduidelijk aanwezig. Als dit alleen bij Hitman: Blood Money het geval zou zijn, was dit nog te verklaren door de hoge leeftijd. Helaas heeft ook Hitman: Absolution te maken met dit euvel en dat was niet nodig geweest aangezien het alleen digitaal is te krijgen en schijfruimte geen probleem zou moeten zijn.

Nu draaien de Hitman-games natuurlijk niet alleen om het verhaal, maar vooral om de gameplay. Door middel van sluipen, klimmen, rennen, vermommen, afluisteren, schieten et cetera moet je proberen om je missie te halen. Het leuke van Hitman is dat dit op verschillende manieren kan. Je kunt ervoor kiezen om zoveel mogelijk in het donker te blijven en je vijanden in alle stilte uit te schakelen, of je kunt een meer directe aanpak hanteren. Het is helemaal aan jezelf hoe je het speelt. Natuurlijk bepaalt de moeilijkheidsgraad ook een beetje op welke manier je iets moet aanpakken. Hoe moeilijker het is, hoe voorzichtiger je moet zijn. Het zorgt er in ieder geval voor dat meeste gamers aan de slag kunnen met Agent 47.

Hitman: Absolution was en is nog steeds goed spel. Deze versie ziet er net weer een stukje beter uit en kan doorgaan voor een game van deze generatie. Het is een stukje toegankelijker dan Hitman: Blood Money, omdat het wat eenvoudiger is. Deze game voegt ook ‘instinct mode’ toe aan de vaardigheden van Agent 47. Hiermee kun je dwars door muren en deuren heen kijken. Dit is heel erg handig voor het maken van een plan van aanpak. Hitman: Blood Money kent dit dus niet en dat voelt als een gemis. Natuurlijk zat dit niet in de oorspronkelijke game en het is dus logisch dat het niet aanwezig is, maar het draagt bij aan het gevoel dat Blood Money eigenlijk net iets te oud is.

Wat ook niet meehelpt, is de besturing en het camerawerk. Het voelt en speelt allemaal als een game uit 2006. Het lijkt erop dat alleen het grafische gedeelte is aangepakt. Natuurlijk ziet het er beter uit dan de PlayStation 2-versie, maar het oogt nog steeds niet als een game van deze of zelfs vorige generatie. Daarom is Hitman: Blood Money waarschijnlijk alleen echt leuk voor mensen die het vroeger hebben gespeeld of voor enorme fans van de reeks.

Eigenlijk is alleen Hitman: Absolution de moeite waard om te spelen. Het ziet er nog weer wat mooier uit dan op de Xbox 360 en de PlayStation 3. Ook de gameplay blijft overeind en doet veel denken aan de laatste twee Hitman-games. Hitman: Blood Money is overduidelijk een oude game en daar kan zelfs deze iets mooiere versie niets aan doen. Het zorgt ervoor dat de Hitman HD Enhanced Collection eigenlijk een vrij dure manier is om Hitman: Absolution te spelen. Voor echte fans van de franchise is deze collectie misschien de moeite waard, maar voor de rest is het misschien beter om even te wachten op een leuke aanbieding.