Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr’s Journey

Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr's Journey geeft je de mooiste versie van een van de beste Mario & Luigi-games die er is. Wanneer je de DS-versie al in je bezit hebt, is er naast Bowser Jr's Journey niet veel nieuws onder de zon. Maar mocht je het nog niet gespeeld hebben, dan is het een must-have wanneer je een Nintendo 3DS bezit.

Nintendo heeft erg veel succes met de Switch, maar het is niet de enige console die ze op dit moment hebben. De Nintendo 3DS/2DS heeft dan misschien zijn beste tijd gehad, het apparaat is nog niet vergeten. Nog niet zo lang geleden werd nog een port uitgebracht van Luigi’s Mansion, een game die oorspronkelijk verscheen voor de GameCube. En daar blijft het niet bij, want ditmaal komt het Japanse bedrijf met een verbeterde versie van Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story, een spel dat uitkwam op de Nintendo DS. Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr’s Journey biedt daarnaast ook nog een nieuw avontuur in de vorm van Bowser Jr’s Journey. Is dit avontuur van de twee broers een reden om de handheld van de plank te halen of kun je het rustig overslaan?

Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr's Journey, Mario & Luigi-games

Mushroom Kingdom is in gevaar. De gemene schurk Fawful weet Bowser voor de gek te houden en laat hem een vreemde paddenstoel eten. Deze zorgt ervoor dat Bowser verandert in een soort stofzuiger die alles en iedereen binnen bereik opzuigt. Mario, Luigi, Peach, Starlow en nog een aantal andere vrienden komen terecht in het lichaam van Bowser. Het is aan Mario en zijn broer Luigi om een weg naar buiten te vinden.

Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story is geen platformer, zoals de meeste games met Mario in de hoofdrol. Dit spel valt in het RPG-genre en bevat daarnaast de nodige puzzels en platform-elementen. De gevechten zijn turn-based, maar wees niet bang; het vechtsysteem is niet al te ingewikkeld en wordt je op een hele duidelijk manier uitgelegd. Je hebt meerdere aanvallen tot je beschikking en naarmate het spel vordert, krijg je meerdere opties om je vijanden te verslaan. Met de verschillende gevechten kun je punten verdienen en wanneer je er genoeg hebt, ga je een level omhoog. Ook kun je zelf nog extra punten toekennen aan een bepaalde vaardigheid, bijvoorbeeld meer kracht of uithoudingsvermogen. Ook je kleding kun je zelf kiezen en die heeft weer invloed op de sterkte van verschillende vaardigheden. Het is in de kern dus een echte RPG, maar het mooie is dat het niet supercomplex is. Hierdoor is het erg toegankelijk voor spelers die niet zoveel ervaring hebben met het genre.

Wat dit spel ook leuk maakt, is het feit dat je niet alleen maar met Mario en Luigi speelt, maar ook met Bowser. De twee broers zijn er vooral om Bowser te ondersteunen. Zo moeten ze te hulp schieten wanneer de slechterik iets moet doen dat veel kracht vereist. Ook kunnen ze helpen bij het verslaan van bepaalde vijanden. Het biedt leuke afwisseling ten opzichte van eerdere Mario & Luigi-games en dat zorgt er ook voor dat het niet snel saai wordt.

Naast de aantrekkelijke gameplay is ook het verhaal de moeite waard. Het bevat zeer veel humor en je bent steeds benieuwd hoe het verder gaat. Nieuw aan deze versie is de mogelijkheid om het verhaal door te spoelen, maar als dit de eerste keer is dat je het speelt, zul je daar maar weinig gebruik van maken. Het spel heeft ook een flinke grafische update gehad en dat laat zien dat de Nintendo 3DS nog best mee kan. Vooral de vele kleuren maken er een aantrekkelijk geheel van.

Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr's Journey

Bowser Jr’s Journey is een compleet nieuw verhaal met de zoon van Bowser in de hoofdrol. Het speelt zich gelijktijdig af met het hoofdverhaal en vult hier en daar wat gaten. Het bevat gelukkig dezelfde humor als Bowser’s Inside Story, maar wat betreft gameplay is het helemaal niet hetzelfde. Bowser Jr’s Journey draait om gevechten en ditmaal is het niet turn-based. Voorafgaand aan een gevecht kies je een team van verschillende type personages. Er zijn in totaal drie verschillend types: melee, ranged en flying. Het maakt gebruik van hetzelfde principe als steen, papier, schaar. Melee is sterker dan ranged, ranged sterker dan flying en flying sterker dan melee. Je kunt voor het gevecht van start gaat de formatie van je tegenstander zien en hier je eigen team op aanpassen. Het gevecht zelf gaat automatisch en je hoeft alleen zelf iets te doen bij een speciale aanval. Het is dus vooral een tactisch iets en lijkt helemaal niet op de gevechten uit Bowser’s Inside Story. Het is vooral leuk om een korte tijd te doen en niet uren achter elkaar, want dan heb je kans dat het wat repetitief gaat worden. Al met al is het een leuke kleine uitbreiding, maar niet een reden om deze game aan te schaffen.

Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr’s Journey is een mooie manier om een van de beste Mario & Luigi-games te spelen. De vernieuwingen zijn wel minimaal, dus wanneer je het spel al eens gespeeld hebt, kun je deze versie rustig overslaan. Bowser Jr’s Journey biedt een leuk nieuw verhaal, maar de gameplay kan op een gegeven moment wat repetitief aanvoelen. Mocht je Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story nog nooit gedaan hebben, dan is nu het moment om deze toffe game aan te schaffen.