Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn is Far Cry op zijn best. Het pakt alles wat Far Cry 5 zo tof maakte en gooit daar een heerlijk gekleurd sausje overheen. Het avontuur is weliswaar een stukje korter, maar daar is de prijs ook naar. Het is wel jammer dat Ubisoft niet de kans heeft gegrepen om de AI een stukje slimmer te maken. Als je hebt genoten van het vorige deel, dan zal dat deze keer niet anders zijn.

Ubisoft is de laatste paar jaar weer erg goed bezig. Vorig jaar brachten ze Assassin’s Creed Odyssey uit en het spel werd overspoeld met hoge cijfers, en dat was ook volkomen terecht. Eerder vorig jaar kwamen ze met Far Cry 5 en ook die game kon rekenen op erg hoge cijfers. Deze keer komt het Franse bedrijf niet met een compleet nieuw deel in de serie, maar met een vervolg in de vorm van Far Cry New Dawn. Weet Ubisoft de uitstekende reeks van releases door te zetten? Wij zochten het voor je uit.

Far Cry New Dawn speelt zich zeventien jaar na de gebeurtenissen van Far Cry 5 af. Hope County is niet meer hetzelfde door de kernramp. Je zou verwachten dat het er een stuk minder mooi uitziet, maar door de nucleaire winter is het een stuk kleurrijker geworden. Joseph Seed en zijn volgelingen zijn niet meer aan de macht, maar er is een nieuwe tegenstander opgestaan, de Highwaymen. Deze bende wordt geleid door twee sadistische vrouwen. De tweeling Mickey & Lou gaan niets uit de weg om de laatst overgebleven mensen uit de weg te ruimen. Natuurlijk kan alleen jij dit voorkomen!

Far Cry New Dawn gaat mooi verder waar het vorige deel is gestopt. Natuurlijk staan de Far Cry-games niet bekend om prachtige, ontroerende verhalen, maar ze zijn altijd vermakelijk genoeg om de cutscenes niet weg te klikken. Dat is deze keer ook weer zo en met name Mickey & Lou zorgen voor het nodige spektakel. Voor wie Far Cry 5 heeft gespeeld, zal het ook weer een feest van herkenning zijn. Bekende personages passeren de revue en het voelt als een soort van reünie.

Far Cry New Dawn, Far Cry 6

Het is overduidelijk dat Far Cry New Dawn eigenlijk Far Cry 5 is met een kleurrijke schil. Niet gek natuurlijk, want het speelt zich ook in hetzelfde gebied af. Het zorgt er in ieder geval voor dat het grafisch gezien weer dik in orde is. Ook de gameplay is vrijwel hetzelfde, maar wel met een aantal verschillen. Zo voegt dit deel expedities toe die je kunt maken. Dit zijn op zichzelf staande missies die geen invloed hebben op de progressie van het hoofdverhaal. Deze zijn al vrij snel te spelen en je kunt ze starten vanaf je basis, Prosperity. Tijdens een expeditie moet je een pakje zien te stelen op een basis van de tegenstander. Dit doe je met behulp van een van je Guns for Hire, een hulpje dat wordt bestuurd door de computer, of met een echt persoon als je het in co-op doet. Het voltooien van de expeditie levert je de nodige materialen op die je weer kunt gebruiken voor het upgraden van Properity of wapens. De expedities zijn korte missies die je te allen tijden kunt uitvoeren en ze zijn eigenlijk allemaal even leuk. Het is de perfecte manier om even iets anders te doen als je geen zin hebt in het hoofdverhaal. Het feit dat je er bruikbare materialen voor terugkrijgt, is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.

Wat niet nieuw is, zijn de buitenposten die je moet zien te veroveren, maar dit keer wel met een twist. Je kunt ze na het innemen namelijk teruggeven om ze nogmaals te veroveren. Dit wordt alleen elke keer net iets moeilijker, maar de beloning is ook steeds groter. Een buitenpost is maximaal drie keer te veroveren, daarna is het klaar en kun je het gebruiken om snel te reizen door de open wereld. De laatste keer is overigens niet heel erg makkelijk en kan zorgen voor de nodige frustratie, of je kunt het zien als een uitdaging. Het is natuurlijk een wat goedkope manier om extra content in het spel te stoppen, gelukkig voelt het niet zo. Het voelt juist extreem goed aan wanneer je voor de eerste keer een buitenpost op het hoogste niveau hebt gehaald.

Is er dan helemaal niets mis met dit nieuwe deel? Als we heel eerlijk moeten zijn, hebben we niet heel veel aan te merken op Far Cry New Dawn. Het is alleen heel erg jammer dat Ubisoft deze kans niet heeft gegrepen om de onhandige AI te repareren. Het zijn met name de Guns for Hire die voor de nodige frustratie kunnen zorgen. Zo komt het met enige regelmaat voor dat ze de doorgang blokkeren wanneer je weg probeert te komen, bewandelen ze soms de meest bizarre route om bij een tegenstander te komen en staan ze af en toe gehurkt voor hun doel zonder dat ze gezien worden. Bij het vorige deel hebben we dit door de vingers kunnen zien, maar het zorgt er, samen met wat vervelende bugs, deze keer voor dat het spel niet de maximale score krijgt.

Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn is precies wat je van een Far Cry-game mag verwachten: een heerlijke over-the-top shooter met een vermakelijk verhaal en personages. De tweeling is heerlijk slecht en past perfect in het rijtje van Vaas, Pagan Min en Joseph Seed. De graphics zijn weer erg goed en de kleurrijke versie van Hope County is met enige regelmaat een lust voor het oog. Eigenlijk is bijna alles goed aan deze game. Helaas heeft Ubisoft er geen werk van gemaakt om de onhandige AI te verbeteren. Speel je het spel samen met een vriend, dan zul je daar weinig last van hebben overigens want het gaat vooral om de Guns for Hire. Al met al is dit weer een geslaagd deel en weet Ubisoft de mooie reeks voort te zetten. Wij kunnen dan ook niet wachten tot het volgende deel.

Voor deze review is Far Cry New Dawn gespeeld op een PlayStation 4. Het spel is ook beschikbaar voor Xbox One en pc.