Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts III doet precies wat het moet doen. Alhoewel de combat zelfs op Proud Mode weinig uitdaagt, begint dat nooit storend te worden door hoe dynamisch het is met de verschillende soorten aanvallen. De Disney-werelden zijn beeldschoon vormgegeven en ook het verhaal wordt op sterke wijze neergezet.

Dertien jaar wachten op het vervolg van een ongelooflijk populaire gamereeks: maar weinig studio’s zullen ooit die ongelooflijke druk hebben gevoeld. Voor Square Enix-held Tetsuya Nomura lijkt dit inmiddels echter gewone kost, aangezien hij naast Kingdom Hearts III ook al de verantwoordelijkheid voor de Final Fantasy VII Remake op zich heeft genomen. Kingdom Hearts III is het vervolg op het in eind 2005 verschenen Kingdom Hearts II, dat zelfs nog op de PlayStation 2 verscheen. Weet het de torenhoge verwachtingen waar te maken?

Met alle liefde zouden we je even uit willen leggen waar het verhaal van Kingdom Hearts om draait, maar daarvoor verwijzen we je naar Britts Kingdom Hearts-guide. Dit omdat het zo’n complex verhaal is, met zoveel verschillende personages en zijtakken, dat het onmogelijk is om dit eventjes snel te willen doen. Heel kort door de bocht zijn alle (Disney-)werelden in gevaar en is het aan Sora en zijn vrienden (voornamelijk Goofy, Donald, Koning Mickey en Riku) om hier een stokje voor te steken met de kracht van vriendschap.

In Kingdom Hearts III gaan we daarom weer, zoals vanouds, op bezoek bij allerlei werelden van het Disney-universum. Denk aan HerculesToy StoryFrozenTangled en ga zo maar door. In zo’n wereld vind je vaak de beroemdste personen uit de desbetreffende films en helaas vaak ook de schurk die snode plannetjes heeft of beïnvloed wordt door een andere organisatie. Dit houdt Kingdom Hearts ook vooral fris: de Disney-werelden zijn prachtig vormgegeven met oog voor detail en tegen de tijd dat je het wel hebt gezien, ga je weer naar een volledig andere plek met andere inwoners en andere verhalen.

Kingdom Hearts III-verhaal, Kingdom Hearts 3-DLC

Voor wie het niet weet, in Kingdom Hearts vecht je met hack-and-slash-actie. Door gewoon de aanvalsknop meerdere keren in te drukken, voer je vrij effectieve combo’s uit om monsters mee uit te schakelen. Ook kun je met het grootste gemak magische aanvallen gebruiken om een beetje te helpen. Het is zo simpel als het klinkt, maar wordt vooral uitgebreid door allemaal ‘special attacks’ die je tijdens gevechten vrij kan spelen. Zo kan je door je vuur-aanval te gebruiken na lang genoeg in een gevecht te zitten, eenmalig een sterkere vuur-aanval loslaten. Of je kan samen met Donald en/of Goofy een speciale combinatie uitvoeren. Nieuw in Kingdom Hearts III zijn de ‘Attractions’. Dit zijn klassieke ritten uit de Disney-parken die je in kan zetten om een boel schade aan te richten. Denk aan de theekopjes, het piratenschip en ga zo maar door. Deze kan je op bepaalde momenten in een gevecht inzetten en ze vegen de vloer aan met iedereen die in je weg staat.

Het probleem is dat deze Attractions in vrijwel elk gevecht wel minstens eenmaal in te zetten zijn en dat de game daardoor soms wat te makkelijk wordt. Zelfs wanneer je speelt op de ‘Proud Mode’, de lastigste optie die beschikbaar is als je voor het eerst speelt, zal je weinig écht uitgedaagd worden in de eerste drie kwart van de game. Dat het niet al te lastig is, is gelukkig niet zo erg omdat de actie zodanig dynamisch is dat het nooit voelt alsof je rustig achteruit kan zitten zonder op te letten.

Kingdom Hearts III-attractions

Dat de actie uit hack-and-slash bestaat, zou sommige mensen doen denken dat het spel daardoor een hoog tempo heeft. Dat heeft het zeker niet, verwacht meer een tempo gelijk aan een ouderwetse JRPG; Kingdom Hearts III bevat namelijk vooral enorm veel cutscenes. Soms zit je in twee uur speeltijd rustig naar anderhalf uur aan verhalende filmpjes en dialogen te kijken. Is dat erg? Niet als je houdt van uitgebreide verhalen en diepgaande personages, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je eraan denkt om de game te proberen.

Kingdom Hearts III is een emotionele game. De stijl van het verhaal is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar als je je erin kan storten, dan is het een rollercoaster van emoties. Dat is ook een beetje de essentie van de ervaring die je met dit derde deel zal hebben. Het is je ding of het is je ding niet. Je kan de kleurrijke Disney-werelden en het af en toe wat kinderlijke, maar toch zeer diepgaande verhaal wel of niet waarderen. Als het voorheen je ding was, dan zal dit met deeltje drie niet anders zijn. De werelden zijn groter en uitgebreider dan voorheen, de actie is vloeiender en dynamischer en de cutscenes zijn veel beter gedaan dan in 2005.

Tetsuya Nomura en zijn team hebben de verwachtingen zeker waar gemaakt. Mocht je deel I en II niet gespeeld hebben en toch benieuwd zijn, duik er dan lekker in met Kingdom Hearts III. Je zult je verdwaald voelen, maar dat maakt de ervaring er zeker niet minder op. De voorgaande delen kun je altijd na afloop nog spelen om de gaten in het verhaal op te vullen.

Kingdom Hearts III is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is speelbaar op PlayStation 4 en Xbox One.