Razer Nari Ultimate
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De Razer Nari Ultimate is wederom een fantastische headset uit het assortiment van Razer. Deze headset onderscheidt zich van de concurrenten door de HyperSense-technologie waarmee de game-ervaring wordt versterkt. De trilmotoren werken verrassend goed en zijn totaal niet storend aanwezig. Het grootste nadeel is dat de headset wat lomp is en wat kan schuiven op je hoofd wanneer je hem niet goed hebt geplaatst.

Razer heeft inmiddels al een flink assortiment als het gaat om gaminghardware. Een groot deel daarvan is audiogerelateerd, zoals speakers en headsets. Een van hun laatste modellen is de Razer Nari Ultimate, een draadloze headset met een flinke dreun.

De Nari Ultimate wordt in een flinke doos geleverd en na het uitpakken is ook wel duidelijk waarom; er zit namelijk een behoorlijk grote headset in samen met wat kabels. Het forse formaat is voornamelijk afkomstig van de twee grote oorschelpen en het geheel heeft veel weg van de Razer Man ‘O War. De buitenkant van de oorschelpen is voorzien van een metalen frame afgewerkt met een antraciet gekleurde plastic ring. De hoofdband zelf is een metalen frame dat erg buigzaam is. De binnenkant is voorzien van een kunstlederen band die zich automatisch naar je hoofd vormt. Je hoeft hiermee dus niet telkens de headset te verstellen. De bijzonder zachte kunstlederen kussens voelen erg fijn aan en zorgen voor een goede afsluiting rondom de oren.

Razer Nari Ultimate

De headset voelt ondanks zijn formaat erg stevig en comfortabel aan. De automatisch verstelbare hoofdband voelt ook erg aangenaam aan. Het flinke formaat zorgt wel voor een kanttekening: het gewicht zit vooral onderin het model vanwege de grote oorschelpen. Wanneer je de Razer Nari Ultimate niet goed op je hoofd hebt, dan wil deze nog wel eens afschuiven. Dit gebeurt ook wanneer je je hoofd snel en te hard op en neer beweegt. De rechteroorschelp is voorzien van een wieltje waarmee het volume geregeld kan worden. Ook is er een mini-USB-stickje in verwerkt. Deze kan eruit worden gehaald om draadloos verbinding te maken met de headset. De linkerkant is voorzien van de powerknop, een scrollwiel om het volume van de microfoon te regelen, maar ook de schakelaar om de HyperSense-technologie in te schakelen.

Razer Nari Ultimate

Al jarenlang is Razer bezig om hun headsets te verbeteren en te onderscheiden van concurrenten. Daarbij wilden ze ook gamers de ultieme audio-ervaring bezorgen. De headsets waren vaak voorzien van een imposante bas die in je oren dendert na een flinke explosie. De ontwikkelaars hebben hun best gedaan om de ervaring naar een hoger niveau te tillen; ze hebben de Razer Nari Ultimate namelijk voorzien van hun HyperSense-technologie. Beide oorschelpen zijn voorzien van een trillingsmotor waarmee haptische feedback wordt toegepast. Deze motoren springen in op het geluid dat in de game plaatsvindt. Nu zijn er wel meer headsets die met behulp van een trilmotor extra dimensie willen toevoegen, maar dit is vaak eentonig en altijd hetzelfde. Dit is bij de Nari Ultimate niet het geval: de intensiteit is afwisselend en puur afgestemd op basis van het geluid dat er op dat moment wordt afgespeeld. Bij enkele schoten trillen de motoren aanzienlijk minder intens dan bij een flinke explosie. Dit werkt verrassend goed en zorgt ook daadwerkelijk voor een compleet nieuwe beleving van je games.

Razer Nari Ultimate

Als we kijken naar het geluidskwaliteit dan is dit, zoals we gewend zijn van Razer, weer dik in orde. De diepe bas is ruimschoots aanwezig en is voor games niet storend. Mocht je de headset ook willen gebruiken bij het luisteren naar muziek, dan past hij wellicht niet bij elk genre. Ook is de Razer Nari Ultimate voorzien van de bekende Chroma-verlichting die naar elke willekeurige kleur aangepast kan worden via de Synapse-software. Dit stukje hardware is voorzien van een leuk stukje technologie en komt daardoor ook met een flinke prijs. Zo gaat dit model voor €200,- over de toonbank, wat een behoorlijk fors bedrag is. Desondanks maakt deze headset je game-ervaring wel compleet.